کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زیباکلام: روحانی بدون خاتمی به تحلیف نرود

8 مرداد 1392 ساعت 12:06

گروه سياسي: صادق زیباکلام تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با سایت خبری "تیک" اظهار داشت: روحانی نباید تسلیم فشار تندروها در خصوص دعوت از خاتمی شود.


وی در پاسخ به سئوالی در حضور خاتمی در مراسم تحلیف گفت: روحانی باید حتما در این مورد اصرار داشته باشد که با خاتمی به مراسم تحلیف برود و بدون او نرود، مگر اینکه خود خاتمی به دلایلی حاضر به شرکت در این مراسم نشود. در غیر این صورت روحانی باید مصر باشد که خاتمی را با خودش ببرد. وی با اشاره به برخی هشدارها در مورد حضور خاتمی در مراسم تحلیف بیان داشت: رئیس جمهور منتخب نباید تسلیم فشارها نشود و باید خاتمی را به همراه خود به مجلس ببرد.

زیباکلام ادامه داد: مگر اینکه روحانی، هاشمی و خاتمی به به توافق برسند که بنابر مصلحت سنجی هایی خاتمی در مراسم حضور پیدا نکند. وي در خصوص احتمال بروز تنش در پی حضور خاتمی در تحلیف بیان داشت: اینکه روحانی چنین ملاحظاتی را در نظر بگیرد و به این نتیجه برسد، مسئله ای جداست و باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد. اگر بنا باشد که خاتمی در این مراسم شرکت کند، نباید از تهدیدات تندروها هراسی به دل راه دهد و باید همراه روحانی حضور پیدا کند.

صادق زیباکلام در پاسخ به این سئوال که آیا حضور خاتمی در تحلیف ضرورت دارد، گفت: به نظر بنده، بهتر است که ایشان حضور پیدا کنند، مگراینکه رایزنی هایی با هئیت رئیسه مجلس و مقامات دیگر صورت گیرد و به این نتیجه برسند که حضور خاتمی باعث تحریک مخالفان می شود. اگر هئیت رئیسه و لاریجانی بخواهند در این خصوص توافق کنند هم مسئله ای جداست و باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که چند نماینده، خودسرانه بخواهند جلوی حضور خاتمی را بگیرند، روحانی باید قرص و محکم بایستد.

اصلاح طلبان دنبال مصادره روحانی نیستند، فقط اصولگرایان چنین می کنند


زیباکلام در پاسخ به سئوالی در خصوص تلاش افراطیون اصلاح طلب و اصولگرا برای مصادره جریان اعتدال گفت: اصولگرایان نخواهند توانست روحانی را مصادره کنند و اصلاح طلبان هم دلیلی ندارند که دست به چنین کاری بزنند. وی با بیان اینکه اصلاح طلبان قصد مصادره روحانی را ندارند اظهار داشت: این سخنان را اصولگرایان مطرح می کنند، اصلاح طلبان هیچ توقعی نداشته و به هیچ وجه دنبال سهمی خواهنی نبوده اند. این استاد علوم سیاسی در واکنش به هشدارهای برخی از افراد به روحانی در مورد استفاده از افرادی که بوی فتنه می دهند، گفت: اصولگرایان تندور و رادیکال این حرف ها را می زنند و از آنها جز این انتظاری نیست. روحانی تسلیم اصولگرایان تندرو و جوسازی های آنها نخواهد شد.

استفاده از رانت، در ماجرای تاسیس دانشگاه احمدی نژاد


صادق زیباکلام در مورد تاسیس دانشگاه توسط احمدی نژاد گفت: در اینکه احمدی نژاد از رانت برای تاسیس دانشگاه استفاده می کند ، تردیدی نیست اما با نفس تاسیس دانشگاه چه توسط و او چه توسط هر فرد دیگری موافق هستم. به نظر من، دانشگاه و اموزش عالی به هر شکلی که تاسیس شود مغتنم است و لو اینکه توسط احمدی نژاد و با استفاده از رانت باشد.

وی در ادامه گفت: این امر از آن جهت مغننم است که به هرحال گامی به جلو در جهت تحصیلات عالیه خواهد بود. البته امیدوارم که دانشگاه احمدی نژاد به سرنوشت دانشگاه های دیگرمان دچار نشود و دانشگاهی نباشد که "امر ور" باشد و شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم برایش تصمیم بگیرند و حداقل درجه ای از استقلال را داشته باشد. وی در پایان گفت: البته طبیعی است که هیئت امنای آن مشایی، بقایی و ثمره هاشمی باشند، چراکه نزدیک ترین افراد به احمدی نژاد هستند.


کد مطلب: 14148

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/14148/زیباکلام-روحانی-بدون-خاتمی-تحلیف-نرود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir