به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۱۴۳۲۹۸

پشت پرده شایعات مربوط به استعفای نجفي

روزنامه بهار: چند روز پیش خبری مبنی بر استعفای شهردار تهران در فضای مجازی منتشر شد. این خبر با حواشی بسیاری همراه بود اما پس از مدتی تکذیب شد. این دومین بار است که شایعاتی از استعفای محمد علی نجفی به گوش می رسد و پس از مدتی تکذیب می شود اما این طور که معلوم است بنا به پیشینه شهردار کنونی شهر تهران برخی تحلیلگران وقوع این اتفاق را دور از ذهن نمی دانند در این بین برخی از اعضای شورای شهر نیز این اتفاق را مبنی بر موفقیت محمد علی نجفی در اقدامات مربوط به شهرداری دانسته اند. این در حالی است که همچنان شهردار تهران پاسخ رسمی به شایعات مربوط به  استعفای خود نداده است.

منشأ شایعات استعفای شهردار
علی رغم رای ۲۱ عضو شورای شهر به محمدعلی نجفی برای حضور در شهرداری تهران، اما رقابت برای نشستن بر این کرسی بسیار سخت به نظر می رسد زیرا پس از انتصاب او برای پست شهردار تهران هنوز هم تلاش‌ها برای جایگزین کردن گزینه‌های دیگر کنار گذاشته نشده است، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که مخالفان اصلاح طلبان در حمایت از مدیریت سابق شهرداری، تا کنون برای تخریب محمد علی نجفی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند.هفته گذشته بود که «پرویز سروری» عضو اصولگرای شورای شهر چهارم با اشاره به افزایش اعتراضات مردمی در انتقاد از عملکرد شهرداری تهران، گفت:« محسن هاشمی باید به این سوال پاسخ دهد که آیا تا پیش از این نمی‌دانستید که نجفی به علت بیماری رسماً از مسئولیت پیشین خود در ریاست‌جمهوری استعفا کردند؟ »

عضو سابق شورای شهر همچنین با اشاره به انتقادات اخیر رئیس شورای شهر به مدیریت شهری، گفته بود:«  با گذشت 6 ماه از جایگزینی مدیریت جدید همچنان روند،اهداف؛ برنامه‌ها و چینش نیروی انسانی در شهرداری واضح نیست! تزلزل مشاهده شده در عملکرد مدیران در 6 ماه گذشته بسیار مشهود است. این تزلزل را می‌توان در عدم تحرک متناسب با نیازهای مردم در شهرمشاهده کرد, از این منظر شورای شهر تهران نظر مثبتی به عملکرد آقای شهردار ندارد چرا که به زودی با اعتراض مردمی مواجه خواهند شد. اما سوال اساسی از آقای هاشمی این است که مگر آقای نجفی شهردار تهران انتخاب خود شما نیست؟ آیا شما قبل از انتخاب شهردار 6 ماه فرصت انتخاب بهترین گزینه را برای شهرداری تهران نداشتید؟ بنده معتقدم نجفی همان نجفی همیشگی است و تغییری نکرده‌اند بلکه این شورای شهر است که باید پاسخگوی ضعف انتخابشان باشند. طرح این سوال بسیار مهم است که آیا 21 عضو شورای شهر تهران با چشمان بسته حکم آقای نجفی را امضا کردند؟

امروز شورای شهر تهران مسئول پاسخگویی سوء مدیریت و عملکرد ضعیف شهرداری است.»چند روز پس از این اظهارات و بعد از دیدار شهردار تهران با جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بود که خبر استعفای شهردار تهران منتشر شد و با عکس‌العمل‌هاي بسیاری همراه شد تا جا یی که «علی اعطا» سخنگوی شورای شهر درصفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «دکتر نجفی شهردار منتخب هر ۲۱ عضو و مورد حمایت شوراست. به عنوان سخنگو ى شورا، اخبار منتشره در رابطه با دیدار و گفت‌وگوی اعضای شورا با شخصیت‌هاي اجرایی و سیاسی با موضوع گزینه جایگزین و هر اقدامی از این دست را از اساس تکذیب می کنم.»محمد علی نجفی شهردار تهران نیز در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «در نامه‌هایی به دادستان تهران و معاون ایشان، مستندات برخی تخلفات و موارد مبهم در عملکرد مدیریت شهری گذشته را اعلام کردیم و این روند ادامه خواهد داشت.» لازم به ذکر است این تنها پاسخ غیر مستقیم شهردار تهران به حواشی مربوط به استعفای خود بود.

جوسازی‌ها نشان می‌دهد علیه رانت عمل کرده‌ایم
روز گذشته نیز رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران شایعاتی مبنی بر عبور از شهردار را سازماندهی شده دانست و گفت: شهردار تهران به عنوان یک فرد اصلاح طلب اقدامات موثر و قابل دفاعی انجام داده و شورا او را حمایت می‌کند.زهرا صدراعظم نوری تصریح کرد: اداره امورکلان شهر تهران نیازبه خانه تکانی اساسی دارد و این مهم با استقرار مدیریت کارآمد و حرفه ای شهری اعم از شهرداری و شورای شهرتهران آغاز شده است. شورای پنجم شفاف سازی و مبارزه با رانت نهادینه‌ای که در شهرداری تهران وجود دارد و در مدیریت شهری گذشته توسعه یافته را رویکرد خود قرار داده و با این رویکرد، طبیعی است با اقداماتی که شورای شهر در راستای مبارزه با این رویه‌ها انجام داده و با رویکرد راهبردی شهردار تهران به عنوان فردی که نماینده تفکر مبارزه با رانت است، مخالفت‌ها و مقاومت‌هايي صورت گیرد و واکنش‌هایی از سوی کسانی که منافعشان به خطر افتاده و طی سال‌ها با کدر بودن موضوعات شهری به منافعی دست پیدا کرده اند، صورت گیرد. افرادی که در عدم شفافیت توانستند به جایگاهی برسند و با روی کار آمدن مدیریت جدید شهر تهران و شورای شهر پنجم، دچار محدودیت شدیدی شده اند، یقینا تلاش می کنند اقدامات موثر و مثبت این جریان را کمرنگ جلوه دهند و شایعه ناکارآمدی شهردار تهران را بهانه ای برای اختلاف میان شورا و شهرداری و یاس مردم بیان کنند. همه این جو سازی‌ها نشان می‌دهد اقداماتی که شهردار تهران با حمایت شورای شهر انجام داده اقدامات موثری بوده است و در راستای اهداف شورا که مبارزه با رانت گسترده، شفاف سازی، اجتناب از شهر فروشی و جلوگیری از هر اقدامی که به جای منافع عمومی به منافع فردی و گروهی بیانجامد، عمل کرده است.

وی ارائه خدمات بهتر، بیشتر و با کیفیت توسط شهرداری و شورای شهر را راه مبارزه با این جریان سازماندهی شده دانست و گفت: برخی افراد وابسته به این باند هر زمانی با بهانه ای موضوعی را مطرح می‌کنند و شایعاتی را می‌سازند تا مدیریت شهری را منفعل و سرگرم امور فرعی کنند، اما به لطف خدا و همراهی مردم اقدامات موثر و راهبردی شورای شهر و شهرداری به صورت هماهنگ ادامه پیدا خواهد کرد. شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم یک شورای همگرا و هماهنگ است، در این دوره اختلاف نظر و اختلاف سلیقه دیده می‌شود، اما با نگاه راهبردیِ اعضاء که تامین منافع ملی و رعایت حقوق شهروندان مبنای تصمیم سازی هاست، در عمل هماهنگی وجود دارد و چشم انداز برنامه‌ها و اقدامات بسیار روشن و امیدبخش پیش رو دارد. شهردار تهران منتخب شورا است، بنابراین به عنوان یک مدیر راهبردی که تجارب فراوانی دارد، شجاعانه و در عین حال مدبرانه رفتار می‌کند و تاکنون اقدامات موثر و قابل دفاعی داشته است. در نتیجه شورای شهر از عملکرد شهردار تهران حمایت می‌کند.

پشت پرده شایعه استعفای نجفی
روز گذشته خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به حواشی اخیر پیرامون استعفای شهردار تاکید کرد: اخیراً شایعاتی مبنی بر رفتن شهردار تهران مطرح شده است، چون از پشت پرده این شایعات مطلع هستم، خدا را شکر می‌کنم که مشخص شد یکی از گلوگاه‌های فساد را بسته‌ایم.حسن رسولی گفت: اطمینان می‌دهم محمدعلی نجفی بر اساس قول و قراری که گذاشته‌‌‌ایم، عالمانه، آگاهانه و با تعهد کامل این مسئولیت سنگین را با هدف ارائه تجارب چندین ساله مدیریتی خود به حوزه مدیریت شهری پایتخت پذیرفته است و با اطلاعات موثق و با قول و قرار و تعهدی که بین او و ۲۱ نفر از اعضای شورای شهر تهران بسته شده، انجام وظیفه خواهد کرد. ما خود را یک جمع ۲۲ نفره می‌دانیم، همه این ۲۲ نفر شبانه‌‌روز تمام تلاش خود را می‌کنیم که اوضاع نابسامان این سازمان بزرگ را در حد توان سامان‌‌‌بخشی کنیم. دلیل توزیع این شایعات این است که نجفی مدیر پاکدست، روی گلوگاه‌هایی که در گذشته به دور از چشم قالیباف به مرکز انواع فساد مدیریتی و اداری تبدیل شده بود، دست گذاشته و منافع برخی‌‌‌‌ها را به خطر انداخته است. بنا است این مسیر شفافیت، انضباط‌‌بخشی و اطلاع‌‌رسانی به مردم از آنچه در اداره امور شهر می‌گذرد و متعلق به آنان است، ادامه یابد، فکر می‌کنم به صورت سازمان‌‌یافته تولید و انتشار این شایعات صورت می‌گیرد. من شخصا چون از برخی پشت‌‌پرده‌‌های این شایعات مطلع هستم، هر زمان شایعات بیشتر می‌شود، خدا را شکر می‌کنم چون در همان مقطع شدت یافتن شایعات یکی از گلوگاه‌های فساد را بسته‌ایم. با توجه به نقش والایی که مدیریت شهری در سطح کشور به خصوص در پایتخت دارد، قطع کردن چنین منافعی هزینه‌‌هایی از قبیل این شایعات را به دنبال دارد که ما و مدیریت شهری جدید باید آن را تحمل کنیم.

وی با اشاره به دیدار نجفی و هاشمی با جهانگیری خاطرنشان کرد: جهانگیری هم از لحاظ فردی و هم از نظر همکاری از قدیمی‌‌ترین دوستان دکتر نجفی است. این جلسه نیز که به منظور تقویت ناوگان حمل و نقل ریل‌محور و با هماهنگی تک‌تک اعضای شورای شهر صورت گرفت، خبرساز شد. به طور متناوب با روسای قوا، فراکسیون امید، قوه قضائیه، صداوسیما، نیروی انتظامی، نمایندگان مجلس، ریاست‌جمهوری و دیگر نهادهایی که با این دستگاه بزرگ دارای روابط معنادار هستند، نشست و برخاست داریم اما اگر ما و دکتر نجفی کمتر در رسانه‌‌ها دیده شویم، توسط شایعه‌‌سازان به مدیران نشسته و کم‌‌‌کار متهم می‌‌شویم. در ابتدا و قبل از انتخاب نجفی به عنوان شهردار از او دو قول گرفتیم که هم مانند دیگر شهرداران پایتخت هوس پاستورنشینی نکند و هم این جمع ۲۲ نفره که فعالیت خود را با هم شروع کردند تا آخر نیز همراه هم بمانند.

بنابراین قویا این شایعات را تکذیب می‌کنم و به طرفداران میلیونی لیست امید که امید به پاکدستی شهردار و سلامت و صداقت شورا بسته‌اند، اطمینان می‌دهم از بروز این شایعات نگران نیستیم. شهردار طی نزدیک به چهار دهه از مدیریت قبلی خویش حتی یک مورد بی‌انضباطی مالی در پرونده خود و دوستانش نداشته است، به مردم تهران اطمینان می‌دهم آگاهانه پا در این مسیر دشوار گذاشتیم. ما دستگاهی را تحویل گرفتیم که ۵۰ درصد معاملاتش با تشریفات صورت گرفته است و بیش از سه برابر بودجه سالانه‌اش بدهی دارد. ما به قول شهردار تهران اطمینان داریم و در سال ۹۷ تمامی معاملات بالای یک میلیارد تومان را روی سایت رسمی به نمایش می‌گذاریم و مردم را مطلع می‌کنیم. این را می‌دانیم که کسانی که در گذشته از منافع استفاده بی‌‌حد کردند، ساکت نمی‌نشینند و باز هم این شایعات را ادامه می‌دهند. شورای شهر و شهردار منتخبش که بدون یک رای مخالف انتخاب شد، هم قسم، هم دل و همگرا در جهت خدمت به مردم عزیز تهران گام برمی‌دارند و به قول خود پایبند هستند. این شایعات هیچ گونه خللی در عملکرد شورا و شهرداری ایجاد نخواهد کرد.

گلوگاه‌ها بسته خواهد شد و نجفی باقی خواهد ماند
این طور که از صحبت‌هاي اعضای شورای شهر پیداست، شایعات پیرامون استعفای شهردار به دلیل مبارزه 22 نفره مدیران شهری با فساد موجود در شهرداری است و شهردار کنونی شهر تهران قرار است تا پایان راه 4 ساله اعضای شورا آن‌ها را همراهی کند اما در این بین خیلی از اصلاح طلبان و و قشر عظیمی از مردم از انتصابات و همچنین عدم مدیریت بحران‌هاي گاه و بی گاه موجود در شهرداری ناراحت و نگران هستند. کاش اعضای شورای شهرو شهردار تهران برای این انتصابات و مدیریت بحران بحران زده نیز گلوگاه‌هاي لازم را می بستند.