به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۱۴۳۳۰۰

گناه كبیره و تازه روحانی؛ یادآوری اصل۵۹ قانون اساسی!

گناه كبیره و تازه روحانی؛ یادآوری اصل۵۹ قانون اساسی!
محمد توکلی- روزنامه بهار: یادآوری اصل۵۹ قانون اساسی - که به همه‌پرسی اشاره دارد - از سوی رییس‌جمهور روحانی همانطور که می‌شد حدس زد به مذاق جناح تندرو خوش نیامده است. یکی آن را نشانه عدم کفایت رییس دولت می‌داند، دیگری سخنرانی روحانی را توهین به تظاهرات‌کنندگان ۲۲بهمن می‌نامد و نامزد شکست خورده انتخابات۹۶ هم سخن از قانون اساسی را برابر با سخن جناحی تلقی کرده است و. . . خلاصه آنکه جناحِ مقابلِ طیف میانه‌رو دلواپس شده است؛ دلواپس یادآوری یکی از اصول قانون اساسی! افراطیون سابقه این نوع دلواپسی‌ها را در گذشته نه چندان دور هم داشته‌اند. در همان دورانی که مطالبه «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» را «فتنه‌گری» نامیدند و مطالبه‌گران را «مخالفان نظام» خواندند.

مشکل اساسی این افراد نه با مطرح شدن همه‌پرسی از سوی رییس‌جمهور بلکه با هر سازوکاری است که در آن رای اکثریت حرف اول را می‌زند. آنان هیچگاه ابایی از زینتی خواندن رای مردم نداشته‌اند و به طور مشخص تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا با محدودسازی انتخاب‌ها در دوره‌های مختلف انتخابات خواست واقعی اکثریت اجرایی نشود. با نگاهی به انواع و اقسام مانع‌تراشی‌های همین اقلیت پر سروصدا در مسیر اجرای انتظارات مردم توسط دولت میانه‌رو حسن روحانی می‌توان به این نتیجه رسید که آنان حتی تحمل نتیجه یک انتخابات محدود شده را هم ندارند و «نجابت» لازم برای پذیرش شکست و پاسخ منفی مردم به خود را ندارند.

روحانی و به طور کلی طیف میانه‌رو به خوبی از این نکته آگاه هستند که انتخاب اکثریت کدام راه و روش است در نتیجه در طول همه این سال‌ها تلاش کرده‌اند با تغییر در نگاه خود به سمت و سوی متن جامعه حرکت کنند اما طیف تندرو بی توجه به صدای مردم در تلاش است تا به جای تغییر نگاه بسته و شکست‌خورده خود، انتخابات و هر نوع دخالت مردم در نهادهای قدرت را حذف کند.

واکنش‌های تند به یادآوری اصلی از اصول قانون اساسی توسط رییس‌جمهور «حقوق‌دان» نشانگر آن است که این اقلیت شناخته شده نه تنها باور و اعتقادی به قانون اساسی و جمهوریت نظام ندارد بلکه هر نوع تلاش برای پررنگ کردن این وجوه نظام سیاسی مستقر را با ابزارهای در اختیارش منکوب می‌کند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا منتخب اکثریت توان مقابله با این اقلیت پر قدرت را دارد یا خیر؟