کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توضیح چین در مورد نفتکش سانچی

26 دی 1396 ساعت 10:13

گروه بين‌الملل: سخنگوی وزارت خارجه چین لو کانگ در کنفرانس خبری ۱۵ ژانویه خود در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد جزئیات غرق شدن کشتی سانچی و برنامه‌های آینده چین در مورد این سانحه توضیحاتی ارائه کرد.


او گفت: این فاجعه دریایی چند روز است که تیتر اول خبرگزاری‌هاست. بنابر این امروز من می‌خواهم در این فرصت برخی جزئیات را در این مورد بازگو کنم. رهبران و دولت چین این سانحه ترافیکی را بسیار جدی گرفتند و عموم جامعه هم به دقت تحولات مربوطه را دنبال می‌کرد. دپارتمان‌های مربوطه به شایستگی فورا واکنش نشان دادند و با تمام توان تلاش‌های جستجو و امداد انجام شد. همان‌طور که گزارش شده است با برخورد دو کشتی و آتش گرفتن کشتی سانچی که ۱۳۶۰۰۰ تن میعانات نفتی را حمل می‌کرده است وضعیت بسیار خطرناکی به وجود آمده بود. علی‌رغم تمام این‌ها به علت وجود یک حس قوی حرفه ای و تخصصی، امدادگران چینی جان خود را به خطر انداختند و شجاعانه اقدامات ایمنی را انجام دادند تا چندین بار به این کشتی نزدیک شوند و عملیات امداد و نجات را در فاصله بسیار نزدیکی از آتش انجام دهند. قبل از انفجار نهایی امدادگران حتی روی عرشه کشتی رفتند و پیکر ۲ تن از جان‌باختگان را به همراه جعبه سیاه نفت‌کش از آن خارج کردند.


این مقام مسئول چینی ادامه داد: در طول کل این روند، ارتباطات بین دپارتمان‌های ایرانی و چینی خوب و موثر بود. سفارت چین در ایران در سریع‌ترین زمان ممکن برای متخصصان ایرانی ویزا صادر کرد تا هر چه زودتر بتوانند به چین بیایند، مستقر شوند و در فرایند امداد شرکت کنند. مرکز فرماندهی امداد چین ترتیبات ویژه‌ای برای ایرانی‌ها صورت داد تا هماهنگی‌ها و ارتباطات آنها با طرف چینی تسهیل شود. به علاوه ما در تمام مدت با ژاپن و کره‌جنوبی در فعالیت‌های امدادرسانی همکاری کردیم. لو کانگ گفت: شما می‌دانید که وزیر کار ایران در نامه‌ای به رییس‌جمهور روحانی نوشته است که طبق نظر متخصصان ایرانی و مقامات چینی تمامی خدمه نفتکش ظرف یک‌ساعت پس از وقوع این سانحه جان خود را از دست داده‌اند که دلیل آن مقیاس بزرگ آتش و گازهای سمی بوده است. همه ما با پایان تراژدی‌گونه این حادثه ناراحت شدیم.

وی ادامه داد: در عین‌حال فعالیت‌های امداد و نجات چین کاملا به تایید طرف ایرانی رسیده است. همان‌گونه که نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران به رسانه‌ها گفت، هر دو طرف ایرانی و چینی تمام تلاش‌های خود را در این زمینه انجام دادند. سفیر ایران در چین هم گفت که چین نه تنها منابع خود در شانگهای را برای این کار استفاده کرد بلکه از استان‌های هم‌جوار هم برای این که همه تلاش خود را انجام دهند، کمک گرفت. نماینده کنسول‌گری ایران در شانگهای هم از تلاش‌های حداکثری چین تشکر کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد: ما به خانواده‌های قربانیان این حادثه تسلیت می‌گوییم و ابراز همدردی می‌کنیم. در همین زمان می‌خواهم نهایت تشکر خود را از تمام امدادگرانی که بهترین نمونه شجاعت و فداکاری و برخورد حرفه‌ای هستند، به جا بیاورم. یکی از خبرنگاران  حاضر در جلسه سوال کرد: چین برای جلوگیری از هرگونه فاجعه زیست‌محیطی چه خواهد کرد؟ و همچنین آیا نتایج اولیه‌ای برای دلایل این سانحه به دست آورده‌اید؟

سخنگوی وزارت خارجه چین پاسخ داد:به دلیل این که جان انسان‌ها در خطر بود، چین در وهله اول در اولین زمان ممکن تیم‌های امداد و نجات را سازماندهی کرد و امیدوار بودیم که بتوانیم تمام خدمه را نجات دهیم. از سوی دیگر با توجه به مقدار بسیار بالای میعانات نفتی در این کشتی، چین تلاش‌های پاکسازی و پیش‌گیری از الودگی خود را هم آغاز کرد. شما می‌توانید برای آگاهی از جزئیات آخرین فعالیت‌های انجام شده در این مورد به وب‌سایت‌های وزارت حمل‌ونقل و اداره اقیانوس‌ها مراجعه کنید.

در پاسخ به سوال دوم باید بگوییم آن‌چه در موقع وقوع هر تصادفی مهم است امدادرسانی و نجات جان افراد است و در عین حال ما هرگز تحقیقات در مورد دلیل رخ دادن این حادثه را متوقف نکردیم. حتی قبل از آخرین انفجار سرنوشت‌ساز، امدادگران چینی بدون این که ایمنی خود را در نظر بگیرند به امید این که کسی هنوز زنده باشد روی عرشه کشتی رفتند. انها پیکر دو نفر از جان‌باختگان و جعبه سیاه کشتی را از نفت‌کش خارج کردند. من معتقدم جعبه سیاه دلیل این سانحه را روشن خواهد کرد و تحقیقات بیشتری هم بعد از آن صورت خواهد گرفت. خبرنگار دیگری سوال کرد: آیا تایید می‌کنید که تحقیقات اغاز شده است؟ وی پاسخ داد: تحقیقات در دست انجام است.

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد»  آیا می‌توانید در مورد نحوه این تحقیقات به ما جزئیاتی ارائه کنید؟ آیا چین این تحقیقات را رهبری خواهد کرد و ایا چهارچوب زمانی‌ای هست که طی آن، این تحقیقات تکمیل شود؟ لوکانگ جواب داد: همانطور که گفتم جعبه سیاه به ما کمک می‌کند دلیل حادثه را متوجه شویم. از آنجایی که تحقیقات هنوز در حال انجام است، من توصیه میکنم تا پایان آن صبور باشیم.


کد مطلب: 142075

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/142075/توضیح-چین-مورد-نفتکش-سانچی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir