به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۱۴۳۳۳۸
رحیم صفوی:

باید هزینه‌های ایران در جنگ سوریه برگردد!

گروه سياسي: در حاليكه حكومت سوريه از نظر اقتصادي به دليل نابود شدن بسياري از زيرساخت‌هاي اين كشور بر اثر 7 سال جنگ خونين داخلي، كاملا ورشكسته و زمين گير است، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا خواستار بازگشت هزینه‌های ایران در جریان جنگ داخلی سوریه شده است.
باید هزینه‌های ایران در جنگ سوریه برگردد!
به گزارش خبرگزاری ایسنا، يحيي رحیم صفوی، با حمایت از حضور ایران در سوریه گفت: «ما به طور جدی خواستار استقلال و تمامیت ارضی سوریه هستیم. جمهوری اسلامی ایران هم بایستی هزینه‌هایی که در سوریه کرده است را برگرداند و سوری‌ها این آمادگی را دارند که از نفت، گاز و معادن فسفات سوریه [این هزینه‌ها را برگرداند].»

مشاور عالی رهبري در امور نظامی با اشاره به قراردادهای تجاری-اقتصادی روسیه با سوریه و لزوم پیشبرد رویکرد مشابه از سوی ایران گفت: «تصور من این است که درست است که ما هزینه کردیم اما ایران و روسیه برنده این صحنه هستند؛ روس‌ها قرارداد ۴۹ ساله با سوریه بستند هم پایگاه نظامی گرفتند و هم امتیاز اقتصادی و سیاسی. به نظرم ایران هم می تواند با دولت سوریه قرارداد طولانی مدت سیاسی و اقتصادی داشته باشد و هزینه هایی که کرده است بازگرداند و هم اکنون هم ایران از معادن فسفات سوریه در حال صادرات است.» حدود دو ماه پیش خبرگزاری نزدیک به محسن رضایی، با انتشار مطلبی به شدت از عقب افتادن ایران در بازار سوریه نسبت به فعالان اقتصادی روسیه انتقاد کرده بود.

برخی منابع هزینه‌های نظامی حضور ایران در سوریه و حمایت از  بشار اسد را سالانه میلیاردها دلار برآورد می‌کنند.