به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۰۷ ساعت ۰۰:۵۱
کد مطلب : ۱۴۱۳۱۱
رئیس‌جمهور ترکیه:

اسد بخشی از راه حل در سوریه نخواهد بود

گروه بین‌الملل: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که به تونس سفر کرده است، در نشستی خبری با الباجی قائد السبسی رئیس‌جمهور تونس گفت: بشار اسد بخشی از راه حل در سوریه نخواهد بود و ما هرگونه راه حلی که اسد در آن ایفای نقش کند را نخواهیم پذیرفت.
در همین حال، رئیس هیات روسی در مذاکرات آستانه تاکید کرد، باید قایق حل بحران سوریه یکی بوده و همه این قایق را به یک سمت برانند. الکساندر لاورنتیف، بر ضرورت برگزاری نشستی با حضور نمایندگان همه اقشار سوری تاکید کرد. لاورنتیف گفت: از تلاش‌های جامعه بین‌الملل برای حل بحران سوریه خوشحالیم ، اما مساله مهمتر این است که این تلاش‌ها در مسیر درست به کار گرفته شود.
 
وی افزود: قایق حل و فصل بحران سوریه باید یکی باشد و همه مسافران آن به یک مسیرو سمت و سو حرکت کنند. در صورتی که قایق به مسیرهای مختلف پارو زده شود، دور خود چرخیده، بیشتر به عقب می‌رود و نمی‌توانیم به ساحل برسیم. لاورنتیف تصریح کرد، جامعه بین‌الملل در حال حاضر به وظیفه خود کامل عمل نمی‌کند و برخی از طرف‌ها به دنبال منافع خود هستند، اما هیچ دلیلی برای این امر وجود ندارد. وی گفت، مسکو در کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی شرکت‌کنندگان را هنگام اتخاذ تصمیماتشان تحت فشار قرار نداد. کشورهای تضمین‌کننده در کنفرانس آستانه اعلام کردند، کنفرانس سوچی در ۲۹ و ۳۰ ژانویه برگزار می‌شود.
همچنین نشست مقدماتی ویژه آن نیز  ۱۹ تا ۲۰ ژانویه برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، یک فرمانده کرد از تاسیس نیروی نظامی جدید در شمال سوریه جهت حمایت از امنیت مرزهای مورد نظر خود در شمال این کشور خبر داد.  "سیابند ولات"، فرمانده کل نیروهای موسوم به "نیروهای حامی شمال سوریه" اعلام کرد که تاسیس یگان نظامی جدید در "کردستان سوریه" آغاز شده که تحت عنوان ارتش شمال سوریه فعالیت می‌کند. ماموریت آن حمایت از امنیت مرزها البته حمایت از کردستان سوریه و استان‌های رقه و دیرالزور واقع در شمال و شرق این کشور است.
 
وی همچنین تصریح کرد: این نیرو در اوایل نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی تاسیس و کاملا در شمال سوریه مستقر شد، اما اکنون آن به شکل یک ارتش سازماندهی شده و پیشتر در جنگ علیه داعش مشارکت داشت. ولات در ادامه افزود، آن‌ها اردوگاه‌های آموزشی در شهرهای الجزیره، کوبانی، عفرین، منبج و الطبقه افتتاح کردند. این فرمانده کردی تاکید کرد که ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا آن‌ها را حمایت فنی، تسلیحاتی و آموزشی می‌کند، با توجه به اینکه همکاری با این ائتلاف همچنان مانند سابق در راستای مبارزه علیه داعش ادامه دارد.

ولات همچنین اظهار داشت: این نیروها با هرگونه حمله احتمالی به مناطق خود مقابله خواهند کرد و از تجربه و مهارت برخوردار هستند و به همین دلیل از این پس ترکیه، سوریه و یا هر کشور دیگری نمی‌تواند به راحتی به خاک ما تجاوز کند. منابع کردی اعلام کردند که این ارتش یگان‌های شمال سوریه یعنی نیروهای دموکراتیک سوریه و یگان‌های مدافع خلق و حمایت از زنان را شامل می‌شود.