به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۱۴۳۱۸۴

درباره لایحه بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران

می‌گل هشترودی- روزنامه بهار
لایحه بودجه سال 97 شهرداری تهران با حواشی بسیاری همراه بود. خیلی‌ها معتقد بودند که شهرداری تهران و اعضای شورای شهر که از ابتدای شروع به کار خود دم از کاهش اعتبارات مي‌زدند چگونه در لایحه بوجه سال 97 ردیف‌هاي نجومی برای اعتباراتی مثل پاداش‌هاي اتفاقی و کمک به اشخاص اختصاص داده اند؟ همین موضوع هم فضای رسانه‌اي را به سمت محکوم کردن شهردار تهران سوق داد اما روز گذشته محمد علی نجفی به ابهامات این اعتبارات پاسخ داد و در نتیجه با وجود حواشی‌هايي در صحن شورای شهر بودجه 97 به تصویب رسید.
***
بودجه پر حاشیه
حدود شش ماه از آغاز به کار شهردارجدید تهران یعنی محمدعلی نجفی، می‌گذرد. او که از همان ابتدای کار به خوبی از چالش‌هاي متعدد تهرانِ پس از مدیریت 12 ساله محمد باقر قالیباف خبر داشت بارها به این نکته اشاره کرده بود که تهران جدید باید با مدیریت حساب شده تری نسبت سال‌هاي گذشته اداره شود. اما با این وجود، ارائه لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران نشان از چیز دیگری داشت! قبل از ارائه لایحه بودجه سال 97 گفته می‌شد که نجفی تصمیم دارد که شهر تهران را با کمترین هزینه اداره کند و در همین رابطه بخشنامه‌ای به تمام زیر مجموعه شهرداری تهران فرستاده شد که چگونگی آغازاقتصاد انقباضی  و راه کارهای اجرای آن را تشریح مي‌کرد. از طرفی تمام اعضای شورای شهر و مجموعه شهرداری دائماً بر کمبود پول در شهرداری و کاهش شدید اعتبارات این نهاد تاکید داشتند. از سوی دیگر درحالی که اعضای شورای شهر تهران به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه درحال بررسی و بستن لایحه بودجه سال آتی بودند اما در این بین با بررسی لایحه بودجه سال 97 شهرداری تهران، ردیف‌هایی به چشم می‌خورد که سوالات زیادی به وجود می‌آورند. مانند در نظر گرفتن 45 میلیارد تومان برای پاداش‌های اتفاقی و 40 میلیارد تومان برای کمک به اشخاص و مؤسسات خصوصی.

ردیف‌هاي تعجب بر انگیز
از دیگر جزئیات در این لایحه،  مي‌توان به ردیف بودجه تعجب برانگیز و البته نامفهوم «پاداش اتفاقی» اشاره کرد. میزان بودجه‌اي که اعضای شورای شهر برای این ردیف پیشنهاد کرده اند، 45 میلیارد تومان است که همین مبلغ به خودی خود سوال بزرگی در ذهن ایجاد می‌کند اما وقتی رقم آن را با بودجه برخی امور مقایسه کنید این علامت سوال بزرگ‌‌تر می‌شود. مثلاً بودجه‌ای که برای اجرای طرح شهر دسترس‌پذیر در نظر گرفته شده و به پیاده محور شدن و در نهایت کاهش آلودگی هوای تهران منجر می‌شود، 10 میلیارد تومان است یا برای ارتقای کیفیت ساخت‌وساز شهری 1.2 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این را هم باید ذکر کرد که حقوق و پاداش و عیدی و مزایای کارمندان و کارگران ثابت و غیر ثابت شهرداری هم در ردیف‌های دیگر به طور دقیق مشخص شده است که همگی رقمی بسیار کمتر از 45 میلیارد تومان را تشکیل می‌دهد. علاوه براین، ردیف‌هاي تعجب برانگیزتر دیگری در این لایحه به چشم مي‌خورد. برای مثال ردیف بودجه تحت عنوان «کمک به اشخاص و مؤسسات خصوصی» که در برابر آن هم 40 میلیارد تومان قرار گرفته است. اشخاص و موسساتی که نه به درستی مشخص است که چه کسانی هستند و نه مأموریتشان معلوم است که اگر مأموریت آنها مشخص بود و به شهرداری هم ارتباط پیدا می‌کرد، بودجه‌شان می‌توانست در ردیف مربوط به همان مأموریت قرار بگیرد و به عنوان یک ردیف خاص در لایحه بودجه ذکر نشود.

اعضای شورا چه مي‌گویند؟
الهام فخاری عضو شورای شهرتهران هفته گذشته در همین رابطه در جلسه علنی شورای شهر گفته بود: فکر می‌کنم به نوعی بنیان بودجه 97 مشابه بنیان‌های بودجه‌های گذشته است. به همین دلیل است که همان ایرادها، جداول و اختلاف‌هایی که در مقایسه بین سال‌های گذشته دیده شده هنوز هم وجود دارد. چند نکته ارزنده و مثبت‌تری نسبت به بودجه‌های گذشته دارد که نجفی هم به آنها اشاره کردند. مثلا در مورد واریزی به سازمان‌ها و... است. چند نکته منفی برجسته جدید هم دارد. در مقایسه که نگاه کنیم در بودجه 96 تقریبا 80درصد تحقق نیافته و به نوعی بودجه متکی بر شیوه‌های تحقق نیافته بودجه به نوعی غیرواقعی است. محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، دیگر عضو شورای شهر تهران هم در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده گفته بود: در لایحه‌ای که شهرداری تهران برای سال 97 ارائه کرده مبلغ بوجه 17،500 میلیارد تومان اعلام شده که به گفته شهردار 2/2درصد نسبت به گذشته انقباضی بسته شده است.

شهردار تهران پاسخ مي‌دهد
روز گذشته شهردار تهران با ارائه توضیحاتی درخصوص ردیف بودجه 45 میلیارد تومانی با عنوان «پاداش‌هاي اتفاقی» در لایحه بودجه سال 97 شهرداری، گفت: این ردیف اصلا به معنای پاداش به کارکنان شهرداری نیست. تنها عنوان این ردیف پاداش‌هاي اتفاقی است و به رغم امکان تغییر عنوان، تصمیم گرفتیم عنوان آن نسبت به سال‌هاي گذشته تغییری پیدا نکند. این ردیف برای مجموعه کمک‌هايي که شهرداری تهران در زمینه‌هاي مختلف به نهادها و افرادی که نیازمند کمک بوده و کمک به آنها در مرجعی که از پیش تعیین و پرداخت آن کمک تصویب شده در نظر گرفته شده است. رقم این کمک در سال‌هاي گذشته بیشتر بوده است به طور کلی تلاش کردیم در ارتباط با کمک ها، ارقام بودجه شهرداری تهران در سال 97 نسبت به سال 96 کاهش پیدا کند؛ بنابراین نباید این گونه تلقی شود که این ردیف به منزله پاداش به کارکنان شهرداری است.او در ادامه گفت: براساس مصوبه شورای اقتصاد مقرر شد در راستای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، 2 هزار دستگاه اتوبوس از کشور مجارستان خریداری شود. همچنین قرار بود بخشی از این اتوبوس‌ها در داخل کشور مونتاژ شود. اما خرید  این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده و حتی ساخت اتوبوس‌ها نیز قطعی نشده است. متأسفانه شرکت مجاری و شرکت خارجی فاینانس کننده با مشکلاتی روبه رو هستند اما شهرداری تهران در حال تعقیب موضوع است.

حواشی در صحن شورای شهر
سر انجام کلیات هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران در 6 حوزه مأموریتی با افزایش ۱۸۰ میلیارد تومانی حوزه حمل و نقل در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران تصویب شد. در ابتدای جلسه روز گذشته، اعضای شورا به کلیات بودجه شهرداری در حوزه مأموریت‌ها و هزینه‌ها رأی ندادند و پیشنهاد دادند 180 میلیارد تومان از بودجه هوشمند سازی پایتخت کم و به حمل و نقل اضافه شود که اعضای شورای شهر نظرات موافق و مخالف را بیان کردند و نهایتا این پیشنهاد به تصویب رسید.تصویب پیشنهاد کاستن 180 میلیارد تومان از بودجه هوشمند سازی و اضافه کردن آن به بودجه حمل و نقل موجب نارضایتی محسن هاشمی رئیس شورای شهر شد و گفت:‌ اعضای شورای شهر روز گذشته 11 ساعت در جلسه کمیسیون تلفیق حضور داشتند و در مورد تک تک تبصره‌های بودجه بحث کردیم اما حالا برخلاف اظهارات دیروز عمل کردید. وی خطاب به اعضای شورای شهر گفت: همه اعضا در جهت جابه جایی ردیف بودجه صحبت کردند و زحمات 11 ساعته کمیسیون تلفیق را به هم زدید. جالب است که همه این موارد دیروز در کمیسیون تلفیق بحث شد اما اعضاء بر خلاف تصمیمات دیروز حرف زدند. در پیشهاد دیگری، حجت نظری گفت که 150میلیارد تومان از بودجه هوشمند سازی کم و به بودجه فرهنگی اضافه شود که این مسئله موجب عصبانیت الویری شد و گفت: من بیماری قلبی دارم و اعضا به من توصیه کردند که عصبانی نشوم اما باید بگویم که این گونه فرهنگ سازی‌ها با پول جواب نمی‌دهد. وی با بیان اینکه ما باید به نظر و رأی مردم اعتنا کنیم، گفت: در نظر سنجی، مردم حل آلودگی هوا، ترافیک و... را پیشنهاد کردند و بهترین کار و پیام فرهنگی توجه به درخواست‌های مردم است نه اینکه با پول هنگفت بخواهیم کار فرهنگی پیش ببریم که قطعا پیش نمي‌رود.

حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز در حالی که با صدای بلند صحبت می‌کرد، گفت: در دوران گذشته افرادی کارهای خلاف کرده‌اند حالا مي‌خواهید کاسه را بر سرآیندگان بشکنید. مدیریت شهری قبلی ده‌ها میلیارد در این زمینه هزینه کردند و معترض هم من بودم و من بودم که گفتم شهر تهران سوخته است و شما کجا بوده‌اید؟ معاونت فرهنگی متاسفانه ماه‌ها است که در بلاتکلیفی مانده و در ساختار بودجه هم معاونت برنامه ریزی نتوانسته حقوق معاونت فرهنگی را تضمین کند. وی با بیان اینکه کاهش 24 درصدی بودجه معاونت فرهنگی چشم بندی نیست و فقط باید چشممان را باز کنیم، گفت:‌ معاونت فرهنگی مأموریت‌های زیادی دارد اما به جای افزایش این بودجه آن را 24 درصد کاهش دادیم و به چه منطقی بودجه همه معاونت‌ها افزایش یافته الا فرهنگی و این دور از عدالت و انصاف است.حسن رسولی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با گلایه از حق شناس گفت:‌شما این گلایه‌ها را در جلسه دیروز مطرح کردید و جالب است که شب گذشته در گروه اعضای شورای پیام تشکر دادید و حالا تعجب مي‌کنم که چرا گلایه مي‌کنید.

دیروز در کمیسیون تلفیق تصمیم گرفته شد که تبصره‌ای اضافه شود که بر اساس آن 3.5 درصد بودجه معاونت‌ها در حوزه تملک دارایی صرف فرهنگ سازی شود که این مهم نیز به تصویب رسید.در ادامه امینی نائب رئیس شورای شهر نیز گفت:‌ متاسفانه معاونت فرهنگی در شهرداری متولی ندارد و کسی هم نبوده که جدی از بودجه معاونت دفاع کند و بودجه مورد بی‌مهری قرار گرفته است. حوزه فرهنگی کارهای عمیق و سنجیده لازم دارد که با جیب خالی و عدم اعتبار امکان پذیر نیست و لازم است اعضای شورای شهر فکری به حال این موضوع کنند. در ادامه محسن هاشمی با تأکید بر اینکه یک بار دیگر کلیات بودجه شهرداری در حوزه ماموریت‌ها و هزینه‌ها با احتساب یک تغییر و آن هم کاستن 180 میلیارد تومان از بودجه هوشمند سازی و اضافه کردن آن به حمل و نقل به رأی گذاشته مي‌‌شود، گفت: از اعضای شورای شهر درخواست مي‌شود که به این مسئله رأی دهند چرا که فردا در ساعت 8 صبح نیز باید در خصوص جابه جایی ردیف‌ها جلسه برگزار کنیم.در نهایت با رای اکثریت آراء اعضای شورای شهر به بودجه پیشنهادی تنها با یک تغییر در حوزه ماموریت‌ها و هزینه‌ها رأی مثبت دادند.