به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۱۴۱۵۱۳
حجت الاسلام محمد رضا زائری درباره اعتراضات مردمي اخير در كشور:

88 نفهميديم، محض رضاي خدا الآن بفهميم!

88 نفهميديم، محض رضاي خدا الآن بفهميم!
گروه سياسي: حجت الاسلام محمد رضا زائری مدیر مسئول نشریه خیمه در يادداشتي درباره اعتراضات مردمي اخير در كشور نوشت: سال هشتاد و هشت رويه‌ي آشفتگي ها سياسي بود و الآن رويه ي اقتصادي دارد اما متن و بطن آشفتگي و لايه زيرينش تعارض هاي اجتماعي است.  اشتباه جبهه انقلاب در سال هشتاد و هشت اين بود كه با تحليل سطحي به سراغ مشكلات سياسي رفت و دائم از عدم وقوع تقلب در انتخابات سخن گفت در حالي كه اصل و ريشه مشكل اين نبود.

تو را به خدا عميق تر باشيد! ما چون فكر كرديم مشكل سياسي است در طول اين سالها به جاي ترميم آسيب هاي اجتماعي دائم روي فتنه و نهم دي تمركز كرديم و نتيجه اش را ديديم! الآن هم چون تصورمان از علل مشكلات غلط است و تصور اقتصادي بودن ريشه بحران را داريم فكر مي كنيم با تكذيب گران شدن بنزين يا اعلام كاهش قيمت تخم مرغ اوضاع آرام مي شود! مثل اين كه يك جوان به خاطر اين كه ازدواج نكرده و شغل و پول ندارد ناراحت باشد و به كت و شلوار پدرش پيله كند و پدر به جاي درك ريشه ناآرامي او ساعتها در باره كت و شلوارش توضيح بدهد!

اكنون هم اصل مشكل جامعه نه سياسي است و نه اقتصادي بلكه تعارض هاي اجتماعي فضاي بروز بحراني را ايجاد كرده كه از سالها قبل پيش بيني و به صراحت اعلام شده بود و غده چركين مشكلات اجتماعي با نيشتر سياست يا اقتصاد سرباز كرده! مشكل پرسشهاي بي جواب مردم است؛ از گم شدن مجسمه ها در تهران تا اسيدپاشي در اصفهان و شايعه جاسوسي دختر فلان و دزدي برادر بهمان و اين قدر هم به مردم دروغ گفته ايم كه ديگر تكذيب و تاييد هايمان را هم باور نمي كنند! مشكل جوك هايي است كه صاف توي روي مردم گفته ايم، مثل خواب آلودگي سعيد مرتضوي موقع امضاي چك بابك زنجاني!   

مشكل گسلها و شكافهاي اجتماعي ست و احساس تحقير فراگير كه در لايه هاي مختلف مردم احساس مي شود. مشكل تبعيض است، وگرنه صرف نداشتن و نخوردن باعث آشوب نمي شود، وقتي همه مثل هم باشند و شخص گرسنه ببيند كه فرزند رييس جمهور هم شغل ندارد و دختر وزير هم با جهيزيه ساده و مختصر به خانه بخت مي رود! مشكل وهن عقل و تخصص در اداره كشور و بي اعتنايي به نظر نخبگان است وگرنه سالهاست جامعه شناسان دارند نسبت به شرايط بحراني كشور هشدار مي دهند!  

مشكل اين است كه تراكم خشونت و عصبانيت را ديديم ولي تا از اسلام رحماني سخن به ميان آمد دهان ها را بستيم! مشكل خطبه هاي جمعه امثال آقاي موحدي كرماني و جنتي است. مشكل فاصله طبقاتي است، و اوضاع تأسف بار صداوسيما، مشكل تضييع حقوق زنداني هاست، مشكل غيبت بخش عمده اي از مردم در نقش آفريني مؤثر و عدم حضورشان در رسانه ملي است و نقش مخرب آگهي هاي بازرگاني ، مشكل ويژه خواري و پارتي بازي ، عدم گردش نخبگان و چسبيدن مسؤولان نسل اول و دوم به مناصب مختلف ، تصميم گيري هاي بي ربط و سخنراني هاي ابلهانه بعضي از مسؤولان، دروغ هايي كه در عرصه هاي مختلف به مردم گفته شده، تمركز بر موضوعات ظاهري چون حجاب يا بزرگداشت كورش و غفلت از ريشه ها و موضوعات اساسي چون عدالت و آزادي انديشه و آزادي بيان، رياكاري ها و تظاهرها، سوء استفاده ها و اختلاس ها و ظلم و ستم به طبقات محروم و فرودست است

