به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۱۴۱۵۴۷
سفر وزیرخارجه فرانسه به ایران به تعویق افتاد

درخواست آمریکا براي نشست فوری سازمان ملل درباره تحولات ایران

گروه بين‌الملل: نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که آمریکا از شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهد خواست که برای بررسی اعتراضات اخیر در ایران نشستهای اضطراری برگزار نماید.
درخواست آمریکا براي نشست فوری سازمان ملل درباره تحولات ایران
«نیکی هیلی» روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل در شهر نیویورک اعلام کرد که دولت آمریکا از شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل می خواهد تا برای بررسی اعتراضات اخیر در ایران  نشست اضطراری برگزار نمایند. به گفته هیلی، این نشستهای اضطراری با هدف بحث و گفتگو پیرامون رسالت آمریکا برای کمک به مردم ایران  برگزار خواهد شد. ديروز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم  در یک پیام توئیتری نوشت: «مردم ایران بالاخره علیه حکومت فاسد و خشن ایران اقدام کردند. تمامی پولی که رئیس جمهور اوباما احمقانه به آنها داد برای تروریسم هزینه شد و به جیب ها رفت. مردم ایران غذای کمی دارند، تورم بالایی دارند و از هیچ حقوق بشری برخوردار نیستند. ایالات متحده نظاره گر این اوضاع است».
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه این کشور به دقت اوضاع ایران را تحت نظر دارد، گفت اعمال تحریم یکی از گزینه‌های در اختیار واشنگتن برای فشار به ایران است.

از سوي ديگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر گفت این کشور به دقت تحولات ایران و ناآرامی‌های اخیر را دنبال می‌کند. «هیثر نوئرت» که در اولین نشست خبری سال جدید میلادی در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، درباره اغتشاشات روزهای گذشته در چند شهر ایران، گفت: «به دقت تحولات ایران را تحت نظر داریم و این نگرانی مشترک ما و جهان است که مردم ایران بتوانند با آزادی عقاید و اعتراضات خود را بیان کنند.»

وی افزود: «دولت ایران مدعی بوده است که زندگی مردم این کشور پس از برجام بهبود می‌یابد، اما اکنون شاهد هستیم که این اتفاق نیافتاده است و برخی از مردم ایران گلایه می‌کنند که حقوق آن‌ها پرداخت نشده است.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال اعمال تحریم تازه علیه ایران، گفت: «این یکی از ابزارهایی است که داریم، ما ابزارهای زیادی در اختیار داریم و همانطور که گفته‌ایم به دقت موارد نقض حقوق بشر در این کشور را رصد می‌کنیم.»

وی درباره توییت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که گفته بود اکنون «زمان تغییر» در ایران است، گفت: «برخی از معترضان می‌گویند که پول‌های آن‌ها در حال هزینه در دیگر کشورها است... زمانی که رئیس‌جمهور از "تغییر" صحبت می‌کند، منظور او انجام همان تغییراتی است که معترضان از آن صحبت می‌کنند.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که این کشور در روزهای گذشته برای بحث درباره ناآرامی‌ها در ایران، با متحدان خود در جهان در تماس بوده است.

سفر وزیرخارجه فرانسه به ایران به تعویق افتاد
درپی تماس تلفنی رؤسای جمهور فرانسه و ایران، وزیر خارجه فرانسه سفر خود به ایران را به تعویق انداخت.
کاخ الیزه بامداد چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای جزئیاتی از گفت‌وگوی تلفنی «حسن روحانی» و «امانوئل ماکرون» رؤسای جمهور ایران و فرانسه را اعلام کرد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز» در این بیانیه آمده است که درپی تماس تلفنی روحانی و ماکرون، سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران به تعویق افتاده است اما زمان خاصی برای آن اعلام نشده است. الیزه همچنین اعلام کرد ماکرون در تماس تلفنی با روحانی ضمن ابراز نگرانی نسبت به برخورد با معترضان، خواستار خویشتن‌داری ایران و احترام به حقوق اساسی آنها شد.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، سه‌شنبه شب در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و تصمیم گرفتند که سفر ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به تهران به تعویق بیفتد. بنابر اعلام کاخ الیزه، مکرون و روحانی در این تماس تلفنی که برنامه‌ریزی آن پیش از شروع اعتراض‌ها در ایران انجام شده بود، به این توافق مشترک دست یافتند اما دلیلی برای آن اعلام نشده است.

وزیر امور خارجه فرانسه قرار بود روز جمعه به منظور فراهم کردن مقدمات سفر امانوئل مکرون به ایران به تهران سفر کند. در صورت انجام سفر مکرون، این اولین رئیس جمهور فرانسه خواهد بود که از سال 1976 تاکنون به تهران می‌رود. کاخ الیزه همچنین اعلام کرد که تاریخ جدید سفر وزیر امور خارجه این کشور از طریق کانال دیپلماتیک تعیین خواهد شد و تبادلات میان تهران و پاریس طی هفته‌های آینده ادامه دارد.