به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۱۴۱۹۰۶

برگزاری جشن 80 سالگی علی رفیعی

گروه فرهنگی: عصر روز پنجشنبه ۲۱ دی ماه و با حضور ۳ نسل از بازیگران پرورش یافته توسط علی رفیعی، جشن ۸۰ سالگی این کارگردان تئاتر ایران در خانه هنر دهه شصت برگزار شد.
جشن ۸۰ سالگی علی رفیعی کارگردان و نویسنده تئاتر ایران با حضور بازیگرانی چون مهدی سلطانی، مریم سعادت، سهیلا رضوی، مهرداد ضیایی، ستاره اسکندری، افسانه ماهیان، فروغ قجابگلو، هوشنگ قوانلو و بازیگران جوان نمایش های «یرما» و «خاطرات و کابوس های یک جامه دار»، جواد طوسی، پیمان شریعتی معاون اداره کل هنرهای نمایشی و رییس مجموعه تئاتر شهر، حمید پورآذری، اصغر دشتی، منوچهر شجاع، امیر اسمی، مجید توکلی و محمدرسول صادقی در خانه هنر دهه شصت برگزار شد.
برگزاری جشن 80 سالگی علی رفیعی 
در ابتدای این مراسم ستاره اسکندری نوشته ای را از طرف سه نسل از بازیگران پرورش یافته توسط علی رفیعی خواند و سپس کیک تولد این هنرمند بریده شد.رفیعی در این بخش از مراسم با بیان اینکه طی چند سال اخیر از کمبود بازیگران دغدغه مند تئاتر رنج برده است، یادآور شد: زمانی برای بازیگر و کارگردان تئاتر شدن باید ۱۰ تا ۱۵ سال زمان صرف می شد ولی حالا در مدت زمان کوتاهی افراد کارگردان و بازیگر می شوند. در حال حاضر با بازیگرانی مواجه هستیم که به دنبال کسب درآمد از تئاتر هستند و در آن واحد در ۲ یا ۳ کار حضور دارند.

وی اظهار کرد: دغدغه همیشگی من گروه بوده است. من سرشار از انرژی و انگیزه برای کار کردن هستم و غبطه کارهایی را می خورم که نتوانستم روی صحنه ببرم و دوست دارم برای تئاتر مفید باشم. از این رو قصد دارم اتفاقی جدید را که در تئاتر اروپا سال های سال تجربه شده است در تئاتر ایران اجرایی کنم.این کارگردان و مدرس مطرح تئاتر ایران توضیح داد: قصد دارم با حضور ۲۰ تا ۲۵ بازیگری که برای حضور در یک ورک شاپ دعوت می شوند، تمرین های مستمری را آغاز کنم که این اتفاق به زودی رخ می دهد. در این ورک شاپ قرار است روی ۹ نمایشنامه از نمایشنامه نویسان مختلف کار شود و این آثار با حضور بازیگران حاضر در ورک شاپ تولید و به شکل رپرتوآر در سالن های مختلف تئاتری اجرا شوند.

رفیعی با اشاره به اینکه طی سفر اخیر خود به کشور فرانسه با یکی از مدرسان مطرح در زمینه بدن و حرکت ملاقاتی داشته است، افزود: قرار است این هنرمند مطرح نیز در مقاطع زمانی مختلف در ایران حضور پیدا کند و با بازیگران حاضر در این ورک شاپ کار کند.وی تأکید کرد: نمی خواهم بگویم که انقلابی در تئاتر ایران رخ خواهد داد ولی مهمترین و بهترین اتفاقی که رخ می دهد این است که یک نمایش تنها یک بار به صحنه نمی رود و عمرش کوتاه نخواهد بود.در بخش دیگری از این مراسم جواد طوسی درباره اهمیت نگاه و حضور علی رفیعی در تئاتر و سینمای ایران سخن گفت.در ادامه مهدی سلطانی نیز اظهار کرد: از دکتر علی رفیعی متشکریم که آثار تأثیرگذار و زیبایی را به صحنه برد. اگر دکتر رفیعی غبطه می خورد که نتوانسته آثار مدنظر خود را به صحنه ببرد ما هم غبطه می خوریم که نتوانسته ایم تماشاگر این آثار تأثیرگذار باشیم. امیدوارم که هر چه زودتر شاهد آثار نمایشی دکتر رفیعی بر صحنه تئاتر باشیم.در پایان این مراسم، هنرمندان حاضر با علی رفیعی عکس یادگاری گرفتند.
برچسب ها: علی رفعیی تئاتر