به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۱۴۲۹۱۷
آشنا در نشست «بررسی نتایج نظرسنجی‌ها درباره اعتراضات دی ۹۶»

اعتراضات اخير را جدی نگیریم با فاجعه مواجه خواهیم شد

گروه سياسي: مشاور رئیس جمهوری، اعتراضات دی ماه گذشته را یک هشدار جدی برای تصمیم گیران دانست و گفت: گرچه ممکن است کاهش مشارکت سیاسی و ادامه روند کنونی در کوتاه مدت به نفع مخالفان دولت تلقی شود، اما عبور از روحانی به سرعت به عبور از کل نظام متصل خواهد شد.
اعتراضات اخير را جدی نگیریم با فاجعه مواجه خواهیم شد
حسام الدین آشنا این مطلب را در نشست «بررسی نتایج نظرسنجی‌های اخیر درباره اعتراضات دی ماه ۹۶» که در مرکز بررسی های استراتژیک برگزار شد، عنوان کرد و افزود: دیگر به راحتی نمی توان در اتاق‌های در بسته تصمیم گرفت و افکار عمومی را مورد توجه قرار نداد. کسانی که افکار عمومی را نادیده می گیرند باید منتظر باشند که با سیلی‌های محکم‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شوند.

وی ادامه داد: مردم ظاهرا صدا ندارند، اما آن زمان که صدای آنان به سیاستمداران می‌رسد، معمولا دیگر زمان برای اصلاحات دیر شده است به همین دلیل است که وجود جامعه شناسان و تحلیلگران اجتماعی می تواند برای رساندن رساتر و دقیق‌تر صدای مردم به گوش مسئولان کمک کند. آشنا، با بیان اینکه باید باور کنیم که این اعتراضات یک هشدار جدی برای تصمیم گیران بود، خاطرنشان کرد: معلوم نیست که چه تعداد از این هشدارهای جدی دیگر خواهیم داشت اما آنچه که معلوم است این است که اگر این هشدارها را جدی نگیریم با فاجعه مواجه خواهیم شد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این اعتراضات مهر اقتصادی خورده اما لایه زیرین آن سیاسی و اجتماعی است، اظهارکرد: اعتراض اول به عنوان اعتراض به گرانی نامگذاری شد، اگرچه هم انباشت نارضایتی اقتصادی به حد نگران کننده‌ای رسیده است اما تا ورود دهک های پایین به اعتراضات اتفاق نیفتد باید فکر کرد که می توان هنوز اعتراضات را مدیریت کرد. در این زمینه آن چیزی که پادزهر اعتراضاتی است که به سمت براندازی حرکت کند، اصلاح و کارآمد کردن نظام حکمرانی است.

مشاور رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه در صورت ادامه وضع موجود احتمالا همه بازنده خواهند بود، اظهار کرد: فاصله میان بیان مسئولان کشور درباره بهبود شرایط اقتصادی و ادراک عموم مردم از این شرایط در حال افزایش است. بدین ترتیب هرچه مسئولان ارشد بر بهبود اوضاع تاکید کنند، در واقع سرمایه اجتماعی خود را به شدت از دست میدهند.گرچه ممکن است کاهش مشارکت سیاسی و ادامه روند کنونی در کوتاه مدت به نفع مخالفان دولت تلقی شود اما عبور از روحانی  به سرعت به عبور از کل نظام متصل خواهد شد.

آشنا خاطر نشان کرد: در تحقیقات میدانی که در جریان اعتراضات دی ماه ۹۶ انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیدیم که مردم به راحتی تفکیکی میان دولت و نظام قائل نیستند تا بتوانیم بگوییم دولت ناکارآمد است اما نظام دارای مشروعیت است، تصریح کرد: ۶۰ درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی‌ها معتقد بودند که تعداد افراد شرکت کننده در اعتراضات متوسط و زیاد بوده است، بنابراین اینکه اعلام شود فقط چند ده هزار نفر در کل کشور در اعتراضات شرکت کرده‌اند با ادراک عمومی درباره میزان شرکت کنندگان فاصله زیادی دارد.

حق الناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۱۵:۲۵
بنیان قانون هدفمندی یارانه از اول ناعادلانه بود و طبق معمول هدفش فقیرتر کردن مردم و کوتاه تر کردن دست عموم مردم بویژه فقرا منابع ملی ثروتزا بود. هدف همین بود که مردم فقیر برای هیمشه فقیر بمانند.
نفت و گاز و تمام کارخانجات حکومتی و ملی شده، مال همه مردم است، اما چون ثروتمندان دهها سال است از رانت ها و یارانه ها بهره بیشتری بردند، حق کمتری دارند و در عوض فقرا بایست بیشتر سهم ببرند. (358058)
حق الناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۱۵:۲۵
کل درامد هدفمندی متعلق به مردم بویژه فقرا است. دولت و هیچ نهاد حکومتی حق ندارد از حتی یک ریال از حق الناس بیت المال استفاده کند. دولت دارد مالیات می گیرد، چند برابر یارنه دارد مالیات می گیرد. اینکه نهادها ناکارآمد است و حیف و میل و دزدی می شود از اموال ملی، تقصیر مردم نیست! این اختلاس ها و انواع دزدی دیگر تقصیر مردم نیست، تقصیر نهادهای نظارتی و مسئول است که به وظایفشان عمل نمی کنند! چرا مردم تاوانش بدهند. (358059)
حق الناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۱۵:۲۶
بخش خصوصی بایست روی پای خودش به ایستند چرا بایست از جیب مردم برای یک سرمایه دار خرج شودف مگر قرار نیست این سرمایه دار درآمد ایجاد ومالیات بدهد، کار برعکس شده، الان سرمایه داران دارند از مردم فقیر پول میگرند! طرف اگر کارآفرین سرمایه دار و تولید کننده ثروت است که هیچ، واگر عرضه ندارد چرا باید از جیب بیت المال او را حمایت کرد؟ چرا یک نفر به بهانه سرمایه گذاری میلیاردها تومان وام بدون وثیقه و بدون ضمانت بگیرد و بعد پس ندهد!، ولی نیمی از مردم که اکثرا فقیر هستند حتی نتوانستند یک ریال وام بیگرند؟!، (358060)
حق الناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۱۵:۲۶
چند سال حمایت، خودروسازها 40 سال حمایت کردی چی شد؟ کشاورز 40 سال حمایت کردی چی شد؟ الان برخی از این روستایی ها از خانهای زمان شاه سرمایه دارتر هستند، در برخی روستا نصف خانواده ها ماشین شاسی بلند سوار می شوند!
یک محاسبه تخمینی، به طور متوسط هر ایرانی برابر با یارانه ای که میگیرد فقط مالیات بر ارزش افزوده میدهند ( 9% به صورت فله ای از همه گرفته می شود و در عمل مالیات بر مصرف است و حتی از بیکارن نیازمند!) دیگر مالیاتها و عوارض... نگفتم. اما ثروتمندان 25% فرار مالیاتی دارند! (358061)
حق الناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۱۵:۲۸
دولت هر نوع خدماتی میدهد دارد پول میگرد! این داستان هدفمندی یارانه ها هم مثل همان داستان خصوصی سازی اصل 44 یا سهام عدالت ...، همه کلاه گشادی بود سر مردم ایران گذاشتند! (358062)
مهزیار مهرآذین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۱۹:۲۲
ملت ما بین سنت و مدرنیته گیر کرده از مشروطه تا حال ما میان سنت و مدرنیته سرگردانیم انقلاب اسلامی امید رفع اختلاف میان سنت و مدرنیته و ایجاد راه سوم را داد اما متاسفانه نتوانستیم راه سوم را پیدا کنیم این همه آشوب ها از همین سرگردانی است ایکاش حوزه های علمیه متفکر راه گشا پرورش می دادند . (358069)
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۲۱:۴۲
حذف یارانه ثروتمندان می‌تونه منجر به افزایش یارانه سایرین تا ۹۰ تومان یا پرداخت آن به بیکاران شود (358076)
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۲۱:۴۷
سازمانها مردم نهاد می توانند کارکردی شبیه مجلس داشته باشند

سازمان دیدبان شفافیت و عدالت آقای توکلی را ببینید
به چه راحتی وزیر و وکیل را دعوت و استیضاح میکند

یا همین دولت در سایه آقای جلیلی (358078)
۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ۲۱:۵۷
مالیات گرفتن را اول از خود نهادها کشوری شروع کنید با کمک قوه قضاییه
و
یارانه اغنیا قطع و به قشر جدیدی مثل بیکاران داده شود (358080)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۲۵
اعتراضات اخیر را نظریه پردازان و مشاوران و خط دهان نامزدها انتخاباتی و رییس قوای مجریه و مقننه جدی بگیرند .. همانطور جناح ها و لیست‌ها ! (358094)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۲۸
من باشم از نمایندگان مجلس هم مالیات میگیرم و خرج معیشت مردم میکنم (358097)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۲۹
قرار بود دستمان در جیب مردم نرود با این بودجه وقتی مردم فهمیدن قرار هست برود واکنش بدی نشان دادند (358099)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۳۰
سازمان ها مردم نهاد تشکیل دهید و مردم را به مشارکت بگیرید و هم اشتغال درست کنید و هم شفافیت !! (358100)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۳۶
اگر ترامپ زیر برجام بزند استقلال طلبی مردم هم داغ میشود (358104)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۳۷
سرنوشت برجام هم تاثیر در آینده گفتمان سیاسی داخل کشور داره (358105)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۴۰
دیدیم که وقتی عدالت هم مقابل آزادی و آرامش قرار گیرد آزادی و آرامش اکثر مردم هست که محدود میشود (358106)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۴۱
عدالت نباشد آزادی نخواهیم داشت (358107)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۴۱
رهبر معظم انقلاب عدالت اجتماعی را بارها مهم دانستند .

شکاف‌ها باید کم شود (358108)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۴۴
اینها همه ی مردم نیستند ... اعتراض بخشی از مردم هست (358110)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۴۴
توپ در زمینه دولته (358111)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۴۵
سال دیگه ۱۸ میلیون مستمری بگیره بازنشسته رو چه میکنیم که دو برابر یارانه ها خرج مستمری آنها را میکنیم در بودجه؟؟؟ (358112)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۴۶
در این فضا حرف از آشتی جناح ها با ملت بزنیم نه آشتی جناح ها با هم..

جناح ها برنامه مردمی بنویسند (358113)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۵۵
به غیر محجوب و پزشکیان به اصلاح طلب ندیدم دم از عدالت بزنه (358118)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۱:۵۶
امید و همیاری را باید تزریق کنیم (358119)
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۰۲:۰۴
رقابت برای مجلس ۹۸ خیلی سنگینه

قطعا از یکسال قبل اسفند ۹۸ همه استارت میزنن (358121)