به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۳ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۱۴۳۰۷۵

درخواست 4 انجمن درباره‌ی کاووس سیدامامی از رییس‌جمهور

درخواست 4 انجمن درباره‌ی کاووس سیدامامی از رییس‌جمهور
گروه سياسي: چهار انجمن علمی در درخواست مشترکی  از رییس جمهور، به اتفاقی که برای کاووس سیدامامی پرداختند. متن این درخواست در پی می‌آید:

بسمه تعالی
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای روحانی
رییس محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام؛
همان گونه که آگاه هستید، خبر درگذشت جناب آقای دکتر کاووس سیدامامی موجب بهت و حیرت جامعه علمی و نیز فعالان محیط زیست کشور شده است. ایشان علاوه بر آنکه استادی نام آشنا، دانشمندی ممتاز و جانباز جنگ تحمیلی بود، به گواهی همکاران و دانشجویانش انسانی شریف و اخلاق گرا به شمار می رفت و همواره مشارکت موثری در فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجمن‌های علمی کشور و اقدامات خیرخواهانه داشت.

با توجه به این واقعیات، اخبار و شایعات منتشرشده درباره‌ی دلایل دستگیری و مرگ ایشان در باور نمی‌گنجد و ابهامات و سوالات زیادی را پدید آورده است. انجمن‌های علمی براساس مسوولیت علمی و صنفی، خود را حافظ هویت و منزلت اعضای اجتماع علمی می‌دانند. ازاین رو، انتظار دارند مسوولان امر درباره‌ی این رویداد تلخ و جبران ناپذیر پاسخگوی نگرانی‌های افکار عمومی، به ویژه اجتماع علمی کشور، باشند.

جناب آقای رییس جمهور؛
حضرتعالی به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی که همواره نسبت به تدوین و اجرای کامل منشور حقوق شهروندی نیز حساسیت داشته‌اید، در پیشگاه وجدان جامعه‌ی دانشگاهی مسوول ایضاح و رفع این گونه رنج‌های ناگوار و متوالی هستید که جامعه را نگران و مضطرب می‌سازد. بنابراین، حداقل انتظار ما این است که بر اساس این مسوولیت، برای بررسی جدی و پیگیری موثر و پاسخگوکردن نهادهای درگیر در این ضایعه دردناک اقدام عاجل و موثر به عمل آورید. تداوم نگاه‌های امنیتی به نهادهای آموزش عالی و فعالیت‌های علمی و بین المللی و بی توجهی به قوانین و آیین نامه‌های مربوط به آیین دادرسی، با شعارهای دولت تدبیر و امید همخوان نیست و نتیجه‌ای جز یاس و بدبینی ندارد.
انجمن علوم سیاسی ایران
انجمن جامعه شناسی ایران
انجمن مطالعات صلح ایران
انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
.......................................................................
آشنا: یک مرتضوی برای یک کشور کافی بود
مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد: همانگونه که نظارت بر قوه مجریه ضروری است اعمال نظارت بر رفتار با متهمان و محکومان هم ضروری است. یک مرتضوی برای یک کشور کافی بود؛ او را تکثیر نکنیم. حسام‌الدین آشنا در کانال تلگرامی خود نوشت: قاضی‌‌‌ها و دادستان‌ها و ضابط‌ها و بازپرس‌ها و بازجوها نه معصومند، نه بی‌‌خطا و نه خالی از حب و بغض. همانگونه که نظارت بر قوه مجریه ضروری است اعمال نظارت بر رفتار با متهمان و محکومان هم ضروری است. یک مرتضوی برای یک کشور کافی بود؛ او را تکثیر نکنیم.
 
....................................................
تابش: قوه قضائیه درباره دستگیری‌ها پاسخگو باشد
 
 رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در واکنش به دستگیری عده‌ای از فعالان محیط زیست و مرگ دکتر سیدامامی در زندان، خواستار پاسخگویی صریح قوه قضاییه و پیگیری دولت در این رابطه شد. محمدرضا تابش اظهار کرد: دستگیری عده‌ای از فعالان تلاشگر زیست محیطی و عدم اطلاع‌رسانی متجاوز از ۲۰ روز پیرامون این موضوع، شبهه برانگیز و مرگ استاد خوشنام جامعه شناسی دکتر سیدامامی در زندان، تاسف‌آور است و ابهامات در خصوص اتهامات وارده به دستگیرشدگان را افزایش می‌دهد.
 
وی افزود: این قبیل اقدامات آنهم در مقطع حساسی که جامعه ملتهب است و معضلات زیست‌محیطی در کانون توجه افکارعمومی قرار دارد و بدخواهان این ملت مترصد بهانه هستند تا بر علیه کشورمان پرونده سازی کنند، به دور از تدبیر و بدسلیقگی محض است و هزینه‌های آن را ملتی باید بپردازند که علیرغم نارضایتی از برخی رویه‌ها و عملکردها، امروز با حضور شکوهمند خویش در راهپیمایی، دشمنان این ملت وایران عزیز را در اجرای توطئه‌هایشان به تردید وا داشتند. نایب رییس فراکسیون امید مجلس در ادامه گفت: از قوه قضاییه خواستار پاسخگویی صریح هستم و از دولت محترم تقاضای پیگیری عاجل و قاطع دارم. تابش اضافه کرد: در مجلس نیز ابعاد موضوع، حفظ حقوق بازداشت شدگان و چگونگی مرگ استاد شهیر جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتایج حاصله به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.
 
وی یادآور شد: از دیشب هم پیگیری‌هایی انجام شده، اما نتایج قانع کننده‌ای حاصل نشده است. دستگیرشدگان سیاسی نبوده‌اند و دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده نداشته‌اند. نماینده مردم اردکان در مجلس در پایان گفت: در دولت دکتر روحانی فضا برای فعالیت NGOها بازتر شده بود و در واقع این گروه‌های تخصصی بی‌مزد و منت حلقه‌های اتصال مردم و حاکمیت بودند که این قبیل اقدامات پرهزینه و بدون توجیه افکارعمومی،می‌تواند گروههای تخصصی را در لاک محافظه کاری فرو برد و جامعه و حکومت را ازنظرات و نقدهای علمی و تخصصی آنها محروم سازد.