به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۱۴۱۶۶۴
تصویری که از تجمعات اعتراضی اخیر در رسانه‌های رسمی منعکس شده است

معترض = اغتشاشگر؟

معترض = اغتشاشگر؟
محمد توکلی-روزنامه بهار
تصویری که از تجمعات اعتراضی اخیر در رسانه‌های رسمی منعکس شده است همان الگوی تکراری و همیشگی «معترض = اغتشاشگر» است؛ الگویی که در حوادث پس از انتخابات۸۸ بارها از آن استفاده شد و نه تنها کمکی به حل مشکل نکرد بلکه بر آن افزود و پیچیده‌ترش کرد. این بار هم شاهد استفاده از همان مدل هستیم. در نگاه رسانه‌های رسمی و بخش بزرگی از مسئولان تصمیم‌گیر طیف رنگین کمانی حاضر در این اعتراضات اساساً جایگاهی نداشته و همه آنان در عمل با یک چوب رانده می‌شوند. تاکید بر پر رنگ‌جلوه دادن وجوه آشوبگرانه اعتراضات اخیر و کمرنگ جلوه دادن مطالبات اقتصادی و سیاسی بخشی از مردم که اعتراضاتی داشتند از جمله مواردی است که به دفعات در گزارش‌های صداوسیما و اظهارات مسئولان دیده می‌شود.

از طرف دیگر حامیان اعتراضات هم یکسره خود را مبرا از خطا دانسته و با توجیه و پنهان کردن موارد غیرقابل قبول رخ داده در حواشی این تجمعات اعتراضی از واقعیت فرار کرده و تصویری غیرواقعی به مخاطب ارائه می‌کنند. برای آنکه تصویری دقیق‌تر از طیف حاضر در این گونه تجمعات داشته باشیم باید از نگاهی دورتر به موضوع بنگریم و به جای قرار گرفتن در کنار یکی از دو طرف این رخداد با «چشم سوم» به آن نگاه کنیم. واقعیت آن است که در این تجمعات اعتراضی، فارغ از آن که میزان جمعیت، گستره جغرافیایی و خواسته‌ها چه بوده است شاهد حضور سه گروه هستیم.

۱. گروه اول مردم معترضی هستند که با به وجود آمدن فرصتی به خیابان‌ها آمده‌اند تا خواسته‌های خود را به گوش مسئولان کشور در بخش‌های مختلف حاکمیت برسانند. از خواسته‌های اقتصادی تا مطالبات سیاسی و اجتماعی.

۲. گروه دوم افرادی هستند که در هر اعتراضی در کشورهای مختلف جهان حضور داشته و با روش‌هایی رادیکال‌تر از دیگر معترضان اعتراض خود را نشان می‌دهند. شکستن شیشه‌های مراکز دولتی، آتش زدن اتوموبیل‌ها و. . . از جمله اقدامات این بخش از معترضان است که حضورشان فقط مختص ایران هم نیست.

۳. و گروه سوم که در اعتراضات قبلی حضور کمرنگ‌تری داشتند اقلیتی هستند که با هدف و ماموریت مشخص به دنبال تسخیر مراکز دولتی، پاسگاه‌ها و. . . هستند و برای رسیدن به این مقصود از استفاده از سلاح گرم نیز ابایی ندارند.
هنگامی که فرماندهان و نیروهای میدانی که وظیفه حفظ نظم و امنیت را بر عهده دارند بین این سه گروه تفکیک قائل نشده و به برخورد فله‌ای روی بیاورند اولین نتیجه آن شعله‌ورتر شدن اعتراضات است.

کار سخت ماموران انتظامی و امنیتی تفکیک این سه گروه از یکدیگر و همچنین تشخیص تفاوت برخورد با هر کدام از آن‌هاست. به طور طبیعی نوع مواجهه با یک معترض حتی اگر تندترین و ساختارشکنانه‌ترین شعارها را بدهد با فردی که به دنبال اغتشاش و آتش‌افروزی است تفاوت دارد. و همینطور برخورد با فردی که مرتکب اقدام‌تروریستی یا قتل شده است با اغتشاشگر متفاوت است.به بیان دیگر نمی‌شود و نباید معترضی را به دلیل شعارش دستگیر کرد، اغتشاشگری را به دلیل آشوب به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرد و ‌تروریست‌ها را برابر با معترضان دانست.

