به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۷ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۱۴۱۰۰۳

حقوق‌نمایندگان بایدبیش از۱۰میلیون باشد!

گروه سیاسی: نماینده رزن با بیان اینکه حقوق نمایندگان با افزایش ۴۶ درصدی به ۷ میلیون تومان رسیده است، گفت که بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری باید حقوق نمایندگان هم‌تراز با وزرا باشد که بیش از ۱۰ میلیون تومان دریافتی ماهانه‌شان است.
حسن لطفی درباره میزان حقوق ماهیانه دریافتی نمایندگان، گفت: متاسفانه نام نماینده تنها بزرگ است و حقوق و مزایای دریافتی‌اش اینطور نیست. وی با تاکید بر اینکه اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش ۷۰ درصد حقوق نمایندگان صحت ندارد، به ارائه جزئیاتی از میزان دریافتی ماهیانه نمایندگان پرداخت و گفت: حقوق نمایندگان در سال ۹۵، چهار میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بود که برای تامین هزینه‌های دفاتر نمایندگان پنج میلیون تومان مازاد واریز می‌شد. بعد از اعتراض نمایندگان به این میزان حقوق دریافتی، ۴۶ درصد دریافتی‌ها افزایش پیدا کرد.

لطفی توضیح داد: بر اساس ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، نمایندگان هم تراز با وزرا هستند، پس طبیعتا حقوق آنها نیز باید هم تراز باشد. ما بر همین اساس سال گذشته اعتراض کردیم که باعث شد حقوق ما به ۷ میلیون تومان افزایش پیدا کند، هزینه دفاتر نیز به شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. البته این میزان به نمایندگانی که تنها نمایندگی یک شهرستان را عهده‌دار هستند و برای سایر نمایندگان که مربوط به دو شهرستان یا بیشترند، میزان بیشتری تعلق می‌گیرد. وی افزود: مثلا نمایندگان تهران که مربوط به پنج شهرستان هستند، ماهیانه ۱۰ میلیون تومان برای هزینه دفتر می‌گیرند که سقف تعیین شده نیز است. البته این علاوه بر حقوق ماهیانه ۷ میلیون تومانی می‌باشد.

این نماینده مجلس در مورد هزینه ایاب و ذهاب نمایندگان، گفت: مجلس برای هزینه ایاب و ذهاب و تلفن ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به نمایندگان می‌دهد. برای خانه در همان سال اول مجلس ۲۰۰ میلیون وام و برای ماشین ۶۰ میلیون وام دادند که اقساط آن ماهیانه از حقوق نمایندگان کم می‌شود. لطفی افزود: این تمام میزان دریافتی نمایندگان در طول یک ماه است. ما برای سفرهایمان جهت حضور در حوزه‌های انتخابیه حتی یک ریال هم دریافت نمی‌کنیم، همچنین برای ماموریت و اضافه کار نیز هیچ دریافتی و حقوقی نداریم و به نماینده اضافه کار تعلق نمی‌گیرد.

به گفته وی،‌ در مجلس دو قانون مدیریت خدمات کشوری برای حقوق نماینده و قانون استخدام کل کشور برای کارکنان مجلس اعمال می‌شود که متاسفانه حقوق نمایندگان در شان نام آنها نیست، اگر هم قرار باشد سال آینده افزایش حقوقی داشته باشیم آن بر حسب تعرفه دولت است. لطفی یادآور شد: ما سال گذشته اعتراض کردیم که باید حقوق‌مان هم تراز با حقوق وزرا باشد به همین دلیل افزایش ۴۶ درصدی دادند که تازه به حکم حقوقی سال ۹۳ یا ۹۴ وزرا رسید، اکنون حقوق وزرا ماهیانه بیش از ۱۰ میلیون تومان جدا از سایر مزایا است لذا قطعا افزایش ۷۰ درصدی در کار نیست و این میزان افزایش نیز به دلیل اعتراض‌های ما می‌باشد.

نماینده رزن با تاکید بر اینکه حقوق و مزایای نمایندگانی حتی به عنوان مدیرکل دولتی نیز نیست، گفت: حقوق ما حتی به اندازه مدیرکل منابع انسانی مجلس هم نیست. وی در مورد مبالغ دریافتی برای سفرهای خارجی نمایندگان، بیان کرد: اکثر نمایندگان در طول چهار سال نمایندگی نهایتا ۱۰ یا ۱۵ روز به غیر از سفرهای دوستی پارلمانی می‌روند که مبالغ دریافتی در مقابل چهار سال آنچنانی نیست، البته در این بین سفر برخی از نمایندگان زیاد است که بحث آن جداست.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه روز گذشته این کمیسیون با حضور افراشته به بررسی میزان دریافتی حقوق نمایندگان پرداخت، گفت: ما دیروز با حضور آقای افراشته معاون رییس مجلس به موضوع میزان حقوق نمایندگان اشاره و اعتراض کردیم که چرا نماینده حق ماموریت و اضافه کار نمی‌گیرد، پاسخ آن بود که به جای رساندن حقوق نمایندگان به سقف دریافتی وزرا، مزایای غیرمستقیم دیگری همچون پرداخت مبالغی در قالب اعیاد مختلف می‌دهیم، این موضوع هم واکنش اعتراضی ما را بر داشت چون با این مبالغ باز هم حقوق‌مان به میزان مندرج در قانون و هم تراز با وزرا نیست، گفتیم که این مزایا را نخواسته و می‌خواهیم حقوق اصلی‌مان داده شود.