به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۱۴۲۲۳۰

دردسر بازداشت زنان جهادگرای فرانسوی

گروه بین‌الملل: بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پاسخ الیزه به درخواست بازگشت زنان جهادگرای فرانسوی دستگیر شده به کشورشان منفی بوده است.
دردسر بازداشت زنان جهادگرای فرانسوی
بتازگی نیروهای کرد در مناطق سوریه و عراق شماری از جهادگرایان فرانسوی تبار را دستگیر کردند. این موضوع برای پاریس اکنون به موضوعی بغرنج تبدیل شده است. در آغاز ماه ژانویه، نزدیک به ۴۰ جهادگرای فرانسوی همراه با بیست کودک دستگیر شدند. زنان جهاد گرا نیمی از این افراد را تشکیل می دهند. در این میان امیلی کونیگ، دختری که نقش موثری در جذب زنان برای پیوستن به داعش داشته درخواست بازگشت و محاکمه در فرانسه را کرده است. در همین حال یک زن بیست و دو ساله به همراه کودکان ۱۰ ماهه و دو ساله خود از رییس جمهوری فرانسه درخواست کرده تا با بازگشت آنها به فرانسه و محاکمه  در این کشور رضایت دهد. وی تقاضای خود را از طریق وکیل فرانسویش به الیزه ابلاغ کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاسخ الیزه به این درخواست منفی بوده است.

رییس دفتر امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه، در پاسخ به وکیل این زن جهادگرا نوشته است: «سیاست دولت فرانسه درباره جهادگرایان فرانسوی و بزرگسال بازداشتی در خاک سوریه روشن است: مقام‌های محلی صلاحیت دادگاهی کردن آنها را دارند. مقام‌های محلی باید درخصوص مسئولیت این افراد در اعمال جنایت در این نواحی تصمیم گیری کنند.» در همین حال، وکلای برخی از جهادگران زن دستگیر شده توسط نیروهای نظامی کرد از دولت فرانسه شکایت کرده‌اند. به گفته وکلای مدافع این افراد، «کردستان سوریه» وجود قانونی نداشته و فاقد نهاد مجریه است. آنها همچنین تاکید کرده‌اند که موکلانشان از هر گونه حق و یا حقوق شهروندی فرانسه بی بهره‌اند.