به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۰ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۱۴۲۹۷۶
نشست بي نتيجه شورای امنیت در اعلام آتش‌بس انسانی در سوریه

۲۱۸ کشته و ۷۵۰ زخمی در بمباران ۴روزه غيرنظاميان در حومه دمشق

۲۱۸ کشته و ۷۵۰ زخمی در بمباران ۴روزه غيرنظاميان در  حومه دمشق
گروه بين‌الملل: نشست شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش بس یک ماهه در سوریه به دلیل مخالفت روسیه بدون نتیجه خاتمه یافت و همزمان، سازمان دیده‌بان سوریه اعلام کرد: در بمباران‌های بی وقفه ۴ روزه اخیر هواپیماهای روسی و سوری به منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق ۲۱۸ غیرنظامی کشته و ۷۵۰ نفر کشته شده‌اند.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل در کنفرانسی خبری گفت: بر اساس گزارشات، تشدید حملات هوایی و بمباران‌ها در غوطه شرقی واقع در حومه دمشق طی ۴۸ ساعت گذشته جان دهها غیرنظامی را گرفته و بسیاری دیگر را نیز زخمی کرده است. وی افزود: سازمان ملل همچنین نسبت به امنیت و حفاظت دو میلیون تنی که در شهر ادلب زندگی می‌کنند نگران است چرا که براساس گزارشات به دست آمده این شهر تقریبا روزانه هدف حملات هوایی و بمباران قرار می‌گیرد که منجر به کشته و زخمی‌ شدن غیرنظامی و همچنین تخریب تاسیسات زیربنایی غیرنظامی شده است.
فرحان حق تصریح کرد: در سه روز گذشته سازمان ملل گزارشاتی را از حملات هوایی در سراسر ادلب دریافت کرده که منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان، تخریب تاسیسات پزشکی، مدارس و دیگر تاسیسات غیرنظامی شده است. به خاطر درگیری‌های کنونی بیش از ۱۲۰۰ مدرسه همچنان تعطیل هستند که این امر هزاران دانش‌آموز در این شهر را تحت تاثیر قرار داده است. وی همچنین به خاطر دسترسی بشردوستانه و تخلیه پزشکی خواستار آتش‌بس در ادلب، غوطه شرقی، عفرین و رقه شد.
 
آمريكا: رژيم سوريه به كشتار غيرنظاميان پايان بدهد
ناوئرت
در همين حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر  بر استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم سوریه  تاكيد كرد و افزود: مقامات سوریه این اقدام را با اجازه روسیه انجام می‌دهند.
هدر ناوئرت، با نسبت دادن استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه به نظام این کشور گفت: روسیه باید از نظام سوریه بخواهد تا حملات شیمیایی خود را متوقف کند. این مقام آمریکایی با اشاره به گزارش‌های که حاکی از استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی است از افزایش بمباران‌های روسیه و نیروهای نظام سوریه ابراز نگرانی کرد. وي از نظام سوریه خواست تا تمامی حملات خود را متوقف کند. در این بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین از روسیه خواسته شد تا از نفوذ و تاثیر خود بر نظام سوریه استفاده کرده و زمینه کمک‌رسانی به غیرنظامیان در غوطه شرقی این کشور را فراهم کند. آمریکا به حملات شیمیایی در سوریه در ماه گذشته مظنون است که از بارزترین این حملات، حمله موشکی گاز کلر به منطقه‌ای بین دو شهر دوما و حرستا در غوطه در ماه ژانویه گذشته است.
 
نشست شورای امنیت در اعلام آتش‌بس انسانی در سوریه
شورای امنیت
شورای امنیت در نشست روز پنجشنبه خود که با هدف بررسی اجرای آتش‌بس یک ماهه در سوریه تشکیل جلسه داده بود، نتوانست به نتیجه‌ای ملموس درباره اعلام آتش‌بس انسانی در سوریه دست یابد، این در حالی است که سازمان ملل نسبت به افزایش خطر در مناطق مختلف به ویژه در غوطه شرقی در نزدیکی دمشق هشدار داده است. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز، تعداد زیادی از سفیران ۱۵ کشور عضو شورای امنیت از نشست پشت‌ درهای بسته با چهره‌هایی عبوس بدون اینکه اظهارنظری بکنند، خارج شدند. این نشست به درخواست کویت و سوئد برگزار شده بود.
 
فرانسوا دلاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل هیچ اظهار نظری نکرد، در حالی دیپلمات یک کشور اروپایی دیگر گفت: "وضعیت وحشتناک" است. نماینده فرانسه اظهار داشت: فرانسه هرگز ادامه وضعیت کنونی در غوطه شرقی را نمی‌پذیرد و از این رو واکنش جدی شورای امنیت را مطالبه می‌کند. باید آتش‌بس فوری در سراسر سوریه برقرار شود. سفیر فرانسه نظام سوریه را به تلاش برای بازگرداندن غوطه شرقی به شرایط قرون وسطا متهم کرد و افزود: فاجعه انسانی جدید مقابل چشمان ما در غوطه در حال رخ دادن است. وی در پاسخ به مخالفت روسیه با صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت درباره وضعیت انسانی در سوریه گفت: ما همه می‌دانیم که دستیابی به توافق در شورای امنیت دشوار است. اما بار دیگر نباید ساکت باشیم و باید حرف بزنیم. این مسؤولیت اخلاقی و سیاسی ماست. ما باید کاملا در این باره صریح باشیم چراکه آنچه اتفاق افتاده کاملا روشن است و این یک ننگ است.

این در حالی است که واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل اولین کسی بود که از جلسه شورای امنیت خارج شد و تاکید کرد: آتش‌بس انسانی امری غیرواقعی است! وی تصریح کرد: وضعیت انسانی از یک ماه پیش هیچ تغییری نکرده و ما تمایل به دیدگاه آتش‌بس و پایان جنگ داریم اما تروریست‌ها، تصور نمی‌کنم موافق آن باشند.