به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۸ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۱۴۱۰۳۳

معادله پرتناقض افزایش حقوق‌ نمایندگان

سجاد خداکرمی- روزنامه بهار
طی دو روز گذشته افزایش حقوق نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه سال آتی در حالی مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفت که حواشی این موضوع و تناقض‌ها در تایید و یا رد آن از سوی نمایندگان بهارستان نشین روز گذشته نیز جریان داشت. یک شنبه هفته جاری خبری مبنی بر توافق کمیته بودجه‌نویسی مجلس برای افزایش 70 درصدی حقوق نمایندگان مجلس در بودجه 97 کل کشور در فضای مجازی منتشر شد؛ در این خبر تصریح شده است که حقوق نمایندگان مجلس از 5میلیون و هشتصد هزار تومان به 10 میلیون و هزینه های جاری دفاتر آنها 10 تا 15 افزایش خواهد یافت. اما این خبر روز گذشته در کنار حواشی بسیار با واکنش های متفاوتی و متناقضی از سوی نمایندگان مجلس روبه رو شد که به دلیلی نبود شفافیت میزان دریافتی یک نماینده مشخص نیست و روایات مختلفی دارد.

باید بیش از ۱۰میلیون باشد!
مسعود پزشکیان نائب رئیس نخست مجلس در خصوص اضافه شدن حقوق نمایندگان مجلس با تایید این موضوع،‌ گفت: البته بحث افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان مطرح است اما هنوز تصویب نشده است. اما از سوی دیگر حسن لطفی نماینده رزن با بیان اینکه حقوق نمایندگان با افزایش ۴۶ درصدی به ۷ میلیون تومان رسیده است، گفت که بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری باید حقوق نمایندگان هم‌تراز با وزرا باشد که بیش از ۱۰ میلیون تومان دریافتی ماهانه‌شان است. لطفی درباره میزان حقوق ماهیانه دریافتی نمایندگان، گفت: متاسفانه نام نماینده تنها بزرگ است و حقوق و مزایای دریافتی‌اش اینطور نیست. وی با تاکید بر اینکه اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش ۷۰ درصد حقوق نمایندگان صحت ندارد، به ارائه جزئیاتی از میزان دریافتی ماهیانه نمایندگان پرداخت و گفت: حقوق نمایندگان در سال ۹۵، چهار میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بود که برای تامین هزینه‌های دفاتر نمایندگان پنج میلیون تومان مازاد واریز می‌شد. بعد از اعتراض نمایندگان به این میزان حقوق دریافتی، ۴۶ درصد دریافتی‌ها افزایش پیدا کرد. لطفی توضیح داد: بر اساس ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، نمایندگان هم تراز با وزرا هستند، پس طبیعتا حقوق آنها نیز باید هم تراز باشد. ما بر همین اساس سال گذشته اعتراض کردیم که باعث شد حقوق ما به ۷ میلیون تومان افزایش پیدا کند، هزینه دفاتر نیز به شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. البته این میزان به نمایندگانی که تنها نمایندگی یک شهرستان را عهده‌دار هستند و برای سایر نمایندگان که مربوط به دو شهرستان یا بیشترند، میزان بیشتری تعلق می‌گیرد. وی افزود: مثلا نمایندگان تهران که مربوط به پنج شهرستان هستند، ماهیانه ۱۰ میلیون تومان برای هزینه دفتر می‌گیرند که سقف تعیین شده نیز است. البته این علاوه بر حقوق ماهیانه ۷ میلیون تومانی می‌باشد. این نماینده مجلس در مورد هزینه ایاب و ذهاب نمایندگان، گفت: مجلس برای هزینه ایاب و ذهاب و تلفن ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به نمایندگان می‌دهد. برای خانه در همان سال اول مجلس ۲۰۰ میلیون وام و برای ماشین ۶۰ میلیون وام دادند که اقساط آن ماهیانه از حقوق نمایندگان کم می‌شود. وی افزود:‌ در مجلس دو قانون مدیریت خدمات کشوری برای حقوق نماینده و قانون استخدام کل کشور برای کارکنان مجلس اعمال می‌شود که متاسفانه حقوق نمایندگان در شان نام آنها نیست، اگر هم قرار باشد سال آینده افزایش حقوقی داشته باشیم آن بر حسب تعرفه دولت است.

نماینده رزن با تاکید بر اینکه حقوق و مزایای نمایندگانی حتی به عنوان مدیرکل دولتی نیز نیست، گفت: حقوق ما حتی به اندازه مدیرکل منابع انسانی مجلس هم نیست. وی در مورد مبالغ دریافتی برای سفرهای خارجی نمایندگان، بیان کرد: اکثر نمایندگان در طول چهار سال نمایندگی نهایتا ۱۰ یا ۱۵ روز به غیر از سفرهای دوستی پارلمانی می‌روند که مبالغ دریافتی در مقابل چهار سال آنچنانی نیست، البته در این بین سفر برخی از نمایندگان زیاد است که بحث آن جداست. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه روز گذشته این کمیسیون با حضور افراشته به بررسی میزان دریافتی حقوق نمایندگان پرداخت، گفت: ما دیروز با حضور آقای افراشته معاون رئيس مجلس به موضوع میزان حقوق نمایندگان اشاره و اعتراض کردیم که چرا نماینده حق ماموریت و اضافه کار نمی‌گیرد، پاسخ آن بود که به جای رساندن حقوق نمایندگان به سقف دریافتی وزرا، مزایای غیرمستقیم دیگری همچون پرداخت مبالغی در قالب اعیاد مختلف می‌دهیم، این موضوع هم واکنش اعتراضی ما را بر داشت چون با این مبالغ باز هم حقوق‌مان به میزان مندرج در قانون و هم تراز با وزرا نیست، گفتیم که این مزایا را نخواسته و می‌خواهیم حقوق اصلی‌مان داده شود.

افزایش تنها تا 6 یا 8 میلیون!
محمدجواد جمالی نماینده مردم فسا نیز در واکنش به خبرهای افزایش حقوق نمایندگان مجلس با تکذیب رقم های گفته شده در رسانه‌ها، اظهار کرد: نمایندگان پیش از این حدود ۴ میلیون تومان ماهانه حقوق دریافت می‌کردند که حالا با مقداری افزایش به بالای ۶ میلیون تومان رسید. جمالی افزود: این میزان حقوق نمایندگان کفاف پول دفاتر و سفر به حوزه‌های انتخابیه کمک به مردم و هزینه تلفن را نمی‌دهد و مجلس مانند برخی اداراتی برای نمایندگان دفتری اجاره نمی‌کند و نمی‌خرد. نماینده مردم فسا تاکید کرد: گاهی یک نماینده دارای چند شهرستان به عنوان حوزه انتخابیه است و به طور مثال رامسر، تنکابن، عباس آباد حوزه انتخابیه یک نماینده است یا بندرعباس، هرمزگان، ابوموسی و حاجی آباد هم یک نماینده دارد و در هر کدام از این مراکز هم دفاتری برای ملاقات‌های مردمی و کار‌های نمایندگان اجاره می‌شود. وی گفت: پول آب، برق، گاز و سفر‌ها و پرواز‌های داخلی به حوزه‌های انتخابیه گا‌ها هفتگی انجام می‌شود و حمل و نقل داخل شهری تهران یا هزینه تماس‌های مکرر از طریق موبایل یا حقوق افرادی که در این دفاتر مشغول هستند و درخواست کمک از سوی برخی مردم وجود دارد که همگی جزء هزینه‌های یک نماینده محسوب می‌شوند که مجلس آن را تامین می‌کند که مجموع تمامی این دریافتی‌ها شاید به ۲۰ میلیون تومان برسد.

اسداله عباسی عضو هيات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه پیشنهادی مطرح‌شده که اگر بر اساس قانون خدمات مدیریت کشوری به نمایندگان پرداخت شود، حقوق نمایندگان به 8 میلیون تومان در ماه خواهد رسید، بیان کرد: این میزان صرفاً یک پیشنهاد است که البته برخی ایثارگر هستند یا شرایط خاصی دارند که همین امر می‌تواند مقداری اختلاف در حقوق آن‌ها به وجود آورد. نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر پایه حقوق نمایندگان حدود 5 میلیون تومان است و برخی نمایندگان به دلیل میزان پایین حقوق نمایندگی مجلس، صرفاً حقوق هيات‌علمی یا عضویت در دانشگاه علوم پزشکی خود را دریافت می‌‎کنند، ادامه داد: بعضی از حوزه‌های انتخابیه 5 شهرستان دارند و به‌تناسب هر شهرستانی باید اجاره دفتری را در نظر گرفت. وی افزود: نمایندگانی که تهران ساکن نبوده‌اند و بعد از نماینده شدن به تهران می‌آیند، مبلغی را بابت بخشی از هزینه اجاره مسکن دریافت می‌کنند. عباسی با اشاره به اینکه نمایندگان پایین‌ترین سطح حقوق در بین مدیران ارشد را دارند، متذکر شد: هنوز لایحه بودجه سال 97 در کمیسیون تلفیق بررسی نشده که گفته می‌شود نمایندگان افزایش حقوق داشته‌اند، این شیوه نادرستی است که برخی برای تضعیف مجلس در پیش‌گرفته‌اند و واقعیت این نیست که در فضای مجازی مطرح‌شده است.

