به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۶ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۱۴۲۴۷۳

برنامه‌هایی برای مقابله با خاک خوزستان

گروه جامعه: مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار، کاهش بارش و مدیریت غلط منابع آب را دلیل خیزش گرد و غبار خوزستان دانست و گفت: اجرای برخی پروژه‌های پتروشیمی و راه‌سازی مانع ورود آب به مناطق دشتی خوزستان می‌شود بنابراین وزارت نیرو باید مانع برداشت‌های غیرمجاز آب از این مناطق شود.
 
 
علی محمد طهماسبی بیرگانی گفت: به‌طور قطع برداشت آب در این منطقه برای برخی افراد بهره‌ اقتصادی به همراه دارد، بنابراین باید تکلیف روشن شود که نیاز به هوای پاک و سالم داریم یا نه؟ و مشکل گرد و غبار باید حل شود یا خیر؟ مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار با اشاره به اینکه گرد و غبار اخیر در خوزستان منشا داخلی دارد، گفت: کانون بحرانی جنوب شرق اهواز منشا گرد و غبار چند روز اخیر خوزستان است البته کانون‌های خارجی نیز در تشدید این وقایع گرد و غباری تاثیرگذار بوده‌اند. او با بیان اینکه محدوده جنوب شرق اهواز حالت هور و تالاب دارد، گفت: در سال‌های گذشته بر اثر بارش‌های رگباری، سیلاب وارد این مناطق می‌شد و زمینه رشد گیاهان را فراهم می‌کرد. این پوشش گیاهی، هنگام وزش باد از بروز پدیده گرد و غبار جلوگیری می‌کرد.
۱۵ میلی‌متر میزان بارش اهواز از ابتدای مهر تاکنون
مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار در ادامه گفت: از ابتدای سال زراعی (اول مهر) تاکنون بارش اهواز ۱۵ میلی‌متر بوده این در حالیست که بارش بلندمدت اهواز حدود ۲۰۰ میلی‌متر است. واضح است که در صورت نبود بارش و مدیریت غلط منابع آب، رطوبت کانون‌های بحرانی گرد و غبار کاهش پیدا کرده است و وقوع گرد و غبار تشدید می‌شود.
وزارت نیرو در تخصیص حق‌آبه محیط زیست جدی‌ترعمل کند
طهماسبی در ادامه با تاکید بر اینکه اقدام کوتاه‌مدت و موثر برای حل گرد و غبار خوزستان، وارد کردن آب به کانون‌های بحرانی گرد و غبار به‌ویژه جنوب شرق اهواز است، گفت: شوری خاک غالب این مناطق به حدی است که امکان عملیات احیایی و نهال‌کاری وجود ندارد و تنها راه‌حل، وارد کردن آب است و در این زمینه دستگاه‌های اجرایی به ویژه وزارت نیرو باید در تخصیص حق‌آبه محیط زیست جدی‌تر عمل کنند.
او با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌ها با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای مانع ورود آب به مناطق دشتی خوزستان می‌شوند، گفت: وزارت نیرو باید مانع برداشت‌های غیرمجاز آب در این مناطق شود. برداشت آب در این منطقه قطعا برای برخی، بهره‌ اقتصادی به همراه دارد بنابراین باید تکلیف روشن شود که نیاز به هوای پاک و سالم داریم یا نه؟ و مشکل گرد و غبار باید حل شود یا خیر؟
مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار تاکید کرد: راه حل مقابله با گرد و غبار این مناطق روشن و واضح است اما باید دستگاه‌ها همکاری لازم را داشته باشند و بین نیازهای مختلف، توازن ایجاد کنیم. ایجاد این توازن نیز بر عهده دولت است.
برنامه‌های اجرایی برای مقابله با گرد و غبار
طهماسبی در ادامه به برنامه‌های اجرایی برای مقابله با گرد و غبار اشاره و تاکید کرد: امسال بیشترین برنامه را در طول تاریخ سازمان جنگل‌ها برای مقابله با گرد و غبار داشته‌ایم و در نتیجه پیگیری‌های ستاد مقابله با گرد و غبار ۱۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار اختصاص یافت.
او با اشاره به نهال‌کاری ۵۰۰۰ هکتاری در خوزستان در سال گذشته گفت: امسال برای ۱۹ هزار هکتار نهال‌کاری، ۲۷ هزار هکتار قرق ، ۱۲ هزارو ۵۰۰ هکتار مدیریت چرا در کانون جنوب شرق اهواز برنامه داریم. همچنین برای جریاناتی که از شمال شرق وارد کشور می ‌شود؛ ۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری همراه با مالچ‌پاشی در مناطق مختلف خوزستان انجام خواهد شد.
اقدامات مقابله با گرد و غبار تا فروردین ۹۷ نهایی می‌شود
مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار در پایان گفت: تمامی اقدامات برنامه‌ریزی شده برای مقابله با گرد و غبار باید تا پایان فروردین‌ماه نهایی شود که در صورت اجرا، این حجم عملیات، بی‌سابقه خواهد بود. افزون بر خوزستان استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، ایلام و هرمزگان در اولویت طرح‌های مقابله با گرد و غبار هستند.
برچسب ها: گردو خاک خوزستان