به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب : ۱۴۲۹۳۴

هواشناسی: «باران اسیدی» می‌بارد

گروه جامعه: کارشناس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به عبور موج بارشی از بخشهای شمالی، مرکزی و شرقی کشور گفت: به دلیل عبور این موج بارشی و عدم وزش باد، احتمال بارش باران اسیدی در کلانشهرهای تهران، قم و تبریز در ساعات آتی وجود دارد.
به گزارش تسنیم، امین حسین نقشینه درباره وضعیت جوی روزهای آینده کشور اظهار کرد: جوی نسبتاً پایدار که امروز در اکثر نقاط کشور حکمفرما بوده رفته‌رفته جای خود را به ناپایداری‌های خفیف می‌دهد. وی ادامه داد: عصر امروز موج بارشی از تراز میانی جو عبور می‌کند و موجب صعود هوا، تشکیل ابر، بارش باران و برف و کاهش دما می‌شود؛ با رشد ابر که ناشی از عبور موج بارشی است، بارش خفیف باران در نیمه شرقی، شمال شرق، زاگرس مرکزی، البرز شرقی و نوار شمالی به وقوع می‌پیوندد.

به گفته نقشینه، کاهش دمای سه تا پنج درجه‌ای طی دو روز آتی در نیمه شرقی، شمال شرقی، سواحل خزر و مرکز کشور رخ می‌دهد. وی ادامه داد: با عبور این موج بارشی و بارش‌های خفیف باران از غلظت آلاینده‌ها در کلانشهرهای صنعتی و تهران کاسته می‌شود اما کیفیت هوا به طور کامل سالم نخواهد شد و تنها به وضعیت ناسالم برای گروههای حساس می‌رسد. دلیل بهبود نیافتن کامل کیفیت هوا به خاطر عدم وزش باد و خفیف بودن بارندگی‌ها در کلانشهرها است و تنها کمی از آلاینده‌ها کاهش می‌یابد.

نقشینه با بیان اینکه عدم وزش باد و بارندگی خفیف می‌تواند موجب بروز باران اسیدی شود، گفت: در نقاطی که آلودگی هوا به‌وجود می‌آید و باران بدون وزش باد ایجاد شود احتمال بروز باران اسیدی نیز وجود دارد. وی اعلام کرد: احتمال بارش باران اسیدی در تهران، قم و تبریز به دلیل داشتن آلودگی هوا و احتمال بارش خفیف باران، در ساعت‌های آتی وجود دارد.

این کارشناس سازمان هواشناسی تاکید کرد: با توجه به احتمال باران اسیدی در این سه شهر ذکر شده، مردم در زمان بارندگی نباید در زیر باران بدون هر مانع یا چتر توقف داشته باشند و باید نکات ایمنی را مدنظر قرار دهند. نقشینه تصریح کرد: این موج بارشی روز جمعه از کشور خارج می‌شود و تغییرات زیادی را در کاهش غلظت آلاینده‌ها به دنبال ندارد و تنها تا حدودی از آلایندگی کلانشهرها می‌کاهد.

وی با بیان اینکه از اواخر وقت روز یکشنبه سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می‌شود، اظهار کرد: این سامانه بارشی جدید موجب بارش‌های فعال و کاهش دمای محسوس در نیمه شمالی کشور می‌شود. این کارشناس سازمان هواشناسی کشور اردبیل با پنج درجه زیر صفر را سردترین و اهواز با 26 درجه بالای صفر را گرمترین نقاط کشور دانست و گفت: دمای هوای تهران امروز در گرمترین لحظات به 15 درجه بالای صفر رسید که فردا چهار درجه سردتر می‌شود و احتمال بارش برف در ارتفاعات و باران در مناطق شهری وجود دارد.
 
خوزستان، امسال گرم‌تر از پارسال بود
مدیرکل هواشناسی خوزستان هم گفت: دی‌ماه امسال به میزان 2.8 درجه سانتی‌گراد نسبت به سال گذشته گرم‌تر بوده است.
خبرگزاری ایسنا: مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: دی‌ماه امسال به میزان 2.8 درجه سانتی‌گراد نسبت به سال گذشته گرم‌تر بوده است.
 کوروش بهادری در جلسه ستاد بحران که امروز ( 18 بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون مجموع کل بارش استان خوزستان 62.5 میلی‌متر بوده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، 61 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: بیشترین کاهش بارندگی در شهرستان‌های خوزستان 93 درصد و کمترین میزان 35 درصد بوده است. همچنین وضعیت دما نشان می‌دهد، دی‌ماه امسال به میزان 2.8 درجه سانتی‌گراد نسبت به سال گذشته گرم‌تر بوده است. مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: ما از نظر رنکینگ بارندگی در کشور رتبه شانزدهم را داریم و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و ایلام از نظر بارندگی در وضعیت حادتری قرار دارند. بهادری گفت: در 10 روز پایان بهمن‌ماه احتمال بارش‌های نسبتا سنگینی خواهیم داشت و در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته آینده، شاهد ورود سامانه بارشی به استان خواهیم بود که می‌تواند تا 10 میلی‌متر بارش داشته باشد.