به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۷ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۱۴۳۲۶۵
سخنان مسئولان متقن و مستدل باشد

ابوترابی‌فرد در اولین خطابه جمعه خود چه گفت؟

گروه سیاسی: حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در اولین خطابه جمعه خود در نماز جمعه تهران گفت: از یک مقام مسئول در نظام جمهوری اسلامی انتظار می رود سخنانش متقن، مستحکم، مستدل و مبتنی بر اصول باشد تا دلها را به هم نزدیک کند.
ابوترابی‌فرد در اولین خطابه جمعه خود چه گفت؟
امام جمعه موقت تهران گفت: مطالبه ملت در میعادگاه نماز جمعه از مدیران کشور فهم درست سیاست های ابلاغی رهبری و برنامه ریزی برای تبدیل این سیاستها به مقررات­ و عزم برای اجرای آن است.  حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه اول نماز جمعه  با اشاره به این خطبه که نخستین خطبه اش به عنوان امام جمعه موقت تهران است افزود: امیدوارم با بهره گیری شایسته از آنچه که در طول حدود نیم قرن در محضر استادان گرانقدر در مشهد مقدس ، حوزه علمیه نجف اشرف، تهران و قم آموخته ام با درس های فراوانی که ربع قرن حضور مستمر درمجامع دانشگاهی در محضر استادان فرهیخته ، دانشجویان انقلابی و فداکار آموخته ام ، در خدمت شما نمازگزاران عزیز باشم. وی اضافه کرد: با هدایت الهی و­ یاری حق خواهم کوشید با زبان حوزه و دانشگاه باشما سخن بگویم ، زبانی که آموخته ام علم برهان و استدلال و ادب است،که خداوند سبحان فرمود.

ابوترابی فرد با اشاره به راهپیمایی تماشایی مردم قهرمان و انقلابی ایران در جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی، گفت: نخستین و مهمترین پیام این حرکت عظیم تداوم رحمت و عنایت خدای سبحان ، به ملت عزیز و بزرگوار ایران اسلامی است که دربیش از هزاران شهر ایران و 5 هزار روستا تجلی یافت. وی تصریح کرد: 22­ بهمن روز تجلی رحمت خدای متعال به ملت ایران است، مردان و زنان­ و جوانان این نعمت گرانبها را با ایمان ، تقوا­ و عمل صالح پاس بدارید. امام جمعه موقت تهران گفت: پیام دیگر راهپیمایی افتخارآفرین شما تحکیم پیوند استوار امت با امام خویش است این حضور با آن معرفت صلابت بصیرت­ وعزم و اراده ستودنی در پرتو شناخت رهبر­ و فهم درست رهنمود و پیام التزام عملی به رهنمودهای رهبر انقلاب تحقق یافته است. ابوترابی فرد تاکید کرد: این نعمت گرانبها رمز اقتدار ملت است، صفحات تاریخ ورق بزنید، کدام ملت را یافته اید که بدون رهبری صالح قله های رفیع موفقیت را فتح کرده باشد؟ کدام ملت را می شناسید که بدون اطاعت از رهبری صالح به چنین افتخاری از وحدت­ ­وانسجام دست پیدا کرده باشد؟ کدام ملت را یافته اید که بدون فرمانده مبتنی بر آموزه های الهی به یک جبهه واحد متحد در برابر همه دنیای استکبار تبدیل شده باشد؟

وی تصریح کرد: پیام 22 بهمن پیام تحکیم پیمان امت ، با امام و رهبر و مقتدای خویش و پیام موفقیت­ و پیروزی ملت در سایه شناخت رهبری و اطاعت از اوست­. خطیب جمعه تهران گفت: پیام سوم این راهپیمایی برای مسئولان و مدیران ارشد کشور است، گاهی سوال می شود چرا مردم در صف مقدم قرار دارند ؟ پاسخ آن این است که در سایه اطاعت از رهبری به این پیروزی دست یافته اند. ابوترابی فرد افزود: اگر شما هم می خواهید در این مسیر قله های موفقیت را فتح کنید باید نقشه راه ارایه شده از سوی رهبر انقلاب را نقشه راه خود قرار دهید و در عرصه مدیریت کشور این سیاست های کلی ابلاغی را که راه حرکت مدیران را تعریف می کند مد نظر قرار دهید این سیاست ها بعد از ساعت ها ، روزها و ماه ها بررسی­ و بحث با نظر صاحب نظران دانشگاهی و حوزوی و مدیران با تجربه مبدل به سیاست های کلی می گردد که رهبر معظم­ و عالیقدر به عنوان برنامه مدیریت کشور اعلام می کنند.

وی ادامه داد: در مقام عمل زاویه جدی بین تصویب قوانین و مقررات در مجلس و دولت و دستگاه های دیگر با سیاست های کلی ابلاغی مشاهده می شود.
ابوترابی فرد بیان کرد:رهبر معظم انقلاب­ برای اقتدار ملی­ ­و خلق قدرت سیاسی اقتصادی فرهنگی و دفاعی برای ملت چشم انداز 20 ساله را ارایه می دهند سیاست های کلی با نگاه به دست یابی چشم انداز تدوین و ارایه می شود نگاه بلند مدت است­ و آینده را می بیند. خطیب جمعه تهران ادامه داد: این ملت دفاع مقدس را خلق و هشت سال در برابر استکبار­ مبارزه کرد­ تا امروز ایران را در قله امنیت و اقتدار دفاعی ببیند­. وی افزود: این ملت آماده است تا در سایه تصمیمات صحیح­ و بلند مدت مبتنی بر سیاست های کلی مشکلات امروز را برای رسیدن به قدرت فردا تحمل کند.
ابوترابی فرد گفت: ­ این شعار برآمده از شعور تاریخ انقلاب اسلامی است. این شعار برآمده از دانش و عقلانیت است و اقتدار بزرگ سیاسی را برای این ملت بزرگ رقم زده است­ و جبهه مقاومت اسلامی را در برابر ملت های کفر به قدرتی بالنده­ و افتخارآفرین و پیروز مبدل نموده است.

ابوترابی فرد در خطبه دوم نمازجمعه تهران به تبیین اصولی از آیات قرآن کریم پرداخت و گفت: این اصول اصولی است که تنها در سایه التزام به آن راه سعادت را خواهیم شناخت و در مسیر اقتدار و عزت گام برخواهیم داشت. حیات واقعی در سایه فهم آموزه های دین، ایمان به آن آموزه ها و در نهایت عمل به آن بدست می آید. حیات دستاورد ایمان و عمل صالح است و این اصلی ترین پیام انبیاء الهی است که پیام میعادگاه نمازجمعه هم هست. حیات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حیات در همه عرصه ها و لایه ها در سایه فهم صحیح دین و تعهد به آن به دست می آید.
خطیب جمعه تهران افزود: آنچه انقلاب اسلامی در این چهار دهه از حیات خود تجربه کرده دستاورد این سلوک است و آنجا که از حیات بهره نداریم، به دلیل فاصله از این اصل محوری و کلیدی است. وی با اشاره به آیات دیگری از قرآن کریم خاطرنشان کرد: این پیام پیام کلیدی قرآن است. پیام خداوند متعال برای ماست که انسان زانوزده در مدرسه قرآن یک قدم بدون دانش برنمی دارد.

خطیب جمعه تهران خطاب به مجلس، دولت، دستگاه قضا و مدیران و مسئولان ارشد و میانی گفت: این پیام قرآن شنیده و به آن عمل شود تا مشکلات به سرعت حل شود. ابوترابی فرد با بیان اینکه تمام دقت و توجه رهبر معظم انقلاب در تدوین و ابلاغ سیاست های کلی بر این اصل استوار است، گفت: سیاست ها باید دانش بنیان باشد، براساس دانش و علم تدوین شده باشد و ناظر بر واقعیت ها و چالش های اساسی بوده و راهکارهای برون رفت از آن باشد. وی با تأکید بر اینکه باید دانش و علم مسیر حرکت انسان و جامعه و خانواده را تعیین کند، افزود: هر سخن و قدم بدون پشتوانه علمی و کارشناسی قطعاً یک گناه بزرگ است. ابوترابی فرد با اشاره به فرازهایی از سخنان آیت الله بهجت افزود: ایشان می فرمودند آنجا که علم دارید عمل کنید و آنجاکه علم ندارید توقف کنید این راه رسیدن به همه مدارج کمال و تقرب خداست.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به شایسته سالاری اشاره کرد و خطاب به مدیران و مسئولان ارشد کشور گفت: اگر مسئولیتی از طرف یکی از ما به فردی که شایستگی علمی، اخلاقی، ​ایمانی و رفتاری آن را ندارد سپرده شود این کار خیانت به دین،​ ملت و آرمان های امت اسلامی است و باید به شدت مراقب باشیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیاتی از قرآن کریم افزود: یکی از اصول محوری قرآن کریم است که سخن باید متقن، مستحکم و مستدل باشد و با اولین نقد فرو نریزد. ابوترابی فرد گفت​: مدیران کشور مراقب سخنان خود باشند چرا سخنانی بگوییم که دارای محمل های مختلفی است تا این سخنان را نقد کنند و بعد به نقد آنان اعتراض کنیم و بگوییم این اراده ما نبود. وی افزود:​ از یک مقام مسئول در نظام جمهوری اسلامی انتظار می رود سخنانش متقن، مستحکم، مستدل و مبتنی بر اصول باشد تا دلها را به هم نزدیک کند. ابوترابی فرد با اشاره به نقل قول صاحب کتاب التحقیق در واژه شناسی قرآن کریم، گفت: قول سدید علاوه بر اتقان منطقی و برهانی و علمی یک ویژگی دیگر است.

وی افزود: قول سدید در ادبیات قرآن علاوه بر اتقان و استحکام منطقی باید قول لیّن باشد. یعنی قول از نظر تار و پود مستدل اگر برهانی است برهان پشتوانه اوست و اگر مبتنی بر آموزه های وحیانی است مبتنی بر استدلال متقن و صحیح است و علاوه بر این شکل زیبایی دارد. وی افزود: قول نرم و لینی است تا دلها بپذیرند و قبول کنند و قول سدید باید به یک ادبیات مسلط در نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود. خطیب جمعه تهران صبر فردی و جمعی و استقامت و ایستادگی بر اصول و حق را امری بسیار مهم دانست و افزود:​ باید در جبهه داخلی صابر و استوار، در زندگی فردی و خانوادگی صبور و در برابر دشمن مقاوم باشیم. ایستادگی و اقتدار ویژگی یک جامعه اسلامی است. ابوترابی فرد با اشاره به اینکه جامعه در نگاه اسلامی از جایگاه ویژه، بالا و استثنایی برخوردار است، گفت: اسلام تنها دینی است که اساس آیین خود را بر پایه اجتماع قرار داده و هیچگاه نسبت به اجتماع بی تفاوت نبوده است.

وی تصریح کرد: اسلام مردم را از هرگونه پراکندگی به دور داشته و یکی از اساسی ترین ویژگی ها و ارکان جامعه اسلامی، وحدت است. خطیب جمعه تهران گفت: در آیات متعدد بر این گوهر گرانبها تأکید شده و امروز اقتدار ما دستاورد وحدت ما است. ابوترابی فرد گفت: باید وحدت کلمه را ارتقا بخشیم و با همه ویژگی ها در یک صف در مسیر آرمان های انقلاب و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم تا امت اسلامی طعم پیروزی را آنگونه که شایسته است احساس کنند. خطیب جمعه تهران با اشاره به آیات دیگری از قرآن کریم گفت: باید جبهه اسلامی در درون منسجم، درهم تنیده و در برابر دشمن مقتدر و یکپارچه باشد. بخش دیگر مربوط به وفق و مداراست، پیامبر اکرم(ص) در روایتی که برادران اهل تسنن و شیعیان نقل می کنند به مدارا با مردم امر می کنند بنابراین مدارا با مردم امر بسیار مهمی است. وی با اشاره به فراز کوتاهی از سخن امام خمینی(ره) گفت: امام فرمودند بدان که وفق و مدارا در انجام امور مدخلیت کامل دارد چه در باب معاشرت با خلق و انجام امور دنیایی و چه راجع به امور دینی و هدایت.

خطیب جمعه تهران افزود: شما که دغدغه هدایت دیگران را دارید باید بدانید این امر را امام به شما آموخته است و در هدایت و ارشاد خلق و باب امر به معروف و نهی از منکر و ریاضت نفس و سلوک الی الله به شما آموزش داده است. حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد گفت: در باب انجام امور دنیایی آن طور که با وفق و مدارا ممکن است انسان بر قلوب مردم تسلط یابد و آنها را خاضع نماید ممکن نیست با شدت موفق به امری از امور شود به طور فرض با شدت و سلطه کسی از انسان اطاعت کند اگر قلب او همراه نشود انسان از خیانت، در امان نخواهد بود اما وفق و دوستی دل را آرام می کند و با رام شدن آن تمام قوای ظاهری و باطنی رام می شود و فتح قلوب از فتح ممالک بالاتر است. وی افزود: با فتح قلوب فتح ممالک هم ممکن است و فتوحات اسلامی در اثر فتح قلوب اتفاق افتاد.

امام جمعه موقت تهران گفت: عدالت اجتماعی، مساوات در جامعه اسلامی، پرهیز از مداهنه که مداهنه به معنای سازشکاری در حق به کار می رود. روی خوش نشان دادن و نرمی نمودن در جایی که نباید نرمی کرد، مدارا جای خود اما مباد مدارا به مداهنه بینجامد، انعطاف مذموم و منافقانه و کوتاه آمدن جامعه را گرفتار سازش و باطل می کند و یکی از دغدغه های اساسی رهبر معظم و عالیقدر است. حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد افزود: ظلم نکردن و عمل به «امرهم شوری» کلیدی است، امیدوارم خداوند همه ما را در این راه هدایت کند.