به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۱۴۳۱۷۲

مضرترین کالاهای قاچاق در ايران کدامند؟

گروه اقتصادی: معاون مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف گفت: در حوزه دارو و لوازم آرایشی - بهداشتی حدود ۹۰ درصد از کالاهای قاچاق تقلبی هستند که این امر خطرپذیری آنها را دوچندان می‌کند.
رضا موسی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، به ارائه توضیحاتی درباره مضرترین کالاهای قاچاق پرداخت و اظهار کرد: علاوه بر گردش مالی بالای این حوزه و فرصت‌های تولید و اشتغالی که در این عرضه وجود دارد و با قاچاق کالاهای مربوطه از دست می‌رود؛ از نظر سلامت جامعه، مطمئنا قاچاق کالاهای سلامت‌محور ضرر و زیان‌های غیرقابل جبرانی بر پیکره‌ سلامت جامعه وارد می‌کند.معاون مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در حوزه فرآورده‌های دارویی فرض کنید که داروی ضد انعقاد خونی که برای یک بیمار تجویز شده تقلبی و قاچاق باشد. این دارو می‌تواند منجر به فوت یک انسان می‌شود.وی با تاکید برمخاطراتی که استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی به همراه دارد، گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی نیز ورود کالاهای قاچاقی که فاقد استاندارد هستند در موارد متعدد می‌تواند مشکلات بسیاری ایجاد کرده و حتی جان افراد را در معرض خطر قرار دهد.

موسی‌زاده همچنین به مکمل‌های تغذیه‌ای و خطراتی که استفاده از انواع قاچاق و تقلبی آنها به همراه دارد پرداخت و افزود: در حوزه مواد غذایی که آحاد جامعه روزی چند وعده با آن سر و کار دارند، کافی است مردم واقعا حساس شوند و مطلع شوند که کالاهای قاچاق به چه طریقی وارد کشور و منتقل می‌شود. فارغ از تقلبی بودن و غیر استاندارد بودن موادی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند؛ اغلب کالاهای قاچاق از طریق شناورها یا کانتینرها و وسایل نقلیه‌ای حمل می‌شود که گاهی دمای هوای داخل آن‌ها به ۷۰ درجه سانتی گراد می‌رسد. با مصرف این مواد غذایی قاچاق و فاسد جان و سلامت انسان‌ها در خطر قرار می‌گیرد.

این مدیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: لازم است تمامی دستگاه‌های اجرایی، مسئولین و رسانه‌های جمعی با جدیت بیشتری به پیشگیری و مبارزه با قاچاق این گروه کالایی بپردازند. ما نیزدر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تمام ظرفیت‌های موجود برای پیشگیری و مقابله با قاچاق این گروه کالایی استفاده می‌کنیم.موسی‌زاده در پایان گفت: با توجه به اهمیت حوزه کالاهای سلامت محور، ستاد با همکاری تمامی دستگاه‌های عضو در زمستان سال ۱۳۹۵ ، برنامه جامع پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‌محور به انضمام شیوه‌نامه‌های اجرایی در مبارزه با قاچاق محصولات سلامت‌محور، مشتمل بر ۱۲ محور اصلی اقدام و ۶۴ زیربرنامه را تهیه و ابلاغ کرد که نقش هر دستگاه‌ به‌عنوان مجری و همکار در آن دیده شده و امیدواریم که با حمایت و همراهی دستگاه‌های مسؤول، طبق چشم‌انداز برنامه ششم توسعه، به کاهش ۱۰ درصدی قاچاق کالا و ارز در پایان سال ۱۳۹۶ دست پیدا کنیم
برچسب ها: کالا قاچاق