به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۱۴۳۳۴۵

قطعنامه‌ شورای امنیت عليه ايران بر سر يمن

گروه بين‌الملل: آمریکا، فرانسه و بریتانیا پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت ارائه کرده‌اند که هدف از آن محکومیت جمهوری اسلامی است.
قطعنامه‌ شورای امنیت عليه ايران بر سر يمن
خبرگزاري رویترز گزارش داد كه پیش‌نویس ارائه‌شده خواستار محکومیت تهران به دلیل جلوگیری نکردن از دستیابی شورشیان حوثی یمن به موشک‌های ساخت ایران است. سه عوض دائم شورای امنیت، همچنین، خواستار تمدید تحریم‌های شورای امنیت در رابطه با یمن و نیز اعمال تحریم‌های هدفمند «علیه هر اقدامی در پیوند با استفاده از موشک‌های بالیستیک در یمن» شده‌اند.

دیپلمات‌ها گفته‌اند این پیش‌نویس را بریتانیا با همکاری آمریکا و فرانسه تهیه کرده و روز جمعه گذشته به اعضای شورای امنیت ارائه شده‌است. تصویب این قطعنامه به ۹ رای اعضای شورای امنیت نیاز دارد؛ همچنین لازم است تا هیچ‌یک از اعضای دائم شورا، یعنی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه با آن مخالفت نکنند (حق وتو).  روسیه هنوز واکنشی به پیش‌نویس ارائه‌شده و این‌که از آن حمایت یا با آن مخالفت خواهد کرد، نشان نداده‌است. رای‌گیری ۲۶ فوریه - هفتم اسفندماه انجام خواهد شد. دولت دونالد ترامپ بارها خواستار واکنش بین‌المللی علیه آن‌چه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی در منطقه می‌نامد، شده‌است.