به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۸:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۱۴۲۹۳۸
۱۰۰ جنگجوی هم پیمان دولت سوریه در حمله آمریکا کشته شدند

۱۱۰ غیرنظامی در حملات هوایی سوریه و روسیه كشته شدند

گروه بين‌الملل: آمریکا بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای هم پیمانان ارتش سوریه را در حمله‌ای در شرق این کشور از پای درآورد. ائتلاف تحت امر واشنگتن اعلام کرده که این حمله در دفاع از نیروهای موسوم به "سوریه دموکراتیک" بوده است.
۱۱۰ غیرنظامی در حملات هوایی سوریه و روسیه كشته شدند
یک مسئول بلند پایه آمریکایی در این باره گفت که بیش از ۱۰۰ جنگجوی هم پیمان دولت سوریه در این حمله کشته شده‌اند و ائتلاف به رهبری آمریکا توانست "یک حمله بزرگ و هماهنگ شده" توسط آنها را در شامگاه چهارشنبه ناکام بگذارد. این مسئول آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت‌: حمله توسط بیش از ۵۰۰ شبه نظامی و نظامی که پشتیبانی توپخانه و تانک‌های ارتش سوریه را در اختیار داشتند و نیز سامانه‌های موشکی متعددی با خود حمل می‌کردند انجام شد. این گروه به شکل پیاده در حال‌ حرکت بودند که هدف قرار گرفتند.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا نیز تایید کرد که حمله‌ای علیه نیروهای هم پیمانان ارتش سوریه انجام شده است که این حملات در واکنش به "حمله غیر قابل توجیه" از سوی این نیروها بوده است. خبرگزاری رویترز به نقل از ائتلاف مذکور اعلام کرد که ارتش آمریکا در حمایت از نیروهای موسوم به "سوریه دموکراتیک" که تحت حمایت ایالت متحده قرار دارند، وارد عمل شده است.

ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا اعلام کرده است که حمله در هشت کیلومتری شرق خط فاصل میان نیروهای سوریه دموکراتیک و نیروهای دولتی در نزدیکی رود فرات صورت گرفته است و حمله "یک اقدام دفاعی بوده که در پاسخ به اقدامی خصمانه که هم پیمانان ما را هدف قرار داده بود"، انجام شده است. نیروهای سوریه دموکراتیک که ائتلافی متشکل از شبه نظامیان کرد و عرب شمال و شرق سوریه است، تحت حمایت مستقیم ارتش آمریکا قرار دارند و موثرترین هم پیمانان ایالات متحده در سوریه علیه داعش محسوب می‌شوند. بنابر توافق بین روسیه و آمریکا شرق سوریه از رودخانه فرات تا مرزهای سوریه با عراق منطقه نفوذ این نیروها تعیین شده است و نوعی توافق "عدم تنش" میان آنها با نیروهای دولت سوریه و هم پیمانانش جاری است.

به گفته یک مقام آمریکایی، ۵۰۰ سزباز حامی رژیم سوریه در حمله خود از خمپاره و تانک‌های تی-۵۴ و تی-۷۲ ساخت روسیه استفاده کردند. نیروهای ائتلاف تحت حمایت آمریکا ضمن «بی دلیل» , «غیر منتظره» خواندن حمله نیروهای حامی بشار اسد طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «حمله متقابل جنگنده‌های ائتلاف در دفاع از از شرکای خود در این ائتلاف جهانی برای جنگ برای شکست داعش صورت گرفت.» شبه نظامیان مورد حمایت ایران و روسیه از دولت بشار اسد در درگیری‌های سوریه حمایت می‌کنند. بک مقام ایالات متحده که از واژه «داعش» بجای «ISIS» استفاده می‌کرد به سی‌ان‌ان گفت که احتمالا نیروهای وفادار به دولت سوریه در پی تصرف میدان نفتی «خشام» در استان دیرالزور بودند. این استان در شرق سوریه در سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ در تصرف داعش قرار داشت و میدان‌های نفتی این منطقه منبع اصلی درآمد این گروه بود.

حمله هوایی به غوطه شرقی۱۱۰ کشته برجای گذاشت

به گفته دیده‌بان سوری حقوق بشر در جریان حمله هوایی به غوطه شرقی در سوریه دست‌کم ۲۳ غیرنظامی از جمله ۵ کودک جان خود را از دست داده‌اند. این گروه می‌افزاید که در ۴۸ ساعت گذشته مجموعا ۱۱۰ غیرنظامی در حملات هوایی ارتش سوریه و روسیه در غوطه شرقی کشته شده‌اند. تنها در حمله روز دوشنبه ۸۰ نفر از جمله ۲۲ کودک و ۲۱ زن جان خود را از دست داده‌اند. به گفته دیده‌بان سوری حقوق بشر در این حملات چندین ساختمان فروریخته‌اند و در چند مورد تمام اعضای خانواده زیر آوار مدفون شده‌اند. غوطه شرقی در حومه دمشق، پایتخت سوریه قرار دارد و از سال ۲۰۱۳ در كنترل مخالفان بشار اسد است. نیروهای ارتش سوریه از همین سال غوطه شرقی را تحت محاصره قرار داده‌اند. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد از هر ۱۲ کودک در غوطه شرقی، ۵ نفر از سوء تغذیه رنج می‌برند.