کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

راز مرد مومیایی فریاد زن گشوده شد

يورونيوز , 28 بهمن 1396 ساعت 9:43

گروه علمي: راز یک مومیایی متعلق به مصر باستان که با دهانی باز گویی در حال فریاد زدن است، گشوده شد.


این مومیایی که در سال ۱۸۸۶ در دیر البحری مصر کشف شده است از همان آغاز توجه باستان‌شناسان را به خود جلب کرده بود، زیرا آنها می‌خواستند بدانند چرا این فرد در چنین حالتی مانده است. اکنون کارشناسان می‌اندیشند که به راز فریاد عجیب این مومیایی پی برده‌اند. ۱۴۰ سال بعد از کشف جسد، دانشمندان می‌گویند مرد مومیایی فریاد زن احتمالا پسر یکی از فرعون‌های مصر بوده که به دار آویخته شده زیرا نقشه کشتن پدرش را در سر داشته است. در واقع به تعبیر دقیق‌تر، او احتمالا فرزند رامسس سوم بوده که قصد داشته با کشتن پدرش به جای او به قدرت برسد. اما توطئه این فرزند ناخلف لو رفته و او به اعدام با طناب دار محکوم می‌شود.
کارشناسان وزارت عتیقه‌جات مصر می‌گویند دور گردن این مومیایی اثر طناب دار را مشاهده کرده‌اند. طرز مومیایی کردن بدن این فرد نیز عجیب و متفاوت بوده و در هیچ مومیایی دیگری دیده نشده است. به باور باستان‌شناسان، ساکنان مصر باستان این جسد را با چرم و پوست گوسفند پوشانده‌اند زیرا او را «نجس» یا ناپاک می‌دانستند. داستان اعدام این فرد با نوشته‌هایی که پیش از این یافت شده مطابقت دارد. بر اساس متون یافت شده در مورد توطئه‌های اندرونی فرعون‌ها، شاهزاده «پنتاور» و مادرش شهبانو «تیه» که دومین زن فرعون و سوگلی او بود، قصد داشتند فرعون رامسس سوم را به قتل برسانند.
 
 
دی‌ان‌ای به دست آمده از استخوان این مرد مومیایی ثابت می‌کند که او پسر رامسس سوم بوده است. با این همه شیوه‌ مومیایی او همچنان جای تردیدهایی را به جای گذاشته است. باب برایر، باستان‌شناس دانشگاه لانگ‌آیلند نیویورک که در سال ۲۰۰۸ این جسد را بررسی کرده در همان زمان گفته بود: «تأثیر دو نیرو در این جسد دیده می‌شود. یکی آن که ظاهرا تلاش کرده تا او را از بین ببرد، و دیگری آن که موفق شده بدن او را مومیایی و حفظ کند.» این مومیایی که تا کنون «مرد مومیایی E» نامیده می‌شد، قرار است برای نخستین بار در موزه مصر در قاهره به نمایش در آید. رامسس سوم خود در آخر به قتل رسید، اما راز قتل او و چرایی آن هنوز کشف نشده است. دانشمندان تنها با کشف شکاف عمیقی روی گردن او دریافته‌اند که با چاقو کشته شده و انگشت شست پایش نیز قطع شده است.


کد مطلب: 143278

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/143278/راز-مرد-مومیایی-فریاد-زن-گشوده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir