به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۱۴۱۵۸۴

شرط‌گذاری برای رفع فیلتر تلگرام در ایران

گروه سیاسی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید: در رابطه با اینستاگرام کار راحت‌تری برای رفع فیلتر داریم و در مورد تلگرام نیز ما پیگیر هستیم چرا که کسب و کار مردم درگیر آن است.
شرط‌گذاری برای رفع فیلتر تلگرام در ایران
محمدجواد آذری جهرمی، شرط رفع فیلتر تلگرام را "حذف موارد تروریستی" خوانده و گفته هم‌زمان در حال مذاکره با شورای امنیت کشور برای باز شدن این شبکه در نقاطی است که "آرامش در آن حاکم شده است". آذری جهرمی گفت: مستندات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تلگرام به مقررات خود درباره منع خشونت پایبند نیست و کانال‌های متعددی مردم را به آتش زدن منازل مردم و مسئولان، حمله به تکایا و اماکن مذهبی و دولتی و مراکز نظامی تشویق می‌کنند.

وزیر ارتباطات گفت: در مکاتبه ابتدایی با پاول دوروف، مدیر تلگرام، از او درخواست شد که سه کانال تلگرامی را مسدود کند. به گفته  آذری جهرمی، بعد از قبول این درخواست، صاحبان آن کانال‌ها مجددا در کانال‌های دیگر فعال شدند و "با توجه به ضعف مراجع خبری در کشور ما و هجوم مردم برای این‌که ببینند چه خبر است، مراجعات به این کانال‌های جدید زیاد شد و مدیر تلگرام علی‌رغم تعهدات خود، اقدامی نکرد." اشاره وزیر ارتباطات به کانال‌های مربوط به آمدنیوز است که در ابتدا مسدود شد اما مدیر تلگرام درخواست ایران را برای بستن کانالی که به عنوان جایگزین ایجاد شده بود، رد کرد.

مقام‌های ایران کانال آمدنیوز را به تشویق مردم به شورش و خشونت و تخریب اموال عمومی در جریان اعتراض‌های اخیر متهم می‌کنند. دورورف روز یکشنبه ۱۰ دی در توییتر خود اعلام کرد که مقام‌های ایران به خاطر رد درخواست مسدود کردن کانال مورد نظرشان، در حال فیلتر کردن تلگرام هستند. اندکی بعد ایران تأیید کرد که با تصمیم شورای امنیت کشور و به دلیل شرایط موجود تلگرام و اینستاگرام "به صورت موقت" مسدود شده‌اند. وزیر ارتباطات ایران امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت "بیشتر کاربران و بیشترین حجم استفاده از تلگرام در ایران است و طبیعتا اگر احترام متقابل وجود نداشته باشد، شرایط برای همکاری دشوار می‌شود."

آذری جهرمی رفع فیلتر اینستاگرام را "کار راحت‌تری" دانست و گفت در مورد تلگرام هم "ما پیگیر هستیم چرا که کسب و کار مردم درگیر آن است." وزیر ارتباطات گفت که اکنون آرامش در حال بازگشت به کشور است و "بحث بعدی بعد از بازگشت آرامش این است که پیگیری کردیم تا شورای امنیت اجازه دهد در نقاطی که این آرامش حاکم شده، فعالیت بعضی از این شبکه‌ها از سرگرفته شود."
بعد از حدود یک هفته اعتراض و ناآرامی در نقاط مختلف ایران دست کم بیست نفر کشته و بیش از هزار نفر در شهرها و مناطق مختلف بازداشت شده‌اند.