به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۰۶ ساعت ۰۷:۲۳
کد مطلب : ۱۴۱۲۸۲

زیباکلام: موضع ایران درباره قطعنامه میانمار خجالت‌آور بود

گروه سیاسی: در پی غیبت نماینده ایران در سازمان ملل؛ به هنگام رای‌گیری در مورد قطعنامه محکومیت دولت میانمار بخاطر کشتار بیرحمانه مسلمانان این کشور؛ صادق زیباکلام بشدت از این اقدام انتقاد کرد و آن را خجالت‌آور دانست. چکیده اظهارات وی را بخوانید:
زیباکلام: موضع ایران درباره قطعنامه میانمار خجالت‌آور بود
بسیاری از رای ممتنع جمهوری اسلامی ایران به قطع نامه‌ای که در حمایت مسلمانان برمه و محکومیت دولت میانمار برای نسل‌کشی تدوین شده است، بهت زده شدند. در حالی که تمامی کشورهای مسلمان رای موافق به این قطع نامه دادند و کشورهای اروپایی از آن حمایت کردند، جمهوری اسلامی ایران رای ممتنع داد. وقتی به جمهوری اسلامی می‌گویید چه کسی به شما این رسالت را داده است که باید اسراییل را نابود کنید، می‌گویند تکلیف شرعی داریم، وظیفه اسلامی ما است و قرآن به ما می‌گوید باید اسراییل را نابود کنیم. جالب است که در مورد مسلمانان میانمار که تصاویر رقت آورِ کاری که ارتش کشور میانمار با مسلمانان کرده، در دنیا پخش شده است، قرآن دیگر به ما دستور نمی‌دهد که باید از مسلمانان دفاع کنیم!؟

بسیاری معتقدند رای ممتنع جمهوری اسلامی کنار رای مخالف چین، روسیه و سوریه معنای دیگری پیدا کرده است.
چین و روسیه هیچ‌وقت به عنوان کسانی که مدافع مسلمانان هستند، شناخته نشده اند. روسیه بدترین رفتارها را در چچن و قفقاز داشته است. چین هم بدترین رفتارها را با مسلمانان ساکن این کشور داشته و حتی پارسال یا دو سال پیش اجازه روزه گرفتن به کارکنان مسلمان نمی‌دادند و دلیل‌شان کم شدن تولید در ماه رمضان بود. بنابراین، رای مخالف این دو کشور خیلی تعجب برانگیز نیست. حتی رای مخالف سوریه هم خیلی تعجب ‌برنمی انگیزد. رژیم «بشار اسد»، یک رژیم بعثی سکولار است که غیر مذهبی است، اعتقادات دینی ندارد و دین را یک امر شخصی می‌داند. یعنی بشار اسد با «صدام حسین» تفاوت چندانی ندارد؛ چه از نظر رویکرد مذهبی حکومت و چه از نظر شیوه برخورد با مخالفان. اتفاقا جدی‌ترین و سرسخت‌ترین مخالفان بشار اسد، مسلمانان سنی، «اخوان المسلمین» و ... هستند. بنابراین، رای مخالف سوریه هم شگفت‌انگیز نبود. اما از همه شگفت‌انگیزتر، رای ممتنع جمهوری اسلامی ایران بود که خودش را «ام القری» و رهبر جهان اسلام می‌داند. می‌خواهم یک نامه سرگشاده خطاب به آقای «محمدجواد ظریف» بنویسم و از ایشان بپرسم چه توضیحی برای غیبت در رای‌گیری دارد.

دفتر نمایندگی ایران در نیویورک اعلام کرد که در رای گیری شرکت نکرده چون کمیته سوم که قطع نامه را صادر کرده، سیاست زده است و جمهوری اسلامی اساسا قطع نامه‌های این کمیته علیه کشورهای دیگر را قبول ندارد.
با کمال تاسف باید بگویم که این‌ها همه مغلطه و سفسطه اند چون متن این قطع نامه توسط سازمان همکاری‌های اسلامی ارایه شده بود. به نظر من، به این دلیل رای ممتنع دادند که روسیه موافق نبود؛ چین موافق نبود. متاسفانه می‌دانیم که علی‌رغم شعار نه غربی، نه شرقی، ما باید هوای روسیه را داشته باشیم و ایران چون نمی‌خواهد مورد غضب روسیه قرار بگیرد، رای ممتنع داد. تردید ندارم که اگر روس‌ها رای موافق داده بودند، جمهوری اسلامی ایران هم رای موافق می‌داد. یعنی نمی‌خواستند در مقابل روس‌ها قد علم کنند و چیزی را بگویند که به مذاق آن‌ها خوش نمی‌آید.

فکر می‌کنید توضیحاتی که داده شده است، مردم را قانع می‌کند؟
اتفاقا من می‌خواهم بپرسم به مردم جمهوری اسلامی چه می‌خواهید بگویید؟ این همه ما ادعای اسلامیت داریم، به چه دلیلی ما از این قطع نامه حمایت نکردیم و رای موافق به قطع نامه‌ای که در محکومیت حکومت میانمار بود، ندادیم. می‌دانیم توجیهی ندارند. این رای ممتنع توجیه ندارد و این اقدام خجالت آور است. مردم هم خوب می‌فهمند که هیچ توجیهی وجود ندارد.