به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۱۴۱۶۳۰
معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه:

تلگرام به مصیبتی برای نظام تبدیل شده

گروه سیاسی: معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به این که تلگرام به آفت و مصیبتی برای نظام تبدیل شده است، گفت: متاسفانه برخی افراد درون حاکمیت به بهانه این که نباید وارد حیطه مردم شویم، اعتقادی به بستن کامل تلگرام ندارند و در حالی که همین تلگرام اکنون بسترساز ناآرامی و آشوب در کشور شده و چاره‌ای جز فیلتر موقت آن نبود.
به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری روز پنجشنبه در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: ما باید شبکه های اجتماعی مثل سروش را تقویت کنیم که این ها بتوانند پاسخگوی ۴۰ درصد ترافیکی باشند که الان تلگرام در فضای کلی اینترنت کشور ما اشغال کرده است؛ شبکه هایی بومی که سرور آن ها در داخل کشور است و طبعا مدیریت و مقابله با آفات آن ها بسیار راحت است. وی گفت: حوزه انقلابی و دغدغه مند باید مدافع و مروج تاسیس و تقویت شبکه های اجتماعی داخل باشد.
 
رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی همچنین اضافه کرد: گرچه تلگرام دارای فوایدی است اما این روزها به خصوص تهدیدها و آسیب های آن از منظر اجتماعی و امنیتی آشکار شده است که نباید از آن ها غفلت کرد. وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین تهدیدهای تلگرام ناظر به حوزه امور دینی است، در حال حاضر بسیاری از عقاید و اصول دینی ما در شبکه های اجتماعی به خصوص تلگرام مورد تمسخر و خدشه قرار می گیرد و در ضمن شاهد انتشار محتواهای نامناسب و گمراه کننده در برخی گروه ها و یا کانال های تلگرامی هستیم.

شهریاری با اشاره به این که سبک زندگی نیز مورد تهدید و هجمه شبکه های اجتماعی بیگانه قرار گرفته است، افزود: امور ضد اخلاقی، مطالب، عکس ها و فیلم های مستهجن و ضد اخلاقی در تلگرام به راحتی در دسترس نسل جوان و نوجوان ماست که این مساله خود آسیب فرهنگی بسیار جدی است. وی گفت: در حال حاضر در برخی کلان شهرها به خصوص تهران شاهد حضور ۲ قشر متفاوت از شهروندان با ۲ سبک زندگی متفاوت هستیم به گونه ای که این مساله در نوع پوشش، خوراک، رفتار و گفتار و حتی نشست و برخاست آن ها مشهود است و در این بین شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز تاثیر زیادی بر شکل گیری این پدیده داشته است.

شهریاری با طرح این سوال که چرا برخی از جوانان و نسل امروز جامعه ما به سمت و سوی زندگی غربی گرایش یافته که برخی نشانه های آن را حتی در خیابان های قم هم مشاهده می کنیم، گفت: امروز ترویج خشونت و هنجارشکنی، مشاغل حرام و مواد مخدر و مسائل مستهجن را در تلگرام مشاهده می کنیم. وی اظهار داشت: در قضایای اخیر نیز مشاهده کردیم که برخی از این تهدیدها حتی مخل امنیت ملی بوده و این به خاطر آن است که سرورهای شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام در خارج است و مدیریت آن بسیار سخت می باشد و همین هم باعث شده که در روزهای اخیر جریان های ضد انقلاب و آشوب گر از وضعیت برای اهداف شوم خود سوء استفاده کنند.

شهریاری اضافه کرد: امروز سخیف ترین و مضحک ترین شایعات علیه مقامات و شخصیت های کشور در کانال های تلگرامی به چشم می خورد، مردم ما بسیار نجیب و شریف هستند چه آن که با وجود همه مشکلات پای انقلاب و نظام و دفاع از رهبری ایستاده اند اما روی سخن اینجاست چرا باید وضع به گونه ای باشد که یک جوان ۲۰ساله که امام و انقلاب و دفاع مقدس را ندیده، تحت تاثیر دروغ ها و شایعات فضای مجازی و تلگرام و غیره به خیابان آمده و شعارهای ساختارشکنانه سر داده و تازه دست به آشوب و خسارت به اموال بیت المال بزند.

وی ادامه داد: بنده بیش از یک سال است که می گویم تلگرام آفت و مصیبتی برای نظام و جامعه ما شده و باید حاکمیت برای کنترل و مدیریت صحیح آن برنامه ریزی کند؛ البته کسی منکر منافع تلگرام نیست اما نباید نسبت به آفات و آسیب های آن غافل بوده و یا کوتاهی کنیم، روی سخن ما این است که این فضا نباید بستری برای جولان ضد انقلاب و حرکت علیه منافع ملی باشد.
معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه همچنین بیان داشت: ما اگر به بیانات رهبر معظم انقلاب توجه کنیم متوجه می شویم که ایشان بر پایه اصول مصرح در قانون اساسی بر این مساله تاکید دارند که باید جلوی محرمات و منکرات را در کشور به خصوص در زمینه فضای مجازی گرفت و از آن سو زمینه ای فراهم کرد که مردم تشویق به انجام واجبات شوند.