به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب : ۱۴۳۲۰۲
با ارائه کمک‌های چندین میلیارد دلاری

آخرین روز نشست حمایت از بازسازی عراق

گروه بین‌الملل: امیر کویت امروز (چهارشنبه) با اشاره به همکاری جامعه جهانی و بانک جهانی بابت بازسازی‌ها در عراق از اختصاص مبلغ دو میلیارد دلار به این مساله خبر داد.
آخرین روز نشست حمایت از بازسازی عراق
نشست حمایت از بازسازی عراق در کویت
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، صباح الاحمد الجابر الصباح،‌ امیر کویت در روز پایانی کنفرانس کویت برای بازسازی‌ها در عراق از همکاری جامعه جهانی و بانک جهانی برای بازسازی‌ها در این کشور خبر داد. امیر کویت اظهار داشت: مبلغ دو میلیارد دلار به عنوان قرض از صندوق کویت برای بازسازی‌ها در عراق و حمایت از سرمایه گذاری‌ها در این کشور اختصاص خواهیم داد. صباح الاحمد الجابر الصباح با تاکید بر اینکه امنیت عراق به منزله امنیت منطقه است، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های مشترکی از سوی کشورهای حامی عراق در این زمینه صورت گیرد. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز در جلسه امروز کنفرانس بازسازی‌های عراق در کویت ضمن تشکر از دولت کویت برای برگزاری این کنفرانس، اظهار داشت: حدود پنج میلیون آواره در عراق وجود دارند که دولت تاکنون توانسته است نیمی از آنها را به مناطق مسکونی‌شان بازگرداند.

وی با اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران شرکت کننده در نشست کویت گفت: مبارزه با فساد را متوقف نخواهیم کرد. نخست وزیر عراق تاکید کرد، تلاش می‌کند عراقی پلی برای تلاقی باشد نه صحنه درگیری. وی خاطرنشان کرد، عراق هنوز هم از بروکراسی اداری مزمن رنج می‌برد. عراق تلاش می‌کند با همسایگانش و جهانه ارتباطش را حفظ کند و نیاز به زیرساخت‌ها و افزایش آموزش نیروی کار دارد. نخست وزیر عراق ابراز امیدواری کرد: دوستان در سرمایه‌گذاری در کشور مشارکت کنند چراکه عراق در اثر تروریسم شاهد کاهش توسعه بوده است. وی تاکید کرد: حفظ جان شهروندان هدف والای ما در جریان عملیات آزادسازی بود و حدود پنج میلیون آواره داریم که دولت نیمی از آنها را بازگردانده است. العبادی افزود: کابینه مصوبه‌هایی در زمینه بهبود سرمایه‌گذاری در عراق داشته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در این جلسه گفت: برنامه‌هایی برای ازسرگیری زندگی در عراق را با هدف سرعت بخشیدن به بازگشت زندگی شهروندان به روال عادی آغاز می‌کنیم. گوترش افزود: این برنامه‌ها باید بر ممانعت از بازگشت تروریسم و افراط‌گرایی به عراق متمرکز باشند. دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر تلاش این سازمان برای بازسازی‌ها در عراق به ویژه در دو حوزه آموزش و حفاظت از آثار تاریخی گفت: روند تحقق آشتی در عراق باید شامل رسیدگی به جرائم نیز باشد. نماینده آلمان در نشست امروز از کمک‌های کشورش به عراق به ارزش ۳۵۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۸ خبر داد. امارات نیز در جلسه امروز متعد به پرداخت مبلغ  ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی‌ها در عراق شد.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات اظهار داشت، علاوه بر این حمایت مالی، بخش خصوصی امارات نیز سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در پروژه‌های پایگاه الرشید و بندر ام قصر دارد. جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی در سخنرانی که امروز (چهارشنبه) در روز پایانی کنفرانس بازسازی عراق در کویت داشت، ضمن تاکید بر ادامه کمک‌ها برای بازسازی عراق به دلیل اهمیت این کشور در منطقه خاورمیانه، اظهار داشت: ما با مبلغ ۴.۷ میلیارد دلار در بازسازی‌ها در عراق مشارکت داریم و تلاش می‌کنیم که این مبلغ را افزایش دهیم. رئیس بانک جهانی افزود: ما به انقلابی در نوع و کیفیت سرمایه‌گذاری‌های انسانی در حوزه‌های بهداشت و آموزش در عراق نیاز داریم.

فدریکا موگرینی، نماینده سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با تاکید بر حمایت اتحادیه اروپا از مردم عراق خواستار کمک به مردم این کشور برای برقراری صلح شد. موگرینی اعلام کرد، این اتحادیه مبلغ ۴۰۰ میلیون یورو برای حمایت از تحقق ثبات در عراق پرداخت می‌کند. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز از کمک یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری کشورش به بازسازی‌ها در عراق خبر داد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست بازسازی عراق در کویت شرکت کردو گفت: ترکیه پنج میلیارد دلار تسهیلات مالی به عراق تخصیص داده است. این کنفرانس از روز دوشنبه با حضور نزدیک به ۲۰۰۰ شرکت‌های سرمایه گذار برگزار شده است.