عماد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۱:۲۸
خوب اینها ار که همه میدونن راه کار شما چیه؟ حرف دن که کاری نداره منم بلدم ده برابر این ها از مشکلات بگم (356897)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۲:۰۱
درود بر شجاعت انسانهای آزاده
فرقی ندارد ملبس باشد یا نباشد
انسان آزاده هیچگاه زیر بار حرف زور نمی رود و حقیقت را بازگو میکند. حرف دل اکثریت مردم را زد. دمش گرم (356903)
abc
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۲:۰۳
درود بر شرف و دیانت تو روحانی آزاده وپاک اندیش و نان به نرخ روز نخور و وهن و نفرت بر دروغگویان متظاهرو جیره خوار و توجیه کننده ظلم و جور. (356904)
شب
United States
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۲:۱۱
فکر می کنم حجت الاسلام زائری فرمایش متینی دارند اما فهم درست مسایل، اعم از اجتماعی، اقتصادی و ...نیاز به بستری مناسب دارد بستری که در آن تکثر گرایی و تحزب نهادینه شده باشد و تمام نحله ها و گرایشات بتوانند تحت حاکمیت قانون به فعالیت بپردازند.ناگفته پیداست که این امر محقق نمی شود مگر اینکه در موضوعاتی اساسی تر شاهد گشایش هایی باشیم و بطور تدریجی از سمت تمرکز گرایی در قدرت به سمت تکثرگرایی حرکت کنیم. (356905)
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۲:۱۵
حالا هم همینطوره. باز مردم طرفدار خودشونو به صف می کنن تو خیابونا و توی تلویزیون مدتها نشون میدن و از پیروزی بر فتنه گران صهیونیست پرست سخن می گویند. اینقدر یک بعدی اند. (356907)
ارشاد
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۲:۱۸
بسیار خوب وبه جاست >واقعا هم درد مردم اینهاست .کمبود های الان اصلا قابل مقایسه با اول انقلاب وزمان جنگ نیست .چرا آن موقع مردم شاکی نیودند؟چون می دیدند تقریبا همه مثل همند.تبعیض ,تبعیض به هر دلیلی که باشد .تبعیض در تحصیل ،تبعیض در اشتغال واستخدام ،تبعیض در حقوق کارمندان ،این همه در مورد فتنه 88سخن گفته شد ،آیا دوباره این اتفاق نیفتاد؟آیا اگر دوباره این آشوبها پایان یابد تکرا نخواهد شد؟درد جای دیگری است. (356908)
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۲:۲۲
احسنت.
تحلیل بسیار بسیار متفاوتی بود.
این تحلیل نیاز به بسط و گسترش دارد. (356909)
saber rezaeian
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۲:۲۸
سلام
واقعن دست خوش مرحبا حرف دل زدی به خدا این ملت جز آرامش هیچی نمیخوان به موقع هم ثابت کردن عاشق نظام و انقلابن من نوعی دوست دارم با فاسد اونم از نوع اقتصادی با اشد مجازات برخورد شه حتی اگر نعوذبالله فرزند پیامبر(ص) باشه نظام با این منش بره جلو من تا آخرین قطره خونم پاش وایسادم. (356910)
محسن
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۲:۳۱
فقط باید گفت احسنت (356911)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۲:۴۵
خدا رحمت کند رفتگان آقای زائری.
هرچند برای بعضی از مشکلات راه حل نداده بود ولی در بیان مشکلات دقیق بود و سنجیده. (356914)
۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ۰۹:۴۲
علی جان راه حل ها را اکثرا میدانند ولی چون اعتقاد عملی در بین مسئولین ما نیست به نتیجه نمیرسد (356986)
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۳:۱۹
بعید میدونم بازم بفهمند....
داره دیر میشه برای فهمیدن... (356920)
۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ۰۹:۴۷
به قول حضرت امام رحمه الله که بارها به مسئولین میفرمود که اگر بخواهیم میتوانیم اینکه نمیتوانیم چون نمیخواهیم مسئولین کشور هم فقط حرف درمانی میکنند و نمیخواهند مشکل مردم را حل کنند همانگونه که مشکلات سال 88 را حل نکردند قافل از اینکه این آتش زیر خاکستر میمونه و یک روزی دوباره سر باز خواهد کرد همین جناب زائری هم این اولین و آخرین سخنان با این سبکش است فردا به جرم تشویش اذهان مردم باید بره دادگاه ویزه روحانیت جواب بده (356987)
حیدر
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۳:۲۴
احسن بر دراکت شما ، واقعا دست گذاشتین رواصل مسئله .اصل واقعیت همین هاست که فرمودین.ای کاش مسئولین نظام هم به درک اینها اهتمام وزریدنده وروی اینها تامل می کردند. (356921)
مازیار
United States
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۳:۴۵
عالی بود (356924)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۳:۴۸
نمیدونم قصد و غرض این بنده خدا چیه و بعدها چی میگه . ولی حرف هاش منطقی و درسته . خدا کنه ایشون هم بعد ها سرمون کلاه نزاره (356926)
۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ۰۹:۴۹
سرمون کلاه نمیزاره ولی از فردا پست و منسبهاشو میگیرن و راهی دادگاه ویزه روحانیت میشه مگه کم داشتیم از این آدمها که الان گوشه عزلت مانده اند (356988)
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۴:۱۱
درود بر ادم منصف و خداشناس .خدا نگهدارتان (356928)
ابوالفضل
United Arab Emirates
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۴:۱۳
باسلام واقعیت رابیارم کردن ولی چه سودی داره همه می‌دانند که چیست ولی برای کسی مهم نیست چون همه چسبیدندب قدرت والوده به ثروت بادآورده شدنهیچکس پاسخگونیست ایاتاحالاکسی جرأت سوال وانتقادازرییس جمهوری‌اسلامی دیگر داشته پاک پرسیده باپاسخ همراه بوده (356930)
موسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۴:۲۶
بهترین نظرات مربوط با این بزرگوار است (356931)
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۴:۲۷
مشکل ما اینکه فکر می کنین قیوم ملت هستید ولی امور به دست ملت باید باشه و قیوم لازم نیست (356932)
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۸:۰۱
فکر نکنم الان هم بفهمند (356941)
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۸:۵۵
خوب گفت احسنت.... (356943)
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۱۹:۵۹
كاش مسيولين همه اين را درك مي كردند (356946)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۲۰:۱۸
افرین بر ایشان و حاج اقای نقویان که صادقانه و خوش نقد میکنند (356948)
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۲۰:۲۱
همه آنچه در بالا گفته شد درست است اما نکته مهم اینجاست اگر تغییر دولتها موجب تغییر سیاستها شود دیگر مساله ای به عنوان شورش و اغتشاش نداریم اما عده ای در کشور ما نمی خواهند بپذیرند وقتی دولتی عوض شد باید همه شخصیت ها و سیاستها هم متناسب با دولت جدید تغییر کنند در کشور ما حاکمیت از دو رکن ثابت و متغیر تشکیل شده که رکن ثابتش هر روز بیش تر از روز دیگر فربه می شود در حالیکه اگر به آینده ایران و انقلاب علاقه داریم باید رکن ثابت را به حداقل ممکن برسانیم . (356957)
الماسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۲۰:۳۸
درود خداوند بر این روحانی که اصل علت را به خوبی وشفاف بیان نمودند بعضی از امام جمعه ها به مردم میگویند بروید زنای محصنه بکنید شراب بخورید وتوبه کنید خدا شمارا میبخشد ولی اگر رای باب میل من ندادید به جهنم میروید ،،ایا واقعا این درست است ایا هیچ کس این بیانات را باور میکند ،،وایا به گوینده این جور جمله ها فحش نمیدهند به غیر از اینکه مردم را عصبانی میکند ،، (356960)
علی
United States
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۲۰:۴۰
درود بر شرفت ، (356961)
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۲۱:۵۶
افرین بر این روحانی روشن بین (356963)
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۲۲:۱۱
دمش گرم (356964)
ایراندوست
United States
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۲۲:۳۸
شیر مادرت حلات باشه حرف ما هم همینه
تا تقی به توقی میخوره میگن فتنه گر

شما ها که در رسانه ملی اگه انتقادی بشه زود سانسور میکنید چه انتظاری از مردم بیچاره دارید
دیگه کارد به استخوان رسیده (356965)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۲۳:۱۱
آقای زایری درست می گوید. مسولان دو گروه هستند بعضی حرف های آقای زایری را می فهمند. برخی مانند سخنران که ایشان ذکر کرده و همفکرانشان متأسفانه نمی فهمند (356967)
متین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ۰۲:۱۱
نقدشون عالی بود (356975)
۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ۰۸:۰۳
آقای زایری خودت مثل مردم زندگی میکنی؟؟؟
مردم با تو و امثال تو هم مشکل دارند (356978)
یک رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ۰۹:۳۹
سلام درود بر آدم چیز فهم بخدا درد دل ما را گفتی ما هم همینا را که میگیم بهمان میگن فتنه (356985)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ۱۰:۰۰
درود بر مرد راستین و درود بر شرفت که حقایق را بیان کردی (356989)
احمدعلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ۱۰:۵۲
ریشه مشکلات اجتماعی ازدیدگاه برخی جامعه شناسان:سعید معیدفرریشه مشِلات اجتماعی را دربی تفاوتی نخبگان.می داند اواربالا بودن سن ازدواج به عنوان معضل اجتماعی یاد می کندسیدحسن موسو ی اعتیادراازمعضلات اجتماعی می داند غلام رصا جمشیدی ها دوری ازسبک زندگی اسلامی وتهاجم فرهنگی غرب را عامل مشکلات اجتماعی می داندمصطفی مهرایین ازقاچاق یاد می کند وطرح س الات جامعه شناخوی وعدم پاسخ دهی به آن را ازدلایل بروزمعضلات برمی شمارد مجیداهری طلاق را به عنوان معضل اجتماعی معرفی و امان اله قرایی بیکاری را عمده معضل می دا (356991)
مسعود
۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ۱۱:۲۴
ضمن تشکر از اظهارات ایشان باید بهوش بود به هر نحو ممکن به این مشکلات رسیدگی شود والا مردم نیز در آینده به یک چنین اظهارات به چشم یک سوپاپ اطمینان نگاه می کنند (356992)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ۱۲:۱۲
باید سال 1371 که اولین اعتراض از شهر مشهد شروع شد می فهمیدند الان دیگه خیلی دیر شده (356994)
۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ۱۴:۰۵
درود به شرفت ولی کو گوش شنوا (357012)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ۱۴:۱۶
احسنت به شما روحانی روشنفکر (357015)