به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۱۴۳۲۹۲

افزایش ارز، وضع معیشت مردم را سخت‌تر مي‌كند

گروه اقتصادی: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که نرخ ارز در بازار غیرمنطقی است گفت: به هیچ وجه نرخ ارز با وضعیت اقتصاد کشور همگون نیست. در وضعیت عادی باید نرخ ارز در کشور بسیار پایین تر از وضعیت فعلی قرار بگیرد.
به گزارش خانه ملت، محمد مهدی مفتح درباره وضعیت نرخ ارز در کشور گفت: در مصاحبه های قبلی خود نیز  در خصوص نرخ ارز در دو الی سه ماه اخیر این موضوع را مطرح کرده ام که باید بانک مرکزی پاسخگوی وضعیت بازار ارز باشد. قیمت ارز در مدت اخیر به شکل غیرمنطقی افزایش یافته است و به هیچ وجه نرخ ارز با وضعیت اقتصاد کشور همگون نیست. در وضعیت عادی باید نرخ ارز در کشور بسیار پایین تر از وضعیت فعلی قرار بگیرد. قیمت دلار کمتر از میزان است که هم اکنون در بازار آزاد ارز خرید و فروش می شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس گفت: بانک مرکزی براساس قانون باید با ابزار بازار آزاد قیمت ارز را در نرخی مدیریت کند که برای مجموعه اقتصاد کشور مناسب است. شعار انقلاب اسلامی حمایت از اقشار مستضعف است بنابراین باید توجه داشت افزایش نرخ ارز، قدرت پول اقشار مستضعف را با کاهش روبرو می کند که بطور طبیعی این موضوع تامین معیشت را دشوار می کند.

مفتح گفت: وضعیت کنونی بازار ارز که تاثیرات نامناسب آن در  اقتصاد مشهود است با شعار عدالت اجتماعی تطابق ندارد.وی با بیان اینکه نوسان نرخ ارز متغیرهای دیگر اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، ادامه داد:اینکه کدام نرخ ارز بهترین شرایط را برای کشور از لحاظ صادرات و واردات،سطح عمومی قیمت ها و شاخص های دیگر فراهم می کند، نرخی است که بانک مرکزی باید عدد آن را بدست آورد و با کنترل عرضه و تقاضا، قیمت دلار را در آن محدوده قیمتی حفظ کند. بزرگترین عرضه کننده و تقاضاکننده ارز دولت است بنابراین بانک مرکزی می تواند بازار را مدیریت کند.
برچسب ها: حباب قیمت ارز