هزینه های جاری ما کمتر از وزیر است
اکبر رنجبرزاده دیگر عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری، سطح حقوقی یک نماینده هم سطح با وزیر لحاظ شده و اگر عینا همانند وزرا هزینه کند، مخارج نمایندگان بیشتر هم خواهد شد. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش از سال 96 تصمیم بر این شد که برای پرداخت حقوق و مزایای نمایندگان قانون مدیریت خدمات کشوری ملاک عمل باشد و این امر توسط کمیسیون برنامه و بودجه تایید و این قانون اجرا می‌‎شود، ادامه داد: وزرا یا استانداران به عنوان یک مقام کشوری در هنگام تردد چندین ماشین، خدمه و نیرو به همراه خود دارند ولی نمایندگان با وجود هم سطحی با وزرا هزینه‌های جاری بسیار کمتری نسبت به یک وزیر دارند.

افزایش حقوق صحت ندارد!
تایید خبر افزایش حقوق نمایندگان مجلس از سوی برخی بهارستان نشینان در شرایطی بود که برخی دیگر از نماینگان یا به کل این موضوع را تکذیب کردند و یا از آن اظهار بی اطلاعی می‌کردند. محمدرضا بادامچی نماینده مردم تهران یکی از این نمایندگان است که موضوع افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان را رد می کند و می گوید که چنین چیزی صحت ندارد و شایعه‌ای بیش نیست. بادامچی همچنین اظهار می کند: روز گذشته (یکشنبه) نیز آقای افراشته معاون اجرایی مجلس در جلسه کمیسیون اجتماعی حضور داشت و در این باره توضیح داد که چنین چیزی وجود نداشته و حتی از برخی رسانه‌ها برای انتشار چنین موضوعی گلایه داشت چون اصلا صحت ندارد و از اساس نادرست است.

وعده عمل طبق خواست مردم
البته این اظهار نظرهای متناقض در حالی است که برخی نمایندگان نیز از اهمیت این موضوع نزد افکار عمومی اطلاع دارند. بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز یکی از این نمایندگان است که درباره مصوبه جنجالی مجلس پیرامون افزایش حقوق نمایندگان گفت: اخباری که درباره درباره افزایش حقوق نمایندگان در رسانه‌ها مطرح شده است بدون شک با مخالفت نمایندگان روبه رو خواهد شد. وی تصریح کرد: تصمیمی که درباره افزایش حقوق نمایندگان صورت گرفته مصوبه هيات دولت است و‌ نمایندگان مجلس دخل و تصرفی در آن نداشتند. سخنگوی فراکسیون امید مجلس گفت: نمایندگان مجلس در خانه ملت طبق درخواست و مطالبات مردم عمل می کنند از این رو در مقابل هرگونه مصوبه قانونی و تصمیمی که مغایر درخواست آنها باشد ایستادگی خواهند کرد.

وی اظهار کرد: ما تلاش خواهیم کرد تا درباره موضوع افزایش حقوق نمایندگان که متاسفانه موج ناراحتی بسیاری را در فضای کشور و عموم مردم ایجاد کرده وارد عمل شویم و رایزنی لازم را با دستگاه های مسئول انجام دهیم تا شائبه های ایجاد شده پیرامون نمایندگان از بین برود.گفتنی است که تعیین و پیشنهاد بودجه مجلس شورای اسلامی را کمیته‌اي هفت نفره به نام کمیته بودجه اختصاص می دهد. کمیته‌اي که در ادوار مجلس چنین مسئولیتی بر عهده داشته و در مجلس دهم علی افراشته معاون اجرایی رئیس مجلس به همراه حسن زمانی مشاور وی و همچنین بهروز نعمتی از سوی هیأت رئیسه مجلس برای عضویت در آن انتخاب شده‌اند و در این زمینه نقش تصمیم گیرنده دارند، همچنین چهار نفر دیگر هم از سوی کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب شده‌اند که تنها نقش مشورتی دارند و در تصمیم گیری‌ها دخالتی ندارند. با این همه اما هنوز ابهام‌ها بر سر دریافتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود دارد و تا زمانی که شفافیت در خانه ملت برقرار نشود نمي‌توان امیدوار بود که مردم از حقوق دریافتی نمایندگان خود و همچنین هزینه کردهای پارلمان آگاه شوند.