به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۱ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۱۴۲۲۷۲

بازداشتی‌ها دق كرده‌اند نه خودكشي!

گروه سياسي- رسانه‌ها: روزنامه ایران نوشت: دیروز یکی از سایت‌های فارسی‌زبان خارج از کشور از قول سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس نوشت که بازداشت‌شدگان فوت شده ناآرامی‌های اخیر بر اثر فکر کردن به کارهای «زشت» خود در بازداشتگاه «دق کرده» و فوت شدند. حجت‌الاسلام حسن نوروزی، این سخنان را تأیید کرد اما توضیح داد که هدفش رفع اتهام از دستگاه قضایی بوده است.
یک سایت خارج از کشور از قول جنابعالی نوشته که شما در مصاحبه‌ای گفته‌اید آن چند نفر بازداشتی اتفاقات اخیر که در زندان فوت کردند، بعد از فکر کردن به کارهای زشتی که کرده بودند، دق کردند و فوت شده‌اند. آیا این را تأیید می‌کنید؟
بحث ما این بود که برخی شایعه درست کرده بودند که این افراد در زندان کشته شدند. یعنی می‌خواستند برای دستگاه قضایی نظام جمهوری اسلامی یک اتهام قتل درست کنند در حالی که این طور نبوده است. ولی ما که قبلاً به عنوان قاضی در همین دستگاه قضایی حکم می‌دادیم، می‌دانیم که چنین بحث‌هایی دروغ است و اصلاً وجه واقعی ندارد. خب به هر حال مرگ همه جا احتمال دارد اتفاق بیفتد، در زندان هم همین طور. حالا احتمالش هم هست یکی در زندان سکته کند و بمیرد.
 
اینکه گفته‌اید این افراد در اثر پشیمانی دق کرده‌اند و مرده‌اند چقدر سندیت دارد؟
مثلاً در کرمانشاه چند نفر از اینهایی که بازداشت شده بودند، بعد از یکی دو روز ابراز پشیمانی کرده بودند و می‌گفتند ما عجب اشتباهی کردیم که دست به این کارها زدیم. خب در این شرایط احتمال دارد فشار عصبی که به آدم وارد می‌شود، باعث سکته هم بشود. اینکه بازداشت‌شدگان فوت‌شده در اثر دق کردن از دنیا رفته باشند، یک احتمال است. چرا وقتی برخی احتمال قرص خوراندن به زندانیان را مطرح می‌کنند کسی مدعی آنها نمی‌شود اما ما که می‌گوییم، طلبکار می‌شوند؟
 
خب آیا برای این ادعاها مستند و مدرکی هم دارید که این چند نفر دق کرده‌اند؟
ما نمی‌گوییم حتماً دق کرده‌اند، حالا شاید دلیلش چیز دیگری بوده باشد. حرف اصلی این است این ادعایی که دستگاه قضایی مسئول فوت این افراد است، ادعای اشتباهی است.

اما وقتی فردی بازداشت می‌شود، مسئولیت سلامت و جان او برعهده نهادی است که وی را در اختیار دارد.
بله خب. ولی اینها می‌خواهند دستگاه قضایی را مقصر نشان دهند. سال 88 هم همین طور بود. همان موقع هم به دلیل برخی کاهلی‌ها و سهل‌اندیشی‌ها مثلاً به خاطر کمبود جا به برخی از زندانیان فشار بیشتری آمد و فوت کردند. بعد خود نظام آمد و قضیه را پیگیری کرد اما برخی می‌خواستند این اتفاق تلخ را با قصد و غرض تمام به نظام و نه چند نفر محدود نسبت دهند. الان هم هر اتفاقی افتاده باشد مسأله قطعی این است که حتی سر سوزنی هم احتمال ندارد که دستگاه قضایی در این مورد تقصیری داشته باشد. اتفاقی است که افتاده. آنها هم باید بازداشت می‌شدند و دستگاه قضایی در بازداشت افراد کار درستی کرد. من اگر دادستان شهرهایی بودم که در آنها این اغتشاشات شکل گرفت، قطعاً افراد بیشتری را بازداشت می‌کردم.
 
اما قبول دارید که باید دلیل فوت این افراد بررسی و روشن شود؟
هر کسی ابهامی دارد می‌تواند برود بررسی کند و قطعاً نهادهای ما هم پاسخگو هستند اما اینکه این بررسی‌ها پوششی باشد برای وارد کردن اتهام به دستگاه قضایی و تخریب وجهه این قوه، این موضوعی است که قابل پذیرش نیست و نباید ساده از کنارش رد شویم. عده‌ای ریخته‌اند و بانک و اتوبوس آتش زده‌اند که هر جای دنیا بود آنها را بازداشت می‌کردند. اینجا هم اینها را گرفتند و امکان دارد برخی  درآن میان مشکلی یا عارضه‌ای داشته باشند که فوت شوند. این اتفاق اگر بیفتد، به معنای آن نیست که دستگاه قضایی خواسته این گونه شود. برای برخی این اغتشاشگران محترم هستند، اما  برای دستگاه قضایی و قضات ما نه. ما می‌گوییم همه محترم هستند، چه متهم باشند و چه قاضی. هر دو طرف محترم هستند و باید شأن و حقوق‌شان حفظ شود.

کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۰۱ ۱۲:۳۵
سلام ازشما خواهشمندم اختلاس کننده گان را محکوم به چند ماه شرم در زندان بکنید شاید از شرم بمیرند.
چقدر شما ما مردم را......حساب کرده اید (357674)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۰۱ ۱۴:۱۳
انسانم ارزوست .التماس تفکر . هرچه فکر کردم کلمه ای در جواب این موجود پیدا نکردم (357677)
۱۳۹۶/۱۱/۰۱ ۱۵:۰۰
کسی که خودکشی کرده در بازداشتگاه وسایل و لوازم خودکشی رو از کجا آورده!!!؟ (357679)
افشار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۰۲ ۰۷:۵۹
عزیز بی نام ،خودکشی که وسیله نمیخواهد سلول زندان هیچی که نداشته باشد چهارتا دیوار دارد که میشود سر را سخت به آن کوبید تا خودکشی انجام شود (357696)