به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۱۴۲۶۸۷
نیروهای مورد حمایت امارات کنترل عدن را به دست گرفتند

استارت اعلام مجدد «يمن جنوبي»

استارت اعلام مجدد «يمن جنوبي»
گروه بين‌الملل:ساکنان شهر عدن اعلام کردند که جدایی‌طلبان جنوب یمن بعد از چند روز جنگ کنترل شهر ساحلی عدن را در دست گرفته‌اند. دولت احمد بن دغر، دولت مستعفی یمن همچنان در کاخ المعاشیق در عدن محاصره است، در حالی که برخی می‌گویند، طرف‌های محلی درحال میانجیگری برای خروج اعضای دولت مستعفی از عدن هستند.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، ساکنان محلی در شهر عدن اعلام کردند که نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات هستند کنترل آخرین مقر نیروهای گارد ریاست‌جمهوری وابسته به دولت منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن در منطقه دارسعد در شمال عدن را در دست گرفتند.ذمنابع نظامی اعلام کردند، نیروهای "کمربند امنیتی" که اخیرا تشکیل شده و مورد حمایت امارات هستند و نیروهای شورای انتقالی جنوب تسلط خود بر پادگان‌های گارد ریاست‌جمهوری در عدن را به طور کامل تقویت کرده و تسلط خود را بر تمامی محله‌های مسکونی گسترانده و مقرهای دولتی را در دست دارند و نیروهای مسلح خود را خیابان‌ها مستقر کرده‌اند، در حالی که دولت احمد بن دغر همچنان در کاخ ریاست‌جمهوری در المعاشیق در محاصره است و البته میانجی‌گری‌هایی محلی وجود دارد تا اعضای دولت بن دغر این شهر را به مقصد ریاض ترک کنند.

منابعی در شورای انتقالی جنوب یمن اعلام کردند که مذاکراتی برای اجازه دادن به دولت بن دغر جهت خروج امن از شهر وجود دارد اما یک منبع یمنی اعلام کرد که بن دغر قصد ترک عدن را ندارد. یک منبع محلی گفته بود، دولت بن دغر با قایق‌هایی به بندر الزیت در شهر البریقه منتقل و از آنجا به مقر ائتلاف عربی در البریقه منتقل شده است. این منبع تاکید کرد، رئیس شورای انتقالی جنوب یمن به نیروهایش دستور داده به کاخ المعاشیق حمله نکنند چون نیروهای ائتلاف عربی در داخل کاخ هستند. وی افزود، کشورهای ائتلاف عربی از طرف‌های درگیر خواسته‌اند خویشتن‌داری کنند و به مذاکره روی آورند.

نیرهای مسلح جدایی‌طلب جنوب در پی درگیری‌های شدید بر مقر تیپ چهارم در شهرستان دار سعد در عدن مسلط شدند. این تیپ مهمترین گارد ریاست‌جمهوری وابسته به ارتش دولت مستعفی یمن محسوب می‌شود. مهران القباطی، فرمانده تیپ چهارم زرهی گارد ریاست‌جمهوری اعلام کرد که نیروهایش در معرض حیله "شورای انتقالی جنوب" در شهر عدن قرار گرفتند و "طرف حمایت کننده از کودتا" به آن‌ها حمله کردند.
وی تأکید کرد: این شورش نیروهای شورای انتقالی جنوب به پافشاری طرف حامی کودتاچیان (امارات) برای سرنگونی دولت "مشروع" یمن برمی‌گردد. القباطی از عربستان به خاطر حمایت از مردم یمن قدردانی و تأکید کرد که وی همچنان در عدن و در مکان امنی است.

شاهدان عینی نیز اعلام کردند که صدها تن پیروزی شورای انتقالی جنوب را جشن گرفتند و خواهان مستقل شدن مجدد جنوب یمن شدند. براساس گزارش خبرگزاری سبأ تعداد کشته شدگان در درگیری‌ها به ۱۶ تن و زخمی شدگان به ۱۴۱ تن رسیده است. اما مسؤولی از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که در درگیری‌ها دستکم ۳۶ تن کشته و ۱۸۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.درگیری‌ها بعد از پایان ضرب الاجل شورای انتقالی جنوب برای سرنگونی دولت احمد عبید بن دغر آغاز شد. ساکنان عدن از عملکرد دولت مستعفی یمن ناراضی بودند و این دولت را به گرسنه نگه داشتن ساکنان و فساد دولتی متهم کرده بودند.

در همین راستا، منابع نظامی وابسته به دولت مستعفی یمنی نیروهای اماراتی در استان عدن را به حمایت از شبه‌نظامی جدایی‌طلب جنوب برای حمله به پادگان‌های گارد ریاست‌جمهوری و محاصره کاخ ریاست‌جمهوری در محله المعاشیق متهم کردند. این در حالی است که راجح بادی، سخنگوی دولت مستعفی یمن درباره تحولات عدن اظهار داشت، کاخ معاشیق و اکثر محله‌ها در منطقه کریتر همچنان تحت تسلط نیروهای گارد ریاست‌جمهوری است و نیروهای شورای انتقالی از منطقه عقب‌نشینی کرده‌اند. بادی اظهار داشت، تیپ اول گارد ریاست‌جمهوری همچنان بر منطقه کریتر جایی که کاخ ریاست‌جمهوری است تسلط دارد و تیپ چهارم در معرض خیانت نیروهای مسلح شورای انتقالی قرار گرفت.

تداوم نگرانی سازمان ملل از خشونت‌های عدن
استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نسبت به رخدادهای شهر عدن به شدت ابراز نگرانی کرد.
این مقام سازمان ملل از تمامی رهبران محلی و منطقه‌ای خواست برای رسیدن به حل سیاسی بحران و پایبندی به قوانین بین‌المللی انسانی مذاکره کنند. وی گفت که به گزارش‌هایی درباره کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از یمنی‌ها دست یافته است. دوجاریک نسبت به تأخیر در مذاکرات هشدار داده و گفت: هرچه بحران طولانی‌تر شود وضعیت میدانی و سیاسی نیز پیچیده‌تر خواهد شد و این تنها بر رنج و مشکلات مردم یمن می‌افزاید. سازمان ملل از تعلیق فعالیت کارکنان امور انسانی در داخل عدن به دلیل خشونت‌ها خبر داده است.


محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن رخدادهای عدن را توطئه برای تقسیم یمن دانست.
وی گفت: مداخله ائتلاف عربی توطئه‌ای است که اهداف آن اکنون در عدن روشن شده است.
یاسین التمیمی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی یمنی نیز اعلام کرد که عربستان و امارات با تقسیم یمن توافق کرده‌اند. التمیمی گفت: تصمیم واضحی درباره نابودی یگان‌های نظامی و امنیتی وابسته به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن در عدن و بقیه استان‌ها وجود دارد. انور عشقی، مشاور دفتر پادشاهی عربستان نیز در توییتر نوشت: راهکار بحران یمن تشکیل دولتی در شمال به ریاست رهبری از خودشان مثل احمد علی صالح، پسر علی عبدالله صالح و دولتی در جنوب به رهبری عیدورس الزبیدی در سایه فرماندهی فدرالی به ریاست هادی است.
برچسب ها: بحران تنش یمن عدن جنگ