به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۱۴۳۳۰۳

لزوم تکثیر نود در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و ...

صادق صدرایی
برنامه اخیر نود که صحنه مناظره درباره فساد در فوتبال بود یک بار دیگر فضای رسانه‌ای کشور را تحت تاثیر قرار داد. در نظرسنجی‌های مختلف صورت گرفته در این باره اکثریت قابل توجهی از مردم و رسانه‌ها با حمایت از سخنان علی کریمی در این مناظره ورزشی او را پیروز این میدان دانستند اما به نظر می‌آید با نگاهی دگرباره به این برنامه می‌توان گفت که برنده اصلی در این مناظره برنامه نود بود نه دو طرف این گفتگو. واقعیت آن است که در شرایط حاکم بر رسانه انحصاری صداوسیما هر برنامه‌ای که توان و امکان نزدیک شدن به فصای بحث و گفتگوی واقعی را پیدا کند بیشتر از دو سوی مناظره پیروز خواهد شد.

حال و به این بهانه می‌توان به این پرسش هم اندیشید که چرا در ایرانِ امروز تنها حوزه ورزش نیاز به نور تاباندن دارد و در سایر بخش‌ها خبری از ایجاد چنین فضایی نیست و کوچکترین تلاشی برای تغییر این وضعیت با تذکر و خشم مسئولان ارشد صداوسیما مواجه می‌شود. حتی اگر این تلاش در حوزه کم خطر و نسبتاً آزادتری چون سینما باشد.با نگاهی به وضعیت ایرانِ ما در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شاهد آن هستیم که ابهام‌ها درباره عملکرد تصمیم‌گیران کشور و پرسش‌های اعتراضی از آن‌ها در این بخش‌ها بسیار واقعی‌تر و پررنگ‌تر از حوزه‌هایی همچون سینما و فوتبال است اما در کمال تعجب فضای طرح این مطالب در صداوسیما و تا حدودی سایر رسانه‌ها به مراتب محدودتر از عرصه‌های سرگرمی‌سازی همچون ورزش و هنر است.

موضوع فساد در فوتبال که برنامه ورزشی نود با حمایت مسئولان سازمان سیاسی - رسانه‌ای صداوسیما خود را موظف به پرداختن به آن می‌داند و حتی از برگزاری مناظره‌ای چالشی هم ابایی ندارند قطعا مسئله‌ای مهم و شایسته کندوکاو است اما چرا اندکی از چنین فضایی برای بررسی مفاسد سیاسی و اقتصادی که تاثیر مستقیم و ملموسی بر زندگی و معیشت روزمره مردم می‌گذارد در اختیار برنامه‌سازان رادیو و تلویزیون قرار نگرفته است.چرا درصدی از فضای باز در اختیار برنامه‌های ورزشی صداوسیما به موضوعات مرتبط با فرهنگ عمومی جامعه، اعتراضات و مطالبات سیاسی و گلایه‌های اقتصادی و معیشتی مردم اختصاص نمی‌یابد؟

اگر بخواهیم خوشبین باشیم می‌توانیم بگوییم که مسئولان صداوسیما در همه این دوره‌ها نسبت به اهمیت و اولویت‌بندی موضوعات دچار جهل شده‌اند و به همین دلیل فساد در فوتبال را مهمتر از فساد در سیاست می‌دانند اما با گذر از این خوشبینی با واقعیتی تلخ روبرو می‌شویم؛ باز شدن پرونده‌های اعتراضات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مردم در مناظره‌های آزاد پیکان نقد و افشاگری را به سمت و سوی مسئولان این رسانه انحصاری و تیم سیاسی حامی و پشتیبان آنان خواهد برد و‌ترس بزرگ این افراد در همین موضوع نهفته است.