به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۱۴۲۸۲۲

پشت پرده‌ بازداشت برخی از مداحان

گروه سياسي- رسانه‌ها: روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: در ۶۰روز ماه‌های محرم و صفر ممنوع‌المنبر و ممنوع‌الصدا بودند. مجازات‌شان که به گفته برخی حبس ابد و حبس چند ساله بود، به قرار وثیقه تبدیل و حالا آزاد شده‌اند. اتهام از «امنیتی و اخلاقی» تنها به «اخلاقی» تقلیل پیدا کرده است و حالا ماجرای مداحان بازداشت شده در تابستان ۹۶ در سکوت کامل خبری به سر می‌برد، ۲۰ تیرماه امسال بود که مداحان بازداشت شدند.
 
با وجود آنکه عده‌ای تصور می‌کردند تعداد مداحان بازداشت شده دو نفر است، اما در آن روزها سه مداح بازداشت شده بودند. «ر. ه»، «ر. ب» و «الف. ق» سه مداحی بودند که ۲۰تیرماه امسال به اتهام رابطه غیراخلاقی با یک رابط فرانسوی بازداشت شدند اما طبق برخی اخبار ماجرا تنها به این مورد ختم نشد و مشخص شد این سه مداح به‌دلیل نشست و برخاست‌هایی که با برخی چهره‌های مطلع کشور داشته‌اند، دارای اطلاعاتی بوده‌اند که برای رابط فرانسوی ارزشمند بوده است.

از شایعه تا تایید
با وجود آنکه بازداشت این مداحان در دهه پایانی تیرماه صورت گرفته بود اما در دهه ابتدایی مردادماه امسال بود که ماجرای بازداشت دو مداح با اتهام اخلاقی و جاسوسی منتشر شد. موضوعی که به سبک همیشگی در حد شایعه در فضای مجازی مطرح شد، در آن ایام «ایرنا» در خبری به این شایعات اشاره کرد. روزهای ابتدایی مردادماه بود که این خبر در فضای مجازی منتشر شد و حتی صحبت از همکاری این دو نفر با موساد نیز شد. اولین مقام رسمی که از این بازداشت‌ها خبر داد یک نماینده مجلس بود. به گزارش جماران، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در این مورد در حساب توییتری خود نوشت: «مداحان حامی رقیب انتخابات به جرم جاسوسی برای اسراییل و روابط نامشروع با عضو سفارت فرانسه می‌افتند زندان!» او همچنین در ادامه نوشت: «آنوقت وزیر امورخارجه باغیرت، متدین و وطن‌پرست ایران در رسانه ملی، آمریکایی نامیده می‌شود!». بااین‌حال، سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری که روز یکشنبه هشت مردادماه امسال داشت در مورد شایعه این بازداشت‌ها گفت: «پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح بوده. می‌دانم یکی دو نفر بازداشت شدند، می‌دانم یک نفر هم با قرار آزاد شد، نفر بعدی که آزاد شد یا نه و جزییات را اطلاعی ندارم».
 
همین اخبار موجب شد تا برخی رسانه‌ها ازجمله روزنامه همدلی در گزارشی خبر از تایید بازداشت مداحان بدهند. اژه‌ای اما در نشست خبری که تقریبا یک ماه بعد برگزار کرد در پاسخ به سوال دیگری در این مورد گفت: «چند بار گفته‌ام که از بیان جزییات مسائلی که در تحقیقات مقدماتی است، معذور هستم و به‌کرات گفته‌ام قانون باید طوری تنظیم شود که برخی مسائل بیان شود ولی به هر تقدیر الان قانون به من اجازه نمی‌دهد در ارتباط با پرونده‌ای که کیفرخواستش هم صادر نشده، توضیح بدهم. در این پروند هنوز کیفرخواستی صادر نشده است. پرونده در دادسرای ویژه روحانیت بود و قسمتی از پرونده را به دادسرای تهران ارجاع دادند و هنوز منجر به صدور قرار نشده است.» به گزارش ایسنا، وی همچنین در مورد رابط فرانسوی نیز گفت: «از آن خانم هم اطلاع ندارم که چنین خانمی بوده و جاسوس بوده یا خیر. دادستان تهران گفته، اتهام اینها امنیتی نیست.»

پس‌لرزه‌های یک بازداشت
در میان اتهامات مداحان بازداشت شده اما موضوع مالی نیز خودنمایی می‌‌کند. بر‌این‌اساس طبق اخبار رسیده به «وقایع‌اتفاقیه» صحبت از جابه‌جایی مبالغی نزدیک به ۱۴۰هزار یورو و ۵۰۰هزار یوروی دیگر در مقاطع مختلف از رابط فرانسوی است. مداح بازداشتی سوم که کمتر اسمی از او در رسانه‌ها بوده است -یعنی «الف. ق» که البته پس از دو ماه نیز از زندان آزاد شده بود- مسئولیت هزینه‌کرد و تقسیم مبالغ دریافتی را داشته است. وجوهی که در قبال یکسری اطلاعات طبقه‌بندی شده دریافت می‌شده است. بازداشتی‌ها البته با پادرمیانی برخی چهره‌ها از زندان آزاد شدند اما برخی بر این باور هستند که یکی از دلایل تغییرات مدیریتی یکی از بخش‌های تاثیرگذار کشور در سطح پایتخت نیز همین مسئله بوده است.
 
با این همه از دیگر پس‌لرزه‌های این بازداشت، تعطیل شدن هیات یکی از این سه مداح علاوه بر ممنوع‌المنبر و ممنوع‌الصدا شدن آنها بود. در اطلاعیه این هیات که در کانال تلگرامی‌شان منتشر شده بود، آمده بود: «این هیات، در سال جاری و در ایام دهه اول محرم‌الحرام ۱۴۳۹ هجری قمری به‌دلیل استمرار و تشدید مشکلات که رفع آن خارج از اراده خادمین هیات در این بازه زمانی است، برنامه اقامه عزا برای عزاداران حسینی نداشته و ان‌شاءالله پرچم پرافتخار نوکری بر دیوار نوکرخانه خادمان هیات افراشته خواهد گردید.»
برچسب ها: مداحان مداح