کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفت‌وگو با المیرا شریفی‌مقدم، گوینده خبر

حفظ آرامش در لحظه‌هاي غم

30 دی 1396 ساعت 17:57


مرجان یگانه پرست-روزنامه بهار: سال گذشته شاهد واقعه‌ای تلخ در دل شهر تهران و التهابی فزاینده در کل کشور بودیم: واقعه پلاسکو. هر چند در سالی که گذشت اتفاقات و بحران‌هاي بزرگی چون زلزله کرمانشاه و اخیرا هم غرق شدن کشتی سانچی و از دست دادن تعدادی از هموطنان مان را شاهد بودیم اما تلخی واقعه پلاسکو به جهت اثرگذاری‌اش در جامعه شهری تهران و مدیریت بحران آن که مستلزم صرف هزینه و امدادگران پر تعداد بود، عظیم بود و التهابی بي‌حد در دل شهروندان ایجاد کرده بود. ضمن اینکه آتش نشان هایی که در طی این واقعه جان خود را از دست دادند، نه برای خود که برای نجات دیگران دچار این حادثه شدند و این تلخی و داغ آن را مضاعف می کرد. هر چند مسئولیت اجتماعی و واکنش به مسائل جامعه در طی سال‌هاي اخیر فراگیر شده است اما در طی روزهایی که واقعه پلاسکو پیش آمد، هنرمندان نیز در کنار دیگر چهره‌هاي شناخته شده جهت ایجاد آرامش و البته دعوت مردم به همدلی و دوری از ازدحام در محل همراه شدند و به این موقعیت بحرانی واکنش نشان دادند. بسیاری در شبکه‌هاي اجتماعی یا در برنامه‌ها و تریبون‌هایی که داشتند، نسبت به همکاری مردم و ابراز احساسات به روح آتش نشان‌هاي از دست رفته واکنش نشان دادند. برخی نمایشگاه عکس برگزار کردند یا دلنوشته‌هایی به یاد این قهرمانان نوشتند. یکی از کسانی که در طی روزهایی که جامعه ملتهب از این اتفاق بود و مجبور به رصد و اعلام اخبار روزانه این حادثه بود، المیرا شریفی مقدم، گوینده شبکه خبر بود که به گفته وی اعلام اخبار مربوط به این واقعه یکی از سخت ترین روزهای فعالیت کاری‌اش بوده است.
***
 شبکه خبر در روزهایی که بحران پلاسکو رخ داد، اخبار لحظه به لحظه منتشر می کرد و یکی از گوینده هایی که در آن روزها جلوی دوربین این شبکه بود، شما بودید. تجربه انتشار اخبار این چنینی آسان نیست. هر چند ما امسال شاهد اتفاقات بدتری هم بودیم. لطفا از احساسات و تجربیات شخصی تان در طی آن روزها بگویید.
واقعه پلاسکو یکی از بدترین بحران هایی بود که در مدت فعالیت کاری من اتفاق افتاد. اولین واقعه تلخی که در طی کارم تجربه کردم و خبر آن را اعلام کردم، حادثه منا بود که بي‌نهایت تلخ و دردناک بود. حادثه ای که همه هموطنان را تحت تاثیر قرار داد و اعلام خبر آن بسیار سخت بود. بعد از این تجربه، اعلام خبر حادثه پلاسکو هم سخت بود برای اینکه عمق فاجعه خیلی زیاد بود و هر لحظه ما امید داشتیم که بتوانیم یک خبر خوب و امیدبخش از سلامت آتش نشان‌ها به مردم بدهیم. ده روز خیلی سخت را در طی آن روزها گذراندیم. ده روزی که پی در پی سر کار بودیم و با خبرنگارانی که در محل واقعه حضور داشتند، ارتباط مستقیم می گرفتیم تا خبر نویدبخشی به مردم بدهیم. ضمن اینکه خواهش می کردیم که مردم به محل حادثه نزدیک نشوند و آن منطقه را شلوغ نکنند تا گروه‌هاي امداد و نجات بتوانند کارشان را انجام بدهند. حتی به یاد دارم که شب اول واقعه بود و من روی آنتن تلویزیون قسم خوردم و از مردم خواهش کردم که به محل رجوع نکنند. خیلی از هموطنان مان یاری کردند و به اطلاع و خبرهایی که ما از طریق شبکه خبر اعلام می کردیم، در جریان اتفاقات قرار می گرفتند و محل حادثه را شلوغ نمی کردند اما متاسفانه برخی هم هستند که همیشه کار خودشان را می کنند و برای عکس گرفتن به
محل حادثه می رفتند. بهتر این است که همه دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم یک بحران را پشت سر بگذاریم.

ویدئویی از شما در هنگام اعلام خبر جان باختگان ایرانیان در حادثه منا در شبکه‌هاي اجتماعی دست به دست شد که منقلب شدن موقع اعلام خبر را نشان می‌داد. در هنگام اعلام خبر واقعه پلاسکو پیدا کردن پیکر آتش نشان‌ها سعی داشتید آرامش خودتان را حفظ کنید. آیا دوباره آن حس و حال را تجربه کردید؟
شرایط سختی بود چون مجبور بودم که در لحظاتی، خبر بیرون کشیدن پیکر آتش نشان‌ها را اعلام کنم و اعلام این خبر واقعا آسان نبود. یادم نمی رود که در طی آن روزها دائم یک لیوان آب قند روی میزم در استودیو بود. یکی از آن روزها 8 پیکر این عزیزان در طی یک یا دو ساعت از زیر آوار بیرون کشیده شد و خبر بیرون آمدن پیکر این عزیزان را اعلام کردیم. آن لحظه اوج درد و غم برای من بود اما به عنوان یک گوینده موظف بودم و هستم که روی احساساتم کنترل داشته باشم و آرامش خودم را حفظ کنم تا بیننده تحت تاثیر قرار نگیرد و متالم نشود. ما موظفیم با کنترل احساسات، آرامش را به مخاطب القا کنیم و این یکی از مهمترین وظایف رسانه‌ها در طی بحران‌هاي سخت است. ما در پشت دوربین به دلیل این که اخبار زودتر به دست مان می رسد، خیلی سختی می کشیم اما نمی گذاریم که مخاطب این مسائل را حس بکند. در طی واقعه کشتی سانچی هم در روز آخر مجبور شدم که خبر غرق شدن کشتی را اعلام کنم و اعلام خبر جان باختن هم وطنان مان برایم سخت بود. وقتی خبر را اعلام می کردم، بلافاصله واقعه پلاسکو به ذهنم آمد و آنها را با هم مقایسه کردم. در دوران فعالیت گویندگی، مشابه چنین اتفاقاتی متاسفانه می افتد و باید پذیرفت که این از ویژگی‌هاي کار ما است و باید با آرامش و احساس مسئولیت اخبار را اعلام کنیم.

 شبکه خبر در طی روزهای امدادرسانی به حادثه دیدگان واقعه پلاسکو مسئولانه عمل کرد و با انتشار لحظه به لحظه اخبار سعی در رفع التهاب عمومی داشت و این شبکه توانست در میان مردم همدلی ایجاد بکند، اتفاقی که مدت‌ها بود این رسانه نتوانسته بود به آن دست پیدا کند؟
به عنوان یک گوینده خبر و فعال در شبکه خبر می توانم بگویم که شبکه خبر همیشه سعی کرده در بحران‌هاي اجتماعی حضور ثابت داشته باشد و پای کار باشد و سریع ترین و بهترین اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار بدهد. در مورد پلاسکو هم این اتفاق افتاد. از طرفی بحرانی به این تلخی و بزرگی در کشورمان رخ نداده بود و مایه تاسف است که این اتفاق افتاد اما شبکه خبر در طی آن روزها سعی کرد که اطلاع‌رسانی درست کند و بتواند آرامش را به جامعه برگرداند. رسانه در شرایط این چنینی می تواند با مخابره اخبار و اتفاقاتی که در صحنه رخ می‌دهد، خودش را به مردم نزدیک کند و مردم هم دنبال کننده آن باشند. در این شرایط باید هر دو طرف به هم اعتماد و همکاری کنند. همان طور که ما در طی روزهای واقعه پلاسکو درخواست کردیم در صحنه حاضر نشوند و در آن منطقه ازدحام نکنند. اعتماد و همکاری متقابل کمک می کند تا بتوانیم بحران را مدیریت کنیم و پشت سر بگذرانیم.

به نظرتان چرا در طی بحران‌ها با هجوم مردم در صحنه حادثه روبه رو هستیم؟ در واقعه پلاسکو مردم به محل واقعه هجوم آوردند و به نوعی در امدادرسانی خلل ایجاد کردند و در زلزله کرمانشاه هم با حضور مردم و سلبریتی‌ها مواجه بودیم. خود شما هم نسبت به حضور افراد غیر مسئول در واقعه پلاسکو پستی منتشر کرده بودید. این نوع برخوردها ناشی از ضعف فرهنگی است؟ آیا راه حلی برای آن وجود دارد؟
من همان طور که در طی حادثه پلاسکو از مردم درخواست داشتم که در آن محل ازدحام نکنند تا امدادگران بتوانند به کارشان برسند، از هجوم سلبریتی‌ها در کرمانشاه هم مخالف بودم. شاید بخشی از این نوع برخورد و ازدحام در مناطق بحران زده به ضعف فرهنگی و نبود آموزش‌هاي درست مربوط می شود در شرایط عادی تری مثل تصادفات خیابانی هم هر روزه شاهد هستیم که مردم به جای کمک یا عدم ازدحام موبایل به دست می گیرند و از حادثه فیلم می گیرند تا آن را در فضای مجازی منتشر کنند. بدون اینکه به عواقب و تبعات آن فکر کنند. البته در مورد افراد شناخته شده و حضور آنها در مناطق بحران زده مسئله متفاوت است و نمی توان به آنها خرده گرفت چون اغلب حضور آنها به سرعت دادن و جلب امدادهای مردمی بیشتر کمک کرده است. حضور آن‌ها برای همدردی بیشتر با مردم است البته به نظرم بهتر است که همگی به نیروهای مسئول و امدادگر اعتماد کنیم و اجازه بدهیم که نهاد مسئول رفع بحران کارش را انجام بدهد. در پستی که من در شبکه اجتماعی منتشر کردم افرادی در پشت سر خبرنگار شبکه حضور دارند که در حال صحبت با موبایل و اقوام شان هستند و بعید می دانم که برای امدادرسانی به محل واقعه رجوع کرده بودند. در نهایت این نوع رفتارها با رفتار مسئولانه و حضور موثر رسانه‌ها قابل حل خواهند بود.


کد مطلب: 142238

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/142238/حفظ-آرامش-لحظه-هاي-غم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir