کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

همزمان با درخواست كمك راداري از چین و اروپا

تلاش برای یافتن لاشه هواپیما در كوه‌ها ادامه دارد

30 بهمن 1396 ساعت 