به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۱۴۲۸۷۴

شاخصه‌های شکست اصلاحات

شاخصه‌های شکست اصلاحات
کیوان محمدی- روزنامه بهار
از بهار دوم خرداد ۷۶ تا به امروز، حدود ۲۰ سال از عمر اصلاحات می‌گذرد؛ دوره زمانی که بی‌شک می‌توان آن را برای نقد دستاوردهای هر حرکت سیاسی کافی قلمداد کرد. پس بی‌راه نیست اگر پس از ۲۰ سال از خود بپرسیم دنبال کردن اصلاحات مارا از کجا به کجا رسانده است؟
موضوع نقد ما فعالین اجتماعی نیستند، بلکه دقیقا نقد یک جریان سیاسی است.برای نقد دستاوردهای ۲۰ سال اصلاح‌طلبی، ما معیارهای قابل سنجشی ارائه می‌کنیم که مشخصا در پیوند با ساختار حقوقی و حقیقی قدرت هستند:
۱- شاخص دموکراسی: به معنای سهم نهادهای انتخابی و دموکراتیک برای نقش‌آفرینی در امور و تصمیم‌سازی‌هاي کشور. برای نمونه، می‌توان به شان و جایگاه مجلس اشاره کرد که زمانی قرار بود در راس همه امور باشد اما امروز به اعتراف خود نمایندگان صادق حاضر در خانه مجلس، عملا به نهادی تشریفاتی تبدیل شده است.
۲- سطح پایبندی به قانون: شعار اصلی جریان اصلاحات از همان بدو شکل‌گیری «قانون‌گرایی» بوده است؛ اما حالا به جایی رسیده‌ایم تمامی مسئولان از مسئله گریز از قانون گلایه دارند.
۳- آزادی‌های سیاسی: با بررسی مثال‌های ساده‌ای می‌توانیم از خود بپرسیم امروز چه نشانی از احزاب مستقل و فعال در عرصه سیاست ما باقی مانده؟ آیا فعالین سیاسی ذره ای به فعالیت تشکیلاتی اعتقاد دارند و یا هر اقدام تشکیلاتی بلافاصله به عنوان یک توطئه امنیتی سرکوب خواهد شد؟
۴- آزادی بیان و مطبوعات: که باید تفاوت ظریف آن با «امکان بیان» را در نظر گرفت. رسانه‌های مجازی بی‌شک انقلابی در سطح اطلاع‌رسانی ایجاد کرده‌اند؛ اما این «امکان بیان» ربطی به «آزادی بیان» ندارد. در این مورد باید دید که چه حجمی از این اطلاع‌رسانی می‌تواند به صورت قانونی و در رسانه‌های رسمی (مثل مطبوعات) انجام شود و بدون پیگرد حقوقی باقی بماند. آیا خبرنگاران ما حتی در سطح رویا هم می‌توانند بازگشت به عصر طلایی مطبوعات در نیمه دوم دهه هفتاد را تصور کنند؟
۵- شفافیت ساختار حقیقی قدرت: به ویژه از منظر امکان نظارت بر مفاسد اقتصادی، حداقل در این سطح که اگر به پرونده املاک نجومی اشاره شد، ولو آنکه با متهمین برخوردی نمی‌شود، حداقل ناظران و مخبران اسیر حبس و مجازات نشوند!
۶- گسترش دامنه مشارکت سیاسی در سطوح ارشد تصمیم‌گیری و اجرایی کشور، از دایره محدودی از مردان، به سمت دوایر گسترده‌تری از زنان، یا اقلیت‌های مذهبی.
نیاز به توضیحات بیشتری برای هر یک از مصادیق فوق نیست تا بتوانیم با اطمینان بگوییم: در تمامی موارد، وضعیت کشور در سال ۹۶ به مراتب بدتر و وخیم‌تر از خردادماه ۷۶ است. بدین ترتیب، وقتی ما از «شکست اصلاحات» سخن می‌گوییم، به صورت مشخص به سقوط همین شاخص‌ها نظر داریم. طبیعتا، هر شخص یا گروه دیگر هم که نظری متفاوت داشته باشد، باید یا شاخص‌های جدیدی ارائه کند و یا پاسخ دهد که در کدام یک از شاخص‌های مورد اشاره وضعیت به گونه‌ای متفاوت از تفسیر ما قرار دارد؟

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۰۱:۲۶
برادر ما در بدیهی ترین چیزها بازگشت به عقب داشتیم

اولویت فعلی فضای مجازی... کنسرت... پر نشاط شدن صداوسیما... معیشت... افزایش حامل ها انرژی... حذف یارانه ها ثروتمندان... شفافیت بودجه... و کاهش شکاف‌ها اجتماعی ... وحدت اقوام هست!

امروز اینها اصلاح طلبیه چیزایی که شما میگی دهه ۷۰ اصلاح طلبی بود! (358034)
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۱۲:۳۰
یعنی کنسرت و رقص و آواز در تلویزیون مهمتر از آب و نون مردمه؟؟! مرفه بی درد که میگن شمایید (358053)
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۰۱:۲۷
اینها بیشتر شاخص ها توسعه در جهانه تا شاخص اصلاحات! (358036)
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۰۱:۲۹
اصلاح طلبی یعنی ساختار رو قبول کردی و شروع به اصلاح کردی!

یعنی تفکیک قوا ... شورای نگهبان.. قوه قضاییه... مجلس خبرگان... مقام رهبری و... رو قبول کردی!!!

این حرف ها شما واسه سوئد و سوییسه! تو خود آمریکا هم ۱۰ نمیگیرن از این شاخص ها!!! (358037)
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۰۱:۳۲
شاخص اصلاح طلبی در ایران شبیه اصلاحاتی که پس از مائو در چین و پس از یلتسین در روسیه طی شد هست...

سیر و گذر تاریخ و ساختار جامعه و گروهها ذی نفع چه میشود؟؟؟ اینارو نباید در الگوی اصلاحی مد نظر قرار داد؟؟؟

اینجارو که سلسله پهلوی با گل و بلبل تحویل جمهوری اسلامی که نداد!!! دستاوردها جناح چپ و اصلاحات رو بنویسید در این چندین سال خواهشاً.. (358038)
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۰۱:۳۳
یه طوری مقاله می‌نویسید انگار اینجا کانادا و نروژ هست... (358039)
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۰۱:۳۸
یکم از مارتین لوتر کینگز در آمریکا بنویس!

من رویایی دارم! (358043)
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۰۱:۳۹
تازه در انتخابات مجلس یادگرفتیم لیستی رای بدیم!
توقعاتی دارید (358045)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۰۱:۴۵
احسنت به این مقاله خوب. لپ کلام رو گفتید.
اصلاحات آخرین امید و تلاش برای بهبود وضعیت نظام است و شکست اصلاحات یعنی نا امیدی به بهبود وضع موجود و نهایتا آخرین راه میتواند گزینه های پر ریسکی برای جامعه باشد هر چند که ناگزیر به انتخاب آن هستند.
عبرت گرفتن از تاریخ میتواند کمک مهمی به سردمداران نظام باشد که ببینند و درک کنند که نا امیدی مردم به اصلاحات چه عواقبی میتواند برای نظام داشته باشد. (358046)
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۰۱:۴۹
شاخص ها اصلاح طلبی واقعی اینه :

حقوق شهروندی... عادلانه شدن مالیات‌ها ... عادلانه شدن یارانه ها.. عادلانه شدن نرخ حامل انرژی.. اقتصاد مقاومتی

مگه میشه خارج از سیاستها کلی نظام اصلاح کرد؟ (358047)
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۰۱:۵۰
چقدر به ضعفا و بیکاران توجه کردید ؟ (358048)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۰۷:۵۲
مقاله جالبی بود اصلاحات طرحی نو در اندازد قبل از اینکه دیر شود (358049)
اصلاحطلب
United Kingdom
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۰۸:۳۰
مجلس تشریفاتی هست ؟ اگر اصلاحات نبود الان شما بدتر از سوریه و عراق نبودی، اصلاحات یک انتخاب نیست یک اجبار است در مقابل دلواپسان داخلی و یا خارج نشينانی که برای حمله به ایران به کنگره آمریکا التماس می کنند و نتیجه این هر دو راه دیگر نابودی و جنگ است، اگر دلواپسان بودند شما جرات داشتی اینگونه انتقاد کتی، اگر اصلاحات به همه اهدافش نرسیده تا حدی امثال شما نویسنده همیشه منتقد بودند که سال 84 با همین تفسیرهای تخیلی از خاتمی گذشتید و بعضی اصلاحطلبان تقلبی پر ادعا که چهار کاندید معرفی کردند و 8 سال احمدی نژاد را به مردم هدیه کردند و آنهمه صدمه به ایران زدند و 50 سال ما را عقب بردند ، حالا هم کسانیکه اصلاحطلبان را هدف گرفته اند آگاهانه و یا نا آگاهانه در نهایت کشور را نابود و یا 500 سال عقب تر می برند (358050)
اصلاحطلب
United Kingdom
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۰۸:۴۹
مشکل این مملکت آینه که همه مردم خودشون متخصص همه چی هستند ، علی کریمی با آن اخلاق معروفش و پرت کردن بلندگو و هدیه تهرانی و .. و هم شدن منتقد اصلاخطلبان و نظریه پرداز ، خدا عاقبت این کشور را به خیر کند (358051)