به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۱۴۳۲۳۶
رئیس‌جمهوری ترکیه:

آمریکا در سوریه مراقب «سیلی عثمانی» باشد!

گروه بين‌الملل: رئیس جمهوری ترکیه در آستانه سفر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به این کشور ضمن هشدار نسبت به ادامه حمایت های واشنگتن از شبه نظامیان یگان های مدافع خلق اعلام کرد این تصمیم می تواند بر اقدامات آینده کشورش تاثیرگذار باشد.
آمریکا در سوریه مراقب «سیلی عثمانی» باشد!
به گزارش يورونيوز، رجب طیب اردوغان، همچنین نیروهای نظامی آمریکا در شمال سوریه را تهدید کرد که در صورت مداخله هنگام عملیات نظامی آنکارا «سیلی عثمانی» دریافت خواهند کرد. به اعتقاد مسئولان آمریکایی با توجه به اینکه متحدان ناتو دیدگاه و بعضا منافع متفاوتی در ارتباط با بحران سوریه دارند، انتظار می رود آقای تیلرسون در جریان سفر دو روز آتی (پنجشنبه و جمعه) خود به ترکیه گفتگوهای دشواری را پیش رو داشته باشد. ترکیه از حمایت شبه نظامیان کرد عضو یگان های مدافع خلق توسط واشنگتن خشمگین است و این نیروی شبه نظامی را به عنوان یک سازمان تروریستی وابسته به حزب مغضوب و ممنوع الفعالیت کارگران کردستان موسوم به «پ. کا. کا» توصیف می کند. این در حالیست که واشنگتن همواره از حامیان یگان های مدافع خلق در مبارزه با نیروهای گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش بوده است.

رجب طیب اردوغان که در جمع فراکسیون حزب عدالت و توسعه در آنکارا سخن می گفت با تاکید بر این نکته که «تصمیم متحد ما برای حمایت مالی از یگان های مدافع خلق (YPG) بی شک بر رفتار آینده ما بازتاب خواهد داشت» تهدید کرد ارتش ترکیه در ادامه حملات خود به شبه نظامیان کرد مستقر در شمال سوریه موسوم به عملیات «شاخه زیتون» به سوی شهر«منبج» که اداره آن در دست شبه نظامیان کرد است نیز پیشروی خواهد کرد. رئیس جمهوری ترکیه همچنین تاکید کرد به نیروهای آمریکایی توصیه می کنیم که در جریان پیشروی ارتش ترکیه به منبج ایجاد مزاحمت نکنند و خود را کنار بکشند.

این در حالیست که نیویورک تایمز هفته گذشته به نقل از یک نظامی ارشد آمریکایی هنگام بازدید از شهر منبج اعلام کرده بود که «در صورت هر گونه حمله، نیروهای آمریکایی از خود دفاع خواهند کرد و پاسخ سختی به مهاجمان می دهند.» اردوغان در ادامه سخنان خود به موضع این مقام آمریکایی واکنش نشان داد و گفت ما در عملیات خود تروریست ها و آنهایی که در کنارشان ایستاده اند را هدف قرار می دهیم و اگر افرادی می گویند به این حملات پاسخ خواهند داد احتمالا تاکنون طعم «سیلی عثمانی» را در زندگی خود نچشیده اند.
 
روابط آنکارا و واشنگتن چندی است به دلیل تضاد دیدگاه و استراتژی در خصوص بحران سوریه دستخوش تیرگی شده است. منبج شهری که ارتش ترکیه آنرا هدف بعدی خود قرار داده در یکصد کیلومتری عفرین واقع شده است. یگان های مدافع خلق برای دفاع از این شهر، حضور و حمایت نظامیان آمریکایی را به همراه دارند.