به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۱۴۱۶۱۳
حرکت‌ اعتراضی اخیر، مطالبات اجتماعی مردم است

مجمع روحانیون باید نسبت به بیانیه خود پاسخگو باشد

گروه سياسي: عبدالله ناصری، فعال سیاسی در رابطه با بیانیه اخیر مجمع روحانیون مبارز درباره معترضان در شهرهای مختلف کشور گفت: مجمع روحانیون مبارز باید نسبت به بیانیه خود پاسخگو باشد زیرا بخشی از مسائل را دیده و قسlتی از آن را ندید گرفته است.
مجمع روحانیون باید نسبت به بیانیه خود پاسخگو باشد
رویداد 24 نوشت: حوادث اخیر در کشور که با اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف شکل گرفت، جناح‌های سیاسی را در شوک فروبرد، اما نکته عجیب آن این بود باوجودآنکه اصولگرایآن‌همواره در چنین مواقعی موضع تندی می‌گرفتند در این چندروزه نقش دیگری ایفا کردند و با اصرار بر این مسئله که مسائل اخیر ربطی به بیگانگان ندارد، اعتراضات را حق مردم دانستند. اصلاح‌طلبان‌ هم از روز اول اعتراضات را حق مردم اعلام کردند، اما براین نکته نیز تأکید داشتند که باید مشاء آن معرفی شود، البته عصر روز دوشنبه مجمع روحانیون مبارز در رابطه با حوادث اخیر بیانیه‌ای منتشر کرد که بسیار تعجب‌برانگیز بود.

در بخش‌هایی از بیانیه مجمع روحانیون مبارز آمده است:«حوادث تلخ روزهای اخیر در نقاط مختلف کشور نشان داد که عناصر فرصت‌طلب و عوامل آشوبگر با سوءاستفاده از اجتماعات و اعتراضات آرام مردمی با ایجاد آشوب، ناامنی، تخریب اموال عمومی، اهانت به مقدسات دینی و ملی و حتی قتل انسان‌های بی‌گناه اهداف پلید دشمنان را دنبال می‌کنند. بلافاصله پس از بروز اولین تجمعات و اعتراضات مردمی دشمنان قسم‌خورده و کینه‌توز ملت ایران و در رأس آن‌ها آمریکا و عوامل زبون آنآن‌همچون تروریست‌های منافق و برخی مزدوران منطقه ایی آنان به حمایت و تشویق آشوبگران و اقدامات خشونت‌بار آنان پرداختند و عمق فریبکاری خود در ادعای دموکراسی و دلسوزی برای مردم ایران را به نمایش گذاشتند.»

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو بنیاد باران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با بیانیه مجمع روحانیون مبارز گفت: مجمع روحانیون مبارز باید نسبت به بیانیه فوق پاسخگو باشد زیرا بخشی از مسائل را دیده و قسمتی از آن راندید گرفته است. وی انتظار خود از بیانیه مجمع روحانیون مبارز را چنین بیان کرد: انتظار داشتم این بیانیه کامل‌تر باشد و تمام ابعاد قضیه را می‌دید. ملت ما به‌طور حتم نمی‌خواهد کشورش مانند سوریه باشد، حاکمیت هم نباید مانند حاکمیت سوریه در برابر مردم قرار گیرد و این قصه را به خارج از کشور منتسب کند زیرا در آن مطالبات ملی مطرح شد. ایرادات جدی به دولت در بخش‌های اقتصادی بر اساس پیش‌بینی‌ها با بعضی از انتصابات ناکارآمد وارد است و این مسئله در حوزه دولت‌های محلی و استان‌ها بسیار جدی‎تر و قابل فهم‎تر برای مردم بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: به همین جهت اعتراضات اخیر در بین مردم محروم در شهرهای کمتر برخوردار اقتصادی شکل گرفت، بنابراین دولت باید به این نکته توجه کند و نگاهش را به خارج نباشد و با حرف زدن امثال ترامپ، سران کشورهای عربی و صهیونیست‌ها فکر نکند این قضیه سازماندهی‌شده است یا جریان تکفیری در پشت این قضیه قرار دارد.

عضو بنیاد باران در این خصوص ابراز کرد: قضیه حرکت‌های اجتماعی اخیر غیر مدیریت‌شده و بی رهبری است، اما درهرصورت مطالبات اجتماعی به‌حساب می‌آید. در کشور تحصیل‌کرده بیکار و حقوق معوقه زیاد داریم از طرف دیگر دارای پرونده‌های بزرگ مفاسد اقتصادی هستیم که هیچ زمان تکلیف آن برای افکار عمومی مشخص نشده و معلوم نیست حکومت با این افراد چه‌کاری می‌خواهد انجام دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: حرکت‌های اخیر گرچه از سوی منتقدان دولت سازمان‌دهی شده بود که پیش‌بینی ادامه آن را نکردند، اما باید همان‌طور که رئیس‌جمهور گفته است به مطالبات معترضان با قاطعیت و تدبیر پاسخ داده شود. در جوامع توسعه‌نیافته هر زمان مطالبات برحقی و فضای مدنی در حال شکل گرفتن بوده است ازآنجاکه متأسفانه فضای آزادی برای جامعه تعریف‌نشده، بهره‌برداری سوء از آن صورت می‌گیرد ودراین زمینه جنگ‌های تبلیغاتی و روانی جمهوری اسلامی هم قضیه را داغ می‌کند.

ناصری در این رابطه اظهار داشت: اگر دوباره بخواهیم مانند همیشه به‌اشتباه برویم، صورت‌مسئله را پاک‌کنیم و بر اساس تئوری توهم توطئه به مطالبات مردم در شهرهای محروم پاسخ سیاسی دهیم حتماً به‌ خطا رفتن است و گرچه ممکن است که امروز این قضیه جمع شود، اما مجدد روزی سر درخواهد آورد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه بیان کرد: دروهله اول باید یک فضای سیاسی- اجتماعی شکل گیرد برای مطالبات مشروع و پیشگام این قضیه بدون شک باید فضای گفت‌وگو آزاد بین مردم و حاکمیت باشد. مشکلی که در حال حاضر جمهوری اسلامی با آن روبرو است بحران کارآمدی و دستاورد است، بنابراین مردم باید در رسانه ملی با اجزاء مختلف حکومت بحث و گفت‌وگو انجام دهند و کم‌کم به سمت باز کردن فضای سیاسی- اجتماعی حرکت صورت گیرد.

عضو بنیاد باران افزود: اکنون‌که شاید شرایط اقتصادی را نتوان خیلی بهبود بخشید که ناشی از تحقق نیافتن برجام یا تحریم‌ها است، اما برفرض باز کردن استادیوم‌ها ورزشی به روی زنان ربطی به عوامل خارجی و برجام ندارد یا باز کردن فضای احزاب یا فضای مجازی کارهایی است که حکومت می‌توان انجام دهد. ناصری در خصوص مسائل اقتصادی نیز گفت: در حوزه اقتصادی هم اگرچه بدون شک دولت بی‌تدبیری‌های جدی به خاطر ناکارآمدی برخی از مدیرانش در پست‌های کلیدی داشته، اما مردم باید بدانند که گشایش نهایی در حوزه اقتصاد و به‌خصوص از بین بردن مفاسد اقتصادی تنها کار دولت نیست، کار حکومت هم به‌حساب می‌آید. امروز 50 درصد ثروت ملی در دست دولت قرار دارد و 50 درصد آن خارج از دولت است؛ بنابراین باید تمام نهادهای خارج از دولت به کمک آن بیایند تا این بحران رفع شود و نباید انتظار داشت که کشورهای خارجی که با جمهوری اسلامی مشکل‌دارند مانند کشورهای عربی منطقه دست به تعریف و تمجید از جمهوری اسلامی زنند و حرکت‌های اعتراضی را رد کنند.

وی در ادامه توضیح داد: طبیعی است این کشورها سوار بر موج می‌شوند و هر حرکتی که صورت می‌گیرد را به نفع خود مصادره می‌کنند. مسئولان جمهوری اسلامی هم نباید در دام توطئه بیفتند و باید باتدبیر این مسئله را حل کنند که ریشه آن‌هم اقتصادی بود.

اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ۱۹:۳۲
عبدالله ناصری طرفدار چی هست ، طرفدار آتش زدن اموال مردم و خوشحال کردن عربستان و ترامپ است، واقعا اینها اصلاحطلب هستند ؟ (357132)
۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ۰۱:۲۱
سعی کنید مثل عبدالله ناصری تحلیل کنید نه این که صریح انگ بزنید! دوست عزیز! این که عبدالله ناصری به بخشی از بیانات مجمع ایراد وارد می کند لزوما به معنای این نیست که ایشان اصلاح طلب نیست! (357145)
۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ۰۱:۳۶
طرفدار بازگشت اموال دزدیه شده مردم هست!
مردم خشمگین هستند (357147)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ۰۸:۰۷
نه اصلاح طلبان راستین خواهان اصلاحات در بیشتر ارکان نظام برای تقویت مردم سالاری دینی و کاهش فقر فساد تبعیض رانت اختلاس و...از راه مسالمت امیز هستند و بیانیه مجمع روحانیون مبارز هم خیلی بد نبود
گویا برخی عوامل داخلی و خارجی در صدد تخریب سید محبوب اصلاحات هستند!! (357174)
۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ۰۲:۳۲
اصلاحات باید اصلاح شود..

خاصیت شورای هماهنگی اصلاحات این بود که تمایز بین جنبش اصلاحات و جبهه اصلاحات درست کرد... درست هم بود و به موقع بعد وقایع ۸۸ باید خود کنترلی در پیش می‌گرفتیم (357152)
۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ۰۲:۳۴
اصلاحات روی مدل پوتین و تاریخ ماقبلش پژوهش کند

اوضاع اونجا بسیار شبیه اوضاع بعد از جنگ تحمیلی در ایران بود (357154)
۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ۰۲:۴۳
شورای محترم نگهبان اصلاحات رو محدود به لیست امید کرد البته به نظرم اقدام درستی بود وگرنه مجلس ششم درست می‌کردند

لیست امید ایدئولوژی و گفتمان میخواهد
و این ایدئولوژی و گفتمان باید مبنا کار اصلاحات قرار گیرد

اصلاحات تبدیل به امید شده.. (357160)
۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ۰۲:۴۳
محمد قوچانی روی مدل صفویه برای اصلاحات داره پژوهش می‌کنه.. صفویه که اقتدار و وحدت در سایه هم مذهب شیعه و هم اسلام و هم ایرانی بودن را ایجاد و هم بازار دموکراتیک آزاد را فراهم میکند (357161)
۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ۰۲:۴۴
هر سازمان و دستگاهی باید سر جای خود باشد

یکبار برای همیشه رییس جمهور طی نامه ای به شورای نگهبان خواستار تفسیر درست قانون و تعریف جایگاه‌ها شود (357163)
۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ۰۲:۴۸
شفافیت یعنی مردم کارکرد و حد و حدود هر دستگاه رو بدونند.. فلسفه اش رو بدونند حالا هی نورافکن رو بودجه بیاندازید (357167)
۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ۰۲:۴۹
مجمع روحانیون عقلانی ترین کار رو کرد

انتخابات دو مجلس در ۹۴ این رو به ما میگه در آینده باید بیشتر اصلاحات محافظه کار باشه (357168)
۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ۰۳:۱۷
اقای ناصری شما هم باید پاسخگو حرفها ومواضع خودباشید ایا باید اشوب وتخریب وکشتن وسواستفاده گران از احساسات وخواسته های پاک مردم را تائید کنند این چجور اصلاح طلبی است چرا شفاف وصریح حرف نمی زنید نمیشه صفر یا صد بودبا مردم بودن فرق دارد با چیزی که شما میگوئید لطفا دقت کنید حرفها انور اب نفرمائید از شما بعیده بی مطالعه وتدبیر سخن بگوئید با لاخر درسته نظام وقوای مختلف بی تقصیر نیستند وایراد واشکالات جدی به انان وارد است خودشان وهمه مردم میدانند امیدواریم درس بگیرند . (357170)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۰۰:۰۳
از همه چی انتقاد می کنید اما از اختلاس نه از فساد نه از تبیعض نه حرفهای کلیشه ای نان و اب برای مردم نمیشه هیچ فکر کردید نداری فقر چیه چرا خودکشی می کنند همین هم حرف می زنند سریع مارک می زنید بر چسب می چسبونید (357209)
۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ۲۱:۲۲
محافظه کاری وحفظ منافع و دوری از حاشیه باعث شده ;برخی رفتار شفاف و بدون مصلحتهای غیر ضروری را سر لوحه کار خود قرار ندهند و به مشکلات مختلف رسیدگی نکنند تا وقایع تاسف بار رخ ندهد ودشمنان نظام واسلام ذوق زده نشوند. (357206)
آرش از روستا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۰۱:۲۳
سران اصلاحات هر وقت میخان به قدرت برسن از مردم سو استفاده کرده اند... پشیمانم که ..... رای دادم و ازشون حمایت کردم. (357213)