به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۱۴۲۹۱۶
بازسازی‌ها در سوریه منوط به "گذار سیاسی واقعی"

سازمان ملل، بشار اسد را به ارتکاب جنایت جنگی متهم كرد

گروه بين‌الملل: پائولو پینریو، رئیس کمیسیون تحقیقات سازمان ملل در سوریه دولت بشار اسد را به ارتکاب جنایات جنگی در غوطه شرقی دمشق و سراقب در ادلب متهم کرد.
سازمان ملل، بشار اسد را به ارتکاب جنایت جنگی متهم كرد
این کمیسیون ویژه ملل متحد روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بررسی‌ گزارش‌های متعدد از کاربرد گاز ممنوع کلر در جریان بمباران مناطق مسکونی در منطقه دوما واقع درغوطه شرقی در استان ریف دمشق و شهر سراقب در استان ادلب آغاز شده است. پینریو محاصره غوطه شرقی را به دلیل بمباران بدون تفکیک نظامیان و غیرنظامیان و همچنین به گرسنگی کشاندن شهروندان، به ارتکاب جرایم بین‌المللی متهم کرد. این گزارش که در ژنو منتشر شده، می‌گوید بمباران‌های ۴۸ ساعته گذشته بیمارستان‌های غوطه «مناطق ادعایی موسوم به کاهش تنش را به سخره گرفته است.» منطقه غوطه شرقی در نزدیکی پایتخت سوریه، از سال ۲۰۱۳ در محاصره نیروهای ارتش سوریه قرار دارد.  مخالفان اسد، کنترل بسیاری از محله‌های غوطه را در اختیار دارند.

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در جریان بمباران‌های هواپیماهای سوری ، تنها در روز سه‌شنبه ۳۵ نفر از جمله ۱۶ غیرنظامی جان خود را در این منطقه از دست داده و ۱۶۰ نفر زخمی شدند. رامی عبدالرحمن، مدیر این سازمان می‌گوید دست‌کم سه کودک در جریان حملات روز سه‌شنبه جان باخته اند. سازمان ملل متحد خواستار قطع فوری حملات به غوطه شرقی دست‌کم برای یک دوره یک ماهه شده است.

ترکیه اولین پایگاه هوایی را در حومه ادلب سوریه می‌سازد
ترکیه
یک منبع سوری مخالف اعلام کرد که ترکیه قصد دارد اولین پایگاه هوایی را در فرودگاه تفتناز در حومه ادلب سوریه ایجاد کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آلمان، یک منبع مخالف سوری گفت: هیئت نظامی وابسته به ارتش ترکیه از فرودگاه شهرک تفتناز در حومه ادلب برای ایجاد پایگاه نظامی جدیدی در این فرودگاه بازدید کرد. وی افزود: هیئت نظامی ترکیه با چهار خودرو وارد تفتناز در نزدیکی مناطق الفوعه و کفریا شدند و بعد از بازدید به شهر سراقب و بعدا به مرزهای ترکیه بازگشتند. ارتش ترکیه واکنشی به این اخبار نداشته است. منابع مخالف سوری پیشتر اعلام کردند که ترکیه قصد دارد پایگاه هوایی در فرودگاه تفتناز فقط برای بالگردها ایجاد کند که یک اتاق عملیات مرکزی برای اداره تمامی مراکز نظارتی در حومه‌های حلب، ادلب، ساحل و حومه حماه باشد.

 
بازسازی‌ها در سوریه منوط به "گذار سیاسی واقعی"
سوریه
در حالی که روسیه، ترکیه و ایران در کنفرانس سوچی بدون اینکه تحقق گذار سیاسی در سوریه را به عنوان پیش‌شرطی تعیین کنند، لغو تحریم‌هایی که به صورت یک‌جانبه به سوریه تحمیل شده بودند و فراهم کردن شرایط برای حل مشکلات انسانی و اقتصادی از جمله بازسازی‌ها در این کشور را خواستار شدند اما آمریکا و چهار کشور غربی و منطقه‌ای هم‌پیمان آن در سندی بر لزوم تحقق این پیش شرط به منظور امدادرسانی و کمک به بازسازی‌ها تاکید کردند.
 
به گزارش ایسنا، در یک سند کمیاب از سازمان ملل که نسخه‌ای از آن در اختیار روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط قرار گرفته، شروط کار برای بازسازی‌ها در سوریه تعیین شده و مشارکت نهادهای این سازمان در بازسازی‌ها را به تحقق جدی و همه جانبه انتقال سیاسی در این کشور مربوط دانسته و تاکید شده، مسؤولان سازمان ملل به محاکمه عاملان جنایات جنگی متعهد بوده و در این زمینه همکاری دارند.
در این سند دو صفحه‌ای استانداردهای سختگیرانه‌ای برای فعالیت‌ نهادهای وابسته به سازمان ملل در سوریه تعیین شده‌اند.

در این سند آمده است، تنها در صورت تحقق جدی و همه جانبه انتقال سیاسی در سوریه که با توافق نمایندگان دولت و مخالفان حاصل شود، سازمان ملل آماده کمک به تسهیل بازسازی‌ها در این کشور است.
در ادامه این سند تاکید شده، همه طرف‌های تاثیرگذار در سازمان ملل و نیروهای این سازمان در سوریه باید به ملاک‌هایی همسو با اصول منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه به ویژه قطعنامه‌های ۲۲۵۴ و ۲۱۱۸ و بیانیه ژنو پایبند باشند که حمایت از نیازمندان در تمامی مناطق سوریه و کمک به آنها را تضمین کند. همچنین طبق این سند، کمک‌های انسانی باید بی‌طرفانه، شفاف و مستقل بوده و تضمین شود که تعرضی به این کمک‌ها صورت نگرفته و در روند امدادرسانی‌ها دخالت نشود.

در این سند آمده است، باید فعالیت‌های بشردوستانه مربوط به نجات جان انسان‌ها و تامین حداقل شرایط معیشتی برای سوری‌ها انجام شده و نیازهای اصلی ساکنان تامین شود، فعالیت‌های مربوط به بازسازی و توسعه مناطق سوریه نیز باید در برنامه‌های سازمان گنجانده شوند. در سند مذکور تاکید شده، سازمان ملل باید راه‌حل‌هایی دائمی را برای سوری‌های آواره در داخل این کشور و پناهجویان سوری تعیین و حمایت‌های لازم را از مراکز میزبان آنها فراهم کند، این سازمان حمایت لازم برای بازگشت ایمن، داوطلبانه آوارگان و پناهجویان سوری را با رعایت احترام و حفظ حق آنها برای درخواست پناهندگی فراهم می‌کند.

در سند یادشده آمده است، کمک‌ها باید با توجه به نیازهای شدید ساکنان و با تمرکز بر نیازهای گروه‌های ضعیف به نحوی اولویت‌بندی شود که حقوق بشر رعایت شده و این کمک‌ها به شکلی منصفانه، عادلانه، بدون تبعیض‌ و غیرسیاسی انجام شوند. این کمک‌ها نباید به دست طرف‌هایی برسد که متهم به ارتکاب جنایات جنگی و ضد بشری شده‌اند. در ادامه این سند سازمان ملل تاکید شده، کار گروه سازمان ملل برای آتش‌بس در سوریه، تحت نظارت گروهی مشترک از آژانس‌های سوریه ویژه نظارت بر رعایت اصول توافق شده به نحوی فعایت می‌کند که حقوق سیاسی و قانونی و نیز حقوق بشر رعایت شده و ابعاد انسانی و توسعه‌ای نیز در سوریه محقق شوند.