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۴:۰۶
نادیده گرفتن معترضین در دراز مدت به ضرر همه هست نه فقط یک گروه خاص. (357219)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۴:۱۱
مقاله نسبتا خوبی بود. یک نکته در تحلیل حوادث اخیر مواضع گروه های مختلف بود. با اینکه همه میدانند که در ایران هیچگاه مجوز تجمعات صلح آمیز داده نمیشود، یه عده (اصلاح طلبان)فقط مردم رو مورد هدف قرار میدهند. از اصول گرا ها هم که توقعی نیست. در این میان مواضع یه عده روشتفکرنما خیلی جالبه. کسی که آخر ماه حقوق دولتیش آماده هست و هیچ مشکلی ندارد نگران اموال عمومی میشود. (357221)
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۴:۱۳
بعنوان کسی که به رییسی و جلیلی رای داده ام :
حق کاملا با شماست . رسانه ی ملی کلا موضوع را عوض کرد ! بحث راجع به وضعیت بد اقتصادی و اعتراض به بی عدالتی بود که در یک اقدام فرصت طلبانه ، رسانه ی ملی آن را به ضرر مردم مستضعف مصادره کرد . تا دیروز به زور سی ثانیه راجع به مسایل کم اهمیت تریبون را به مردم می دادند ،اما حالا میکروفون دست گرفتند و مردم مردم می کنند و به خانم هایی که دیروز بد حجاب بودند و حالا ارزشی شده اند تند تند مصاحبه می کنند که البته آن هم گزینشی و سانسور شده است . (357222)
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۴:۱۵
به نظرم اساسا دولت و وزرا هیچکاره اند
کلا یه مرجعی به نام امنیت ملی درست شده که هر کاری میکنه و معلوم نیست به کی باید پاسخگو باشه. خیلی جالبه حتی قوه قضاییه مورد سوال قرار میگیره ولی امنیت ملی نه. الان خدا میدونه فیلترینگ کی برداشته میشه. کسی هم نمیتونه حتی بپرسه. مثل حصر و اینا
خخخخخخخ (357223)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۴:۵۲
دولت مال شماست خودتان هم اعتراض می کنید عده ای از شما هم آشوب می کنید دست آخر هم به صدا سیما حمله می کنید که چرا به آشوب گران گفته آشوب گر مگر در یان چند ماهه خیلی ها اعتراض نکردند مگر یک بار هم صدا سیما به آنها آشوب گر گفت ولی در این چند روز که عده ای با تحریک آمد نیوز آشوب کردند به آنها آشوب گر گفتند
آمد نیوز خودش برای روحانی تبلیغ میکرد خودش هم به عملکرد همان دولت اعتراض می کرد خودش هم دستور آشوب می داد (357225)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۹:۰۳
مهندس! دولت دست ماست نه نهادهای نظامی (357238)
مهرزاد
United States
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۲۳:۳۷
من آمد نیوز رو تائید و یا رد نمیکنم و کاری هم ندارم بهش. اما اینی که تو میگی آمد نیوز خودش برای روحانی تبلیغ کرد و خودش هم انتقاد و اعتراض میکنه! خوب اگه اینجوره که خیلی خوبه . نه مثل دوران احمدی نژاد که کسانی که بهش رای دادند و جریان حامی اش چشمشان را بر روی اعمال و رفتارهای نادرست او و دولتش بسته بودند و چیزی نمی گفتند. اما جریان اصلاح طلب فرق میکند و می گوید چون رای ما روحانی بوده اما دلیل نمیشود که اگه خطایی صورت گرفت بیان نشه. (357285)
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۵:۲۸
آمارها اقتصادیی که به دلار اعلام میشود یا یورو در ایران مبنا درستی نیست..
شما ببینید در دهه ۶۰ شمسی دلار ۶۱.۵ تومن بوده هست اما الان ۴۰۰۰ تومن.. و تولید ناخالص ملی به چه واحد پولی اعلام میشود؟

تولید ناخالص ملی یا خالص ملی باید تقسیم بر این رقم بشود و اگر این کار صورت بگیرد می بینیم در زمان جنگ اقتصاد ایران شکوفا تر از دوران بعد از آن بوده هست! (357227)
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۶:۳۴
اعتراضات تمام شد ولی آیا مشکل اعتراض کنندگان هم تمام شد ؟ (357229)
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۹:۰۲
توروخدا یه چهارتا پژوهش کنید برای ایده اداره کشور

به جای اصلاح ابرو نزنیم چشم رو کور کنیم

تجارب اصلاحات موفق در چین و حتی کارها پوتین که خراب کاری ها یلتسین را جمع کرد را پژوهش کنید ..

اصلاحات در ایران مثل چین موفق نشد و عمده ی کارهای دولت سازندگی به سرنوشت دولت یلتسین در روسیه دچار شده که باید یک پوتین و یک مرد عملی پیدا بشه و اشتباهات رو ترمیم کنه (357237)
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۹:۰۳
کتاب از لنین تا پوتین را بخوانید تا ببینید اصلاحات وقتی شکست میخورد باید راه پوتین را برود (357239)
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۹:۰۴
یه تحلیل درست حسابی و تاریخی در مورد روند اقتصاد کشور از زمان جنگ تا الان بنویسید (357240)
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۹:۰۵
هر کشوری که سیاستها آزادسازی اقتصادی بانک جهانی و ... را در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی در مشرق زمین اجرا کرد شکست خورد مثل شیلی و روسیه که بعدها پوتین افتضاحات را جمع کرد (357241)
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۹:۰۶
به مردم فلسفه و جایگاه هر سازمان و نهاد و قوایی رو بگید چیه تا تحلیل های تاکسی- اتوبوسی درنیاید (357242)
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۹:۰۷
عقلانیت اصلاح طلبان ایرانی در همان دهه ۷۰ ایست کرد (357244)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۹:۰۸
با مقاله جال نویسنده موافقم کاش کینه و تهمت توهین رانت و اختلاس و...نبود (357245)
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۱۹:۴۸
ایده احیای جهاد سازندگی از سوی رییسی ایده خوبی بود (357275)
شب
United Arab Emirates
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ۲۱:۰۵
امام صادق(ع)می فرمایند:"عیب های مرا بعنوان هدیه به من بگویید."با این وصف اعتراض ها هدیه بیان عیب هاست که از طرف مردم به حاکمیت تقدیم می شود.اما متاسفانه تندروها قوه فهم آن را ندارند.البته قطعا در هر تجمعی ممکن است عده قلیلی افراد اجیر شده باشند اما این ها حواشی است و نباید در موضع گیری ها حواشی بر متن غلبه کند. (357277)