به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب : ۱۴۰۹۶۳
جذب گردشگر به ایران به بهانه "زیبا شدن"

دختری که سمبل جراحی زیبایی شد!

گروه جامعه: "سحر زامبی" نامی است که این روزها زیاد به گوشمان رسیده‌است؛ نامِ دختری که 50 بار عمل جراحی زیبایی انجام داده است.
به گزارش ایران پلنر، سحر که حالا خودش یک سلبریتی اینستاگرامی‌است، بیش از هرچیز ما را به یادِ سلبریتی‌های خارجی‌ای می‌اندازد که به روش‌های مختلف به ایران آمدند تا عمل جراحی زیبایی انجام دهند؛ اتفاقی که در چندسال اخیر موضوعِ گردشگری پزشکی ایران را پر رنگ‌تر کرده‌است. "سحر تبر" یا "سحر زامبی" این روزها در اینستاگرام سروصدای زیادی پیدا کرده است. آوازه‌ 50 بار جراحیِ زیباییِ او، به رسانه‌های خارجی نیز راه پیدا کرده. یک روزنامه  هلندی در گزارشی درباره او نوشت که او در راه رسیدن به آروزیش، یعنی آنجلینا جولی شدن، بیش‌تر شبیه یک زامبی یا هیولا شده‌است. روزنامه سوئیس نیز با تیترِ "می‌خواست شبیه به آنجلینا جولی شود اما تبدیل به زامبی شد" درباره سحر تبار نوشت. "فاجعه جراحی زیبایی" نیز عنوان دیگری است که رسانه‌هایی خارجی درباره او به کار برده‌اند.آوازه جراحی‌های زیبایی سحرِ تبار را می‌توان برابر با همان آوازه‌ای دانست که این روزها ایران در عرصه جهانی دارد.
 
سندی چارمز –بازیگر فیلم‌های مستهجن- تقریبا دو سال پیش بود که به ایران آمد و حواشی زیادی به وجود آود. خانم چارمز که با تغییر نام و شغل توسط یک آژانس به ایران آمد، از پیش می‌دانست که می‌تواند عمل جراحیِ زیبایی بینی خوبی را در ایران تجربه کند. او پس از بازگشتش درباره ایران نیز نوشت.تبِ آمدن چارمز هنوز سرد نشده بود که پای پیکسی فاکس برای جراحی بینی به ایران باز شد؛ مدل مشهور زنی که به کمرباریک‌ترین زن جهان معروف است. پیکسی فاکس با اینکه حساب کاربری‌اش را بعد از بازگشت از ایران از حالت عمومی به حالت خصوصی درآورد، اما در ویدئویی که آن را در یوتیوب قرار داده از مهمان نوازی ایرانیان تشکر کرد.
 
اما ماجرای آمدن سلبریتی‌ها به ایران برای عمل جراحی زیبایی به همین‌جا ختم نشد؛ رودریگو آلوز معروف به مرد عروسکی سفر پرماجراتری به ایران داشت. او از دبی به جزیره کیش آمد و برای بارِ دهم جرلحی بینی‌اش را به پزشکی ایرانی سپرد. او درباره سفرش به ایران و جزیره کیش، در صفحه اینستاگرامش نوشته:" یک جزیره دوست داشتنی و خیره کننده با ورزش های آبی بسیار، آب شفاف و گرم. امیدوارم بتوانم بیشتر بمونم تا از این بهشت شگفت انگیز ایرانی لذت ببرم."
 
رودریگو در مصاحبه‌های مختلفش درباره ایران نیز گفته: "ایران یکی از امن‌ترین کشورهای دنیاست. در عرض 30 دقیقه از دوبی به کیش رسیدم و در این جزیره استقبال گرمی از من شد. در ایران نه تنها جنگی وجود ندارد و خطری توریست‌ها را تهدید نمی‌کند، که مردمی بسیار قابل اعتماد و مؤدب دارد... احساس می‌کنم این کشور حتی از امریکا (که در میامی و نیویورک مردم همدیگر را راحت می‌کشند)، امن‌تر است. واقعیت این است که ایران با حضور جراحان پلاستیک ماهر، مردمان بسیار خوب، جغرافیا و مناظر دیدنی و همچنین اماکن تاریخی‌اش بسیار خاص و بکر است و شما می‌توانید از این سه فاکتور برای جذب توریست به‌خوبی استفاده کنید."چندی‌پیش 15 بیمار از کشورهای آمریکایی و اروپایی که درباره توانمندی‌های پزشکان ایرانی تحقیق کرده بودند، برای انجام اعمال جراحی زیبایی جزیره کیش را انتخاب کردند و در بیمارستان کیش تحت عمل جراحی زیبایی بینی، ترمیمی فک و پلاستیک صورت قرار گرفتند.
 
جذبِ توریست برای عمل جراحی زیبایی
شاید تا به حال کمتر به این موضوع فکر کرده باشیم که ایران علاوه بر تمام فضاهای تاریخی و فرهنگی‌اش می‌تواند با توسل به پزشکی آن‌هم در راستای جراحی زیبایی گردشگران زیادی را جذب کند. البته این به معنای آن نیست که تا کنون این اتفاق نیفتاده است، بلکه بنا بر گفته‌های مراکز جراحی زیبایی، مردمِ زیادی به‌خصوص از خاورمیانه برای جراحی زیبایی به ایران می‌آیند. در سال‌های اخیر نیز آمدنِ چهره‌های سرشناس این جنبه از گردشگری ایرانی را تقویت کرده است.دکتر علیرضا فدایی نائینی –فوق تخصص جراحی پلاستیک و دانشیار دانگاه علوم پزشکی- در مصاحبه با اسپوتنیک گفته: "هزینه جراحی‌های زیبایی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا به گونه‌ای است که قابلیت جلب متقاضیان خارجی را دارد".
 
این پزشک معتقد است که  هم‌اکنون متداول‌ترین عمل جراحی زیبایی، جراحی بینی است و سطح انجام جراحی پلاستیک در ایران بسیار بالا بوده و ایران می‌تواند در این زمینه به سادگی با کشورهای غربی و به‌طور کلی با کشورهای جهان رقابت کند.گردشگری در سال‎‌های اخیر، بدل به صنعتی پرسود و درآمد در جهان شده است و گردشگری سلامت نیز به عنوان صنعتی نوظهور در این عرصه مورد توجه بسیاری از کشورهاست که در این میان ایران به دلیل هزینه‌های پایین‌تر نسبت‌به کشورهای توسعه‌‌یافته و البته کیفیت بالا، مقصد مهمی برای این صنعت است.
 
ایران نیز در سال‌های اخیر تلاش کرده تا گردشگران پزشکی خارجی را برای انجام عمل‌های زیبایی به ایران جذب کند. بنا بر گزارش‌ها، بسیاری از اتباع خاورمیانه، آسیای مرکزی، اروپا، استرالیا و آمریکا در این سال‌ها برای انجام عمل زیبایی به ایران سفر می‌کنند.در این میان منطقه آزاد کیش حرف اول را می‌زند؛ در چهار سال گذشته با ارتقاء تجهیزات، کادر تخصصی و خدمات در بیمارستان کیش برای جذب گردشگران سلامت به این جزیره تلاش های زیادی انجام شده است. به‌خصوص آن‌که جزیره کیش به دلیل نیاز نداشتن به روادید، امکانات خوب، هوای پاک و امکانات تفریحی و رفاهی قابل قبول و تجهیزات لازم پزشکی مقصد مناسبی برای صنعت گردشگری پزشکی خواهد بود.
 
البته همه کسانی که به دلایل پزشکی به ایران می‌آیند، هدفشان جراحی‌ زیبایی نیست. بسیاری از آنها برای درمان بیماری‌‌ هایی همچون بیماری‌های قلبی، ستون فقرات و سرطان به ایران می‌آیند. آنها دراز خدماتی همچون مترجم نیز برخوردار هستند و بعد از درمان به گردش در شهرهای توریستی ایران می‌پردازند.رئیس انجمن گردشگری سلامت درباره جایگاه ایران در حوزه توریسم سلامت می‌گوید: ایران با داشتن ویژگی‌هایی مثل دسترسی آسان به کشور، مهارت پزشکان، وجود تکنولوژی‌های روز دنیا و هزینه‌های کم می‌تواند به یکی از پایگاه‌های توریسم سلامت در خاورمیانه تبدیل شود.
 
جمهوری آذربایجان، عراق، ترکمنستان، افغانستان، کویت، سوریه، لبنان، بحرین و ترکیه عمده کشورهایی هستند که برای گردشگری سلامت به ایران می‌آیند و در طول یک دهه‌ گذشته ایران در این حوزه پیشرفتی ۲۰ تا ۲۵ درصدی داشته‌است. ناباروری، دندان‌پزشکی، جراحی قلب، جراحی پلاستیک، بیماری‌های مربوط به سرطان و درمان آب‌های طبیعی شفادهنده از اهداف گردشگری سلامت در ایران‌ هستند.با این‌حال، تقویت توریسم پزشکی و سلامت در ایران راه زیادی در پیش دارد. گردشگری سلامت در دنیا بازاری 150 میلیارد دلاری دارد که شهم ایران در این بازار سالانه تنها یک میلیارد دلار است. کارشناسان اما معتقدند که این رقم در آینده رشد خواهد داشت. حال سئوال این است که آیا جذب گردشگر از راه‌ جراحی زیبایی روش خوبی برای بالا بردن تعداد گردشگران خارجی به ایران است؟