به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۱۴۱۷۳۵
امام جمعه قهدریجان:

به کشته‌شده‌ها اغتشاشگر نمی‌گوییم

گروه سیاسی: امام جمعه قهدریجان گفت: ما به کشته شده‌ها اغتشاشگر نمی‌گوییم و اتفاقات رخ داده به این معنی نیست که افرادی که کشته شدند اغتشاشگر بودند.
حجت الاسلام والمسلمین هاشمی درباره تجمعات صورت گرفته گفت: این اعتراضات با حضور قاطبه مردم نبود و افرادی که در آن شرکت کرده بودند بر خلاف اکثر مردم شهر، فاقد مدنیت بودند. جمعیتی تقریبا زیر صد نفر که در برنامه‌های مذهبی شرکت نمی‌کنند متاسفانه خیلی آموزش درستی ندیده بودند چنانچه وقتی با آن‌ها صحبت شد، بسیاری از آن‌ها متوجه شدند که به وجهه شهر ضربه زدند و از رفتارهای خود ابراز تاسف می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه در بعضی قسمت‌ها این فقر فرهنگی دیده می‌شود، چنانچه در مراسم‌های عروسی‌های این شهر هم گاهی عده‌ای ترقه بازی می‌کنند و کودکان کنجکاو برای تماشا جمع می‌شوند، در حوادث قهدریجان هم بسیاری این افراد برای تماشا جمع شده بودند و قصد اغتشاش نداشتند. حجت‌الاسلام هاشمی در پاسخ به این سوال که مسئولان برای پیگیری مشکلات مردم قهدریجان چه کرده‌اند، با اشاره به مشکلات متعدد مردم قهدریجان گفت: به نظرم باید به مطالبات به حق مردم توجه کنند. مردم قهدریجان کشاورز هستند و هشتاد درصد این افراد کاری جز کشاورزی بلد نیستند و به خاطر مسائل آب بار‌ها مسالمت‌آمیز اعتراض کردند و در اعتراضات خود حتی گاهی آش محلی هم به مردم رهگذر، می‌دادند. برای حل مشکل مردم هرچند تصمیمات مقطعی گرفته می‌شد اما هیچکدام درمان دردهای مردم نبود. امیدوارم این بار نسخه بهتری برای مردم در نظر بگیرند.

وی به سابقه درخشان این شهر در انقلاب و جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: این شهر شهیدان و سرداران شهید زیادی را تقدیم انقلاب کرده است و سردار رحیم صفوی جایی گفته بود اگر ۱۵۰ نفر از رزمندگان قهدریجان در اختیار من بود، من سد آبادان را می‌شکستم چون این افراد به دلاوری و خط شکنی مشهور بودند. با این حال وقتی اتفاق تلخی هم رخ می‌دهد برخی جوزده می‌شوند و سیمای شهر را خراب می‌کنند. امام جمعه قهدریجان که چندی پیش به عنوان امام جمعه بر‌تر انتخاب شده بود تاکید کرد مردم قهدریجان متشرع و متدین هستند و نماز جمعه ما یکی از نمازجمعه‌های مهم استان اصفهان از نظر جمعیت هست.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دانش آموزان بازداشت شده گفت: ما پیش از این مکرر گفتیم که زندان‌های ما زندانی نیست که یک نوجوان بتواند در آن تربیت شود. وی درباره شایعه بازداشت صد نفر در تجمعات قهدریجان گفت تعدادی که اعلام شده درست نیست و در میان این افراد شاید یکی دو نفر دانش آموز باشد. حجم دستگیری‌ها نگران کننده نیست. با این حال وقتی اتفاقاتی افتاده است که در سطح دنیا در سطح اخبار قرار گرفته است، طبیعی است نهادهای اطلاعاتی افرادی را برای بازجویی و پیدا کردن محرکین و معاندین دعوت می‌کنند که اطلاعات آن‌ها در اختیار مسئولان قرار می‌گیرند. بسیاری از این افراد بازداشت نیستند و برای توضیحات و به دعوت نهادهای اطلاعاتی آمده‌اند و به زودی مشکل آن‌ها حل می‌شود.

حجت الاسلام هاشمی تاکید کرد شرایط شهر عادی است. بنده در خطبه‌های نماز جمعه هم گفتم با خانواده کشته شده‌ها ابراز همدردی می‌کنم. کسی از کشته شدن فرزندان قهدریجان خوشحال نیست و همه غم‌زده هستیم که این اتفاقات برای جوانان افتاده است. اصل اغتشاش بد است اما وقتی شروع شود گلوله و تخریب و آتش و نارنجک نمی‌تواند بین اغتشاشگر و رهگذر تفاوت قائل شود. ما به کشته شده‌ها اغتشاشگر نمی‌گوییم و اتفاقات رخ داده به این معنی نیست افرادی که کشته شدند اغتشاشگر بودند.