کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دیپلمات ایرانی: اوضاع سوریه پیچیده‌تر خواهد شد

23 بهمن 1396 ساعت 17:18


گروه بین الملل: صبح شنبه ارتش اسرائیل اعلام کرد که به دنبال ورود یک پهپاد ایرانی به اسرائیل، ضمن ساقط کردن این پهپاد به اهدافی سوری و ایرانی در سوریه حمله کرده است. در همین رابطه یک جنگنده اف-16 اسرائیل نیز در جریان این حملات ساقط شده است.

در همین رابطه جاوید قربان اوغلی مدیر کل پیشین وزارت خارجه و کارشناس امور بین الملل در گفت و گو با سایت امتداد گفت: استنباط من از شرایط موجود، تساعد بحران در سوریه است. اسراییل همیشه نسبت به کشوری که از قدیم پیشرو خط مقدم بوده و توافق صلح امضا نکرده مراقبت ویژه داشته است. اسراییل در طول بحران 7 ساله‌ی سوریه در مقاطع مختلف مناطق خاص و کانون‌هایی که شکل گیری خطر برای اسرائیل داشتند را بمباران می کرد. سوریه هم در این سالها به دلایل مختلف از جمله جنگ داخلی و ناتوانی نظامی در مقابل اسراییل خویشتن داری می کرد. مساله اف 16 اسراییل نیز در حال حاضر مساله‌ی مهمی است که می‌تون آن را در طول سال‌های اخیر تحولی مهمی دانست.

وی افزود: به نظر من آنچه که رخ داده را نخست باید به سوریه و اسراییل محدود کرد.  سوریه مجددا توانمندی‌هایش افزایش پیدا کرده خصوصا که روسیه نیز به این کشور طی یک سال اخیر کمک کرده است. روسیه از اواسط بحران سوریه وار این قضیه شد و نیروی هوایی خود را علیه داعش و مخالفین اسد فعال کرد. به نظر می‌رسد که مسکو در طول یک سال گذشته توان نظامی سوریه را هم زمینی و هم هوایی ارتقا داده است. همین امر منجر به پیشرفت‌های وسیعی در تغییر جبهه‌های نبرد شده و دولت اسد توانست مناطق مختلف را از دست داعش پس بگیرد. قربان اوغلی تاکید کرد: آنچه را که بخواهیم در بعد میدانی و سیاسی سوریه بگوییم این است که سوریه وارد فاز جدیدی از بحران 7 ساله شده  است. در مرحله‌ای قدرت‌های منطقه‌ای وبین المللی برای بیرون راندن نیروهای افراطی بنیادگرا به یک ائتلاف رسیدند اما پس از پیروزی نسبتا مقطعی پایان کار داعش، بحران وارد فاز جدیدی شده و چالش و درگیری‌هایی بین قدرت های منطقه‌‍‌ای و بین المللی و فرا منطقه‌ای برای به دست آوردن چیزی که در این چند سال سرمایه گذاری کرده بودند بوجود خواهد آمد.

این کارشناس مسائل بین اللمل توضیح داد: ترک‌ها تصمیم داشتند تا با تهاجم به افرین به اهدافی در چارچوب اهداف سیاسی و استراتژیک ترکیه در مسائل کردها برسند. ائتلاف روسیه و امریکا بر سر مبارزه با داعش از بین رفته است و به طور جدی در مقابل یکدیگر در خاک سوریه قرار گرفته‌اند. آمریکایی‌ها در صدد هستند تا یک پایگاه دائمی در سوریه داشته باشند و برای مناطق کردنشین برنامه‌های گازی و نفتی دارند. روس‌ها نگران این ماندگاری امریکا هستند و اینجا هست که من متوقع هستم دامنه‌ی بحران در سوریه که همه توقع داشتند فروکش کند افزایش پیدا کند. وی افزود: اسراییل به عنوان یک متحد استراتژیک امریکا نمی‌خواهد سوریه بازسازی شود و آن را منشا خطری برای خود می داند خصوصا که اکنون عنصر سومی  یعنی ایران نیز به عنوان متحد سوریه وارد جنگ شده و جاپایی در سوریه پیدا کرده که در حال تثبیت است. این برای اسراییلی‌ها منشا خطر است. قربان اغلی تاکید کرد: اهداف بازیگران منطقه‌ای در سوریه یکسان نیست، ایران می‌خواهد دولت سوریه را حفظ و اسد را نگه دارد واز فدرال شدن سوریه جلو گیری کند، تا اینجا هدف ایران سرمایه گذاری کلانی انجام داده است. تا جایی که روس‌ها با ما بودند اوضاع خوب بود، اما مشخص نیست به علت ورود امریکایی‌ها بتوانیم متحد روسیه باقی بمانیم یا خیر. اینجا جای نگرانی وجود دارد که تفاهم سوریه و امریکا بر سر تقسیم منافع صورت گیرد که به ضرر ما خواهد بود. در مورد ترکها مساله دیگری است، آنکارا اهداف بلند پروازانه در سوریه دارد که به شدت فروکش کرده و نگرانی‌های امنیتی خود را در مورد اکراد و برنامه امریکایی‌ها برای کردها دارد که  این امر تقابل امریکا و ترکیه  را جدی می کند و به نفع ما خواهد بود.


کد مطلب: 143104

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/143104/دیپلمات-ایرانی-اوضاع-سوریه-پیچیده-تر-خواهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir