به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۱۴۳۱۹۵
دستور رئیس‌جمهور در رابطه با پرونده سیدامامی

توضیحات مسئولان درباره علت بازداشت فعالان محیط زیست

گروه جامعه: یک نماینده عضو فراکسیون محیط زیست مجلس به تشریح جلسه امروز این فراکسیون با مسئولان قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سازمان محیط زیست و سازمان اطلاعات سپاه درمورد بازداشت فعالان این حوزه و خودکشی کاووس سیدامامی پرداخت.
توضیحات مسئولان درباره علت بازداشت فعالان محیط زیست
فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به برگزاری جلسه صبح امروز فراکسیون محیط زیست مجلس با مسئولان قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سازمان محیط زیست، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درمورد علت بازداشت فعالان محیط زیست و خودکشی سیدکاووس سیدامامی گفت: جلسه صبح امروز با حضور معاونان پارلمانی، قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و همچنین اطلاعات سپاه برگزار شد. وی افزود: در ابتدای این جلسه آقای شافعی معاون پارلمانی سازمان محیط زیست توضیح داد که در سراسر کشور حدود ۹۰۰ سازمان مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست داریم که در این راستا تلاش می‌کنند. نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: همچنین در ادامه معاون پارلمانی قوه قضاییه نیز توضیحاتی درباره نحوه و علت بازداشت‌ها ارائه کرد. این عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: بنابر توضیحاتی که در این جلسه ارائه شد، طبق گزارش‌های اطلاعات سپاه گفته شده برخی از این سازمان‌های مردم‌نهاد تحت پوشش فعالیت‌های محیط‌زیستی از مناطق حساس ازجمله مناطقی در نزدیکی سایت‌های موشکی عکاسی کرده و حتی سعی در ارسال برخی از تصاویر داستند که به این دلیل، دادستان وارد شده و قرار بازداشت این افراد را صادر کرده است.

عضو فراکسیون فرهنگی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در ادامه و پس از بازداشت این افراد، بازجویی‌ها زیرنظر اطلاعات سپاه انجام شده است.
نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس درمورد علت خودکشی یکی از این فعالان محیط زیست گفت: گویا آقای سیدامامی در حین بازجویی‌ها خواستار موکول شدن بازجویی به روز بعد شده و پس از آن به اتاق خود رفته و دست به خودکشی زده است. به نظر می‌رسد، مسئولان پس از ورود این فعال محیط زیست به اتاقش، موضوع را کنترل نکرده و تا فردا صبح که برای بردن صبحانه به اتاق او می‌روند، متوجه درگذشت این فعال محیط زیست نشده‌اند. او یادآور شد: بنابر توضیحاتی که مسئولان و معاون پارلمانی وزارت اطلاعات ارائه کرد، این وزارتخانه چندان در جریان امور نبوده و البته نامه‌نگاری‌ها و هماهنگی‌هایی داشته اما از آن‌جا که اطلاعات سپاه از ابتدا درگیر پرونده بوده، مسئولان وزارت اطلاعات ورود چندانی نداشتند.

این نماینده عضو فراکسیون امید مجلس همچنین گفت: نماینده‌ها در این جلسه تاکید کردند چون سازمان زندان‌ها زیرنظر قوه قضاییه است، باید این قوه جوابگو باشد. وی افزود: معاون اطللاعات سپاه نیز که به‌دلیل برخی مشکلات جوی، با اندکی تاخیر در جلسه حاضر شد، توضیح داد که بنابر آیین دادرسی کیفری که مجلس در سال ۹۲ تصویب کرده، اطلاعات سپاه صلاحیت ورود به پرونده دارد. همچنین بنابر اساسنامه ابلاغی رهبری در سال ۸۵ برخورد با اتباع بیگانه و موارد جاسوسی برعهده این سازمان است. ذوالقدر در پایان تصریح کرد: نمایندگان همچنین درباره تاریخ بازداشت‌ها و علت تعدد آن نیز سوالاتی کردند که باتوجه به زمان اندک جلسه، بررسی این مسائل به جلسه ساعت ۷ صبح فردا موکول شد.

واكنش رییس سازمان محیط زیست
رییس سازمان محیط زیست درباره بازداشت برخی فعالان زیست محیطی در حال حاضر دستگاه وزارت اطلاعات در حال پیگیری موضوع است.
عیسی کلانتری درباره طرح برخی اظهارات از سوی بعضی از مسئولان درباره استفاده از دوربین‌های محیط زیستی برای جاسوسی فعالیت‌های موشکی کشور گفت: دوربین‌هایی که برای رصد یوز پلنگ‌ها در برخی مکان‌ها نصب شده است حداکثر دارای برد 50 متر هستند.

دستور رئیس‌جمهور در رابطه با پرونده سیدامامی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی هم از دستور رئیس‌جمهور در رابطه با پرونده سیدامامی خبر داد. شهیندخت مولاوردی در پایان جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با ایلنا، درباره پرونده فوت سیدامامی و اینکه آیا شما به این پرونده ورود کردید، گفت: موضع ما موضع دولت است که امروز اعلام می‌شود. وی افزود: رئیس‌جمهور در این باره دستوری داده است که خبر آن تا چند دقیقه دیگر منتشر می‌شود.

پرونده سید امامی به وزارت اطلاعات ارجاع نشده بود
تابش رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به جلسه صبح امروز (چهارشنبه) فراکسیون محیط زیست با معاونین قوه قضاییه، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، یادآور شد: در این جلسه نمایندگان سوالات و ابهامات خود را پیرامون نحوه فعالیت موسسه زیست محیطی میراث پارسیان، اتهامات وارده به متهمین، وظایف وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در رسیدگی به پرونده و همچنین اظهارات خانواده‌های زندانیان و کارکنان این موسسه که مصر هستند فعالیت‌شان در چارچوب قانون و در هماهنگی با نهادهای حاکمیتی بوده، مطرح کردند. در این جلسه در خصوص فوت آقای سید امامی و مسئولیت سازمان زندان‌ها سوال شد و اینکه آیا رسیدگی‌ها منطبق با موازین قانونی بوده یا خیر؟ مسئولان هم به طور مشروح به سوالات پاسخ دادند. همچنین عنوان شد که رییس قوه قضاییه دستور رسیدگی جدی به موضوع خصوصا چگونگی فوت متوفی را داده است. در این جلسه همچنین مطرح شد که سپاه به عنوان ضابط قضایی با حکم دادستان به پرونده ورود کرده در حالی که با توجه به موضوع اتهام علی‌القاعده باید وزارت اطلاعات در پرونده ورود می‌کرد.

در این جلسه معاون قوه قضاییه عنوان کردند که همه بازداشتگاه‌ها از جمله بازداشتگاهی که مرحوم سید امامی آنجا فوت کرده زیر نظر سازمان زندان‌هاست بنابراین سازمان زندان‌ها باید مسئولیت حادثه را بپذیرد و در قبال آن پاسخگو باشد. قرار است در جلسه آتی مدارک و مستندات پرونده جهت اطلاع نمایندگان و رفع ابهامات وارده ارائه شود، تصریح کرد: یکی از نکات دیگری که در این جلسه مطرح شد این بود که وزارت اطلاعات گفت این پرونده از طرف قوه قضاییه به آنها ارجاع نشده و آنها در این موضوع ورودی نداشتند. ضمن اینکه گفتند معمولا وزارت اطلاعات طبق فرمتی که وجود دارد در جریان ماموریت‌ها و سفرهای خارجی قرار می‌گیرد. همچنین معاون سازمان حفاظت محیط زیست هم عنوان کرد که ورود و اطلاعی از این پرونده نداشته و خواستار این شدند که این موضوع باعث نشود فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد تحت‌الشعاع قرار گیرد و به حیثیت آنها خدشه وارد شود.

نکته تاسف‌آور این است که برخی رسانه‌ها خصوصا رسانه ملی به صورت یک طرفه به موضوع وارد شده و جای تعجب از دادستان تهران است که قبل از محاکمه و صدور حکم به اظهارنظر پرداخته در حالی که بر اساس مقررات آیین دادرسی کیفری تا زمانی که فردی در دادگاه محکوم نشده و حکم در مرحله تجدیدنظر و فرجام‌خواهی قطعی نشده به هیچ عنوان نمی‌توان در مورد اتهامات صحبت کرد چرا که بحث حیثیت افراد مطرح است در حالی که دادستان محترم در اظهارات خود مستقیما به فرد متوفی اتهاماتی وارد کرده در حالی که هنوز مقدمات رسیدگی به پرونده فراهم نبوده و متهم هنوز برای کشف جرم در اختیار ضابط قضایی بوده است.