به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۴۳۳۸۱
درويش: با سازندگان فيلم عليه سیدامامی برخورد کنيد

گزارش سيما درباره سيدامامي مشتي دروغ بود

گزارش سيما درباره سيدامامي مشتي دروغ بود
گروه جامعه: محمد درویش یکی از کنشگران مطرح حوزه محیط زیست و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و تحقیقات بیابان در واکنش به اتفاقات اخیر برای فعالان محیط زیست نسبت به کاهش مشارکت‌های مردمی هشدار می‌دهد و همچنین از رئیس صدا و سیما می‌خواهد که با سازندگان گزارش علیه کاووس سیدامامی به خاطر تحویل دادن مشتی دروغ به مخاطب، برخورد کند.
 
 محمد درویش فعال محیط‌زیست در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در واکنش به اتفاقات اخیر از جمله برنامه‌ای که در بخش خبر 20:30 پخش شد، می‌گوید: «در حال حاضر این نگرانی جدی بین همه کنشگران حوزه محیط‌زیست به وجود آمده است که بعد از این اتفاقات چه بر سر مشارکت‌های مردمی در این حوزه خواهد آمد؟ ما سال‌ها است که برای جلب مشارکت‌های مردمی تلاش می‌کنیم چون معتقدیم بدون این مشارکت چندان در حفاظت از محیط زیست موفق نخواهیم بود. حالا در این شرایط که کشور ما از طرفی با کمبود مشارکت و از طرف دیگر با بدترین بحران‌های محیط زیستی رو به رو است، این نگرانی کاملاً طبیعی است.»
 
او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر سرمایه‌های اجتماعی رو به افول هستند و به نظر می‌رسد که برخوردهای اخیر اگر مدیریت نشوند می‌توانند سرمایه‌های اجتماعی بیشتری را از بین ببرند و رغبت مردم به حضور مؤثر و داوطلبانه در حوزه محیط زیست را به طور چشمگیری کم کنند. همواره درخواست ما از حاکمیت این بوده که اگر فرضاً چند نفر تخلف کردند، این اتفاق نباید به شکلی انعکاس پیدا کند که به حساب همه مردم عزیز و شریفی گذاشته شود که وقت و سرمایه خودشان را به صورت داوطلبانه در اختیار اعتلای طبیعت وطن می‌گذارند.»
 
درویش که مدت‌ها مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بوده است، ادامه می‌دهد: « در حال حاضر ما با موج بی‌تفاوتی و انفعال نسبت به معضلات اجتماعی رو به رو هستیم، موجی که در حال تشدید است و همه می‌گویند کلاهت را سفت بگیر تا باد نبرد. در چنین شرایطی برخوردهای این چنینی سبب می‌شود که مردم از فعالیت‌های داوطلبانه و اجتماعی بیشتر دوری کنند.» او می‌گوید: «در عین حال تا وقتی که اتهام این کنشگران ثابت نشده به هیچ عنوان شایسته نیست که از آنها با پیشوند جاسوس یاد شود. اساساً این خلاق منشور حقوق شهروندی است که رئیس‌جمهور بر اجرای آن تأکید می‌کند و در قوانین جمهوری اسلامی هم وجود دارد.» او از نامه‌ای که به روسای قوای سه گانه و رهبری نوشته شده و 1500 نفر هم آن را امضا کرده‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما در این نامه درخواست کردیم که حقوق بازداشت شده‌ها مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران رعایت شود تا دوباره فاجعه‌ای مانند مرگ مشکوک آقای سیدامامی اتفاق نیفتد.»
 
درویش به گزارش بخش خبری 20:30 هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «این گزارش واقعاً شگفت‌انگیز بود. عجیب‌ترین بخش آن ارتباط دادن فعالیت‌های یک گروه چند نفره به بحران‌های محیط زیستی بود که اگر آن را بپذیریم باید با دستگیر شدن این افراد شاهد بهبود اوضاع باشیم یعنی کمی دیگر دریاچه ارومیه و بختگان پر شوند، بارندگی درست شود، رودخانه‌ها جریان پیدا کنند و... در حالی که این نگاه درست نیست.» او ادامه می‌دهد: «واقعاً این نگاه توهم‌گونه شایسته صدا و سیما نیست. رئیس این سازمان باید با کسانی که چنین گزارش‌هایی تهیه می‌کنند برخورد کند چون وقتی مشتی دروغ در قالب چند تصویر واقعی به خورد تماشاچی داده می‌شود، علاوه بر تأثیری که بر فعالیت‌های زیست محیطی می‌گذارد، در نهایت باعث کاهش اعتماد به رسانه ملی می‌شود. این کار به ضرر دولت و حاکمیت خواهد بود و در بزنگاه‌هایی که مردم باید به رسانه ملی اعتماد  کنند، اعتماد نمی‌کنند.»