به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۰ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۱۴۲۹۸۰

«ماهورا» نشان دادن مظلومیت یک طایفه

گروه فرهنگی: شامگاه پنجشنبه پس از نمایش فیلم سینمایی ماهورا به کارگردانی حمید زرگرنژاد، نشست خبری این فیلم با حضور عوامل آن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حمید زرگرنژاد از حاضران در این نشست خواست به احترام حمید آخوندی یکی از تهیه کنندگان این فیلم که چند ماه قبل از دنیا رفت، یک دقیقه سکوت کنند.سپس حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم درباره علت  ساخت این فیلم که برگرفته از واقعیتی است که اوایل جنگ تحمیلی در منطقه خوزستان رخ داده است گفت: پیش از این درباره این واقعه مستندی ساخته بودم در همین روستایی که این اتفاق رخ داده بود. بخشی از این مستند در این فیلم نیز آمده است. اما همیشه فکر می کردم این واقعه ظرفیت تبدیل شدن به فیلم سینمایی را دارد. اما نگه داشتن مخاطب در ۱۰۰ دقیقه برای دیدن فیلم کار سختی است. بنابراین ۴ سال بر روی فیلمنامه کار کردم و نتیجه فیلم ماهورا شد.

این کارگردان درباره عشق بین دو شخصیت فیلم و اینکه آیا در واقعیت نیز این عشق بین امین و ماهورا دو شخصیت فیلم وجود داشته است یا نه گفت: این عشق واقعیت نداشت و تخیل من بود که وارد قصه شد.او همچنین در پاسخ به خبرنگاری که مدعی بود فیلم تداعی گر فیلم عقاب‌هاست گفت: سقوط یک خلبان در یک منطقه در هر کجای دنیا ماجراست. در فیلم ما سقوط یک خلبان که حتی هواپیما و سقوط آن هم نشان داده نمی‌شود، بهانه‌ای بود  برای ورود به روستا.او همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قهرمان پروری را در فیلم‌هایتان دوست دارید که در فیلم‌هایتان به نوعی از شخصیت‌ها قهرمان می‌سازید در جواب گفت: گاهی جلب مخاطب با شوخی به هنر تبدیل می‌شود. من قهرمان پروری در فیلم را دوست دارم و در فیلم‌هایم آن را دنبال می‌کنم.

در بخش دیگری از این نشست علیرضا جلالی تهیه کننده این فیلم در توضیحی درباره مضمون و محتوای این فیلم گفت: خیلی از مسئولان ما هنوز نمی‌دانند که چنین اتفاقی در این منطقه افتاده است. در واقع فیلم مظلومیت یک قوم و طایفه را نشان می‌دهد که برای نجات دادن جان یک خلبان، همه خانواده و عشیره‌شان را از دست می‌دهند. این در حالی است که کسی به آن‌ها نگفته است که در مقابل عراقی‌ها بجنگند و مقاومت کنند. متاسفانه این افراد تا به حال دیده نشده‌اند.بخش دیگری از سوال‌های خبرنگاران مربوط به لهجه بازیگران از جمله لهجه عربی فارسی ساعد سهیلی بازیگر اصلی این فیلم بود که او در این زمینه پاسخ داد: در رابطه با لهجه‌ای که در این فیلم در آن تعصب دارم چون مطمئن هستم درست است. برای درست ادا کردن این لهجه من سه مشاور داشتم و سه ماه در آن منطقه زندگی کردم به طوری که اهالی آن منطقه من را باور کرده بودند.

ستار اورکی آهنگساز این فیلم نیز در توضیحی درباره درست ادا شدن لهجه ساعد سهیلی گفت: هم ساعد سهیلی و هم کامران تفتی در این فیلم درست صحبت می‌کنند. باید بدانیم که در خوزستان اقوام متعددی زندگی می‌کنند. حتی در بین خود عرب‌ها هم اقوام با هم متفاوتند و لهجه‌های متفاوتی دارند.کامران تفتی دیگر بازیگر این فیلم نیز در سخنانی به کمبود امکانات برای تولید این فیلم اشاره کرد.همچنین بهاره کیان افشار بازیگر نقش ماهورا نیز در توضیحی گفت: من تا به حال ۱۴ فیلم بازی کرده‌ام. این تنها باری بود که وقتی به دفتر یک فیلم رفتم، احوال کارگردان را متفاوت از بقیه دیدم. او احوال عجیبی برای این فیلم داشت که من تا به حال هیچ کارگردانی را در این حال ندیده‌ام. فکر می‌کنم آقای زرگرنژاد در این کار فیلم دل‌شان را ساخته‌اند.

در بخش دیگری از این نشست علیرضا جلالی تهیه کننده فیلم به سختی تولید این فیلم در خوزستان و با کمبود امکانات اشاره کرد و گفت: در آنجا برخی ما را تحریم کرده بودند چون فکر می‌کردند می‌خواهیم علیه مردم خوزستان فیلم بسازیم. برای تولید این فیلم بسیار اذیت شدیم.او گفت: امسال خوشبختانه فیلم‌های دفاع مقدسی خوبی ساخته شده و در این جشنواره به نمایش درآمده است. معتقدم همان طور که نباید یک کشتی‌گیر وزن ۱۰۰ کیلویی را با کشتی‌گیر ۶۰ کیلوگرمی مقایسه کنیم امیدوارم مسئولان جشنواره فیلم ما را هم در حد امکانات‌مان ببینیم. کشتی‌گیر ۶۰ کیلویی را با ۱۰۰ کیلویی مقایسه نکنند.