به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۴ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۱۴۲۷۴۳

دیپلماسی عمومی و هویت ملی

دیپلماسی عمومی و هویت ملی
هوشنگ عطاپور
بحث‌های متفاوتی در خصوص بنیان‌های هویت ملی ما و حوزه تلاقی آن با علائق و منافع همسایگان مطرح می‌شود که بعضاً رویکرد این مباحث، «نگاه تهدید آمیز» به اشتراکات قومی و فرهنگی بخشی از اقوام ایرانی با همسایگان است. شکی نیست که مرزهای ملی، هرچند مرزهای انفکاک سیاسی و حاکمیتی است؛ ولی همین مرزها محل تلاقی و اتصال فرهنگ، مذهب و زبان مشترک مردمان دو سوی مرز هم است. حال، با تکیه بر این اصل خدشه ناپذیر که «امر همسایگی کشورها غیر قابل تغییر است» ؛ رویکرد و تعامل با همسایگان چگونه باید باشد؟

آیا ما، ‌«باید برداشت تهدید آمیز از این اشتراکات قومی و مذهبی داشته باشیم و رویکرد فضای عمومی، سیاسی و رسمی، گذر از این اشتراکات و ایجاد فاصله‌های هویتی بین ساکنان دو سوی مرز باشد؟»
به عبارتی، سیاست خارجی و داخلی رسمی و «دیپلماسی عمومی» ، دایر و معطوف به ایجاد گسست‌های فرهنگی و تعمیق این گسست‌ها و شکاف‌ها باشد؟ یا نه؟ ؛ به این اشتراکات فرهنگی، قومی و مذهبی «رویکرد فرصت آفرین» داشته باشیم و با نگاه همگرایانه، و استفاده از زبان و قدرت دیپلماسی عمومی به تقویت همگرایی فرهنگی تاریخی با همسایگان، گسترش ارتباطات اقتصادی بپردازیم و به جای این که مرزهای ملی خود را به «خط تماس آتش گروه‌های جدایی طلب و‌تروریست» تقلیل دهیم، از «فرصت‌های اشتراکات فرهنگی، قومی و مذهبی دو سوی مرز، برای توسعه‌ی رفاه، اقتصاد، امنیت و آبادانی سرزمین خود بهره ببریم؟

آیا «یگانه رویکرد ِحفظ همبستگی ملی» ، دامن زدن بر اختلافات، مشتعل نمودن رقابت‌ها و دشمنی‌های تاریخی است یا برعکس، ‌ «رویکرد نگاه به آینده» و ساختن مرزهای صلح و دوستی و حمایت از ثبات سیاسی برای استقرار امنیت پایدار در در منظقه نیز وجود دارد؟ ‌ شکی نیست یکی از مهمترین چالش‌های منطقه خاورمیانه و به ویژه کشورهای همسایه ایران، «چالش‌های قومی و مذهبی» خواهد بود.‌تردیدی نیست که قدرت‌های خارجی، تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا با دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی، این کشورها را هم به «رویایی دولت –دولت» و هم «رویارویی دولت- ملت» سوق دهند؟

افراد و محافل زیادی وجود دارند که با نیّت خوب، به شکل گیری «بازی قدرت‌های خارجی در منطقه» کمک می‌کنند. امروز در شرایطی هستیم که تمام تلاش دشمنان اسلام و ایران بر ایجاد شکاف‌های امنیتی با همسایگان استوار است تا با کمک پول‌های باد آورده، فضای تعاملی جمهوری اسلامی ایران با همسایگان را به رقابت یا دشمنی تبدیل بکنند.در چنین شرایطی، مهمترین عامل مصونیت ساز، فعال شدن دیپماسی عمومی تعاملی و همگرایانه بین نخبگان فرهنگی این کشورهاست تا با تاکید بر وجوه مشترک فرهنگی، مذهبی و دینی شهروندان این کشورها، دولت‌های خود را برای اتخاذ روش‌های کارآمد گفتگو و تعامل با همسایگان، تحت فشار قرار دهند.

دنیای امروز، دنیای فراگیری زیست چند فرهنگی و قبول تفاوت‌ها در عین داشتن اشتراکات است. این یک شعار نیست؛ استفاده از توان دیپلماسی عمومی امروزه از عناصر «قدرت ملی» است که از ظرفیت و توان فرهنگی و اقتصادی متعلق به نخبگان، انجمن‌ها، نهادهای مدنی، گروه‌های مختلف شهروندان برای تاثیرگذاری به سیاست‌های دیگر کشورها و به ویژه همسایگات استفاده می‌نماید. در دیپلماسی عمومی، جایی برای نیروهای تفرقه افکن، هویت طلبی‌های متعارض با منافع ملی ملت‌ها، تضعیف و یا مخدوش نمودن مرزهای به رسمیت شناخته شده بین المللی و حمایت از گروه‌های معارض علیه همسایگان جایی ندارد و مهمترین اصل ایجاد ثبات سیاسی و امنیتی در روابط بین همسایگان، تبدیل مرزهای ملی به مرزهای دوستی، مبادلات اقتصادی و فرهنگی و ایحاد احترام متقابل بین ملت‌ها و ممانعت از ورود کشورهای متخاصم به دایره حمایت و قلمرو تصمیم گیری دولت‌های همسایه است. امید که نخبگان فرهنگی و پژوهشگران سیاست بین الملل در کشور و نهادهای فرهنگی رسمی و سازمانهای غیردولتی فعالیت‌های خود را به این نوع رویکرد نوین در روابط بین الملل معطوف نمایند.

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ ۱۵:۵۹
انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ اصلاح طلب خط امامی میخواد با توجه به رویکرد ترامپ و مشکلات داخلی! نه دوم خردادی !

شرایط کشور را به گوش خاتمی برسانید (357943)
۱۳۹۶/۱۱/۱۴ ۱۷:۱۵
⭕️مهمترین نتایج نظرسنجی IranPoll و دانشگاه مریلند/کاهش محبوبیت روحانی حمایت قاطع از نظام سیاسی
🔹کاهش محبوبیت «حسن روحانی» و «محمد جواد ظریف» در سال های اخیر و افزایش محبوبیت «قاسم سلیمانی»🔹حمایت ۹۴ درصدی مردم ایران از توسعه برنامه موشکی کشور🔹75% مردم معتقدند شرایط زندگی بعد برجام بهبود نیافته است🔹«بیکاری» مهم ترین مشکلی است که مردم ایران در حال حاضر با آن روبرو هستند/40 درصد مردم نگران بیکاری و تنها 9 درصد نگران نرخ بیکاری جوانان هستند و . نظرسنجی کاملش رو سرچ کنید. ایده اصلاحات تغییر کند (357944)
۱۳۹۶/۱۱/۱۵ ۰۱:۴۴
اصلاحات بدون موافقت جناح راست و اصولگرا شدنی نیست (357957)
۱۳۹۶/۱۱/۱۵ ۰۱:۵۱
اگر کسی در میان روحانیون بزرگ داخل حاکمیت علامت به دست گرفتن مدیریت اصلاح طلبان خط امامی بود به سراغ آن بروند (357959)
۱۳۹۶/۱۱/۱۵ ۰۲:۲۸
اصلاح طلبان باید علاوه بر ارتباط مستحکم با رهبری با سایر نهادها و سازمانها هم رابطه داشته باشند و تعامل کنند...

موضوع دیدار و رایزنی با مقام معظم رهبری و شورای نگهبان و فراکسیون ولایت خوب هست

این کمک می‌کند که این حق وجود جریان به رسمیت شناخته شود

حتی با بزرگان جریان راست هم دیدار شود (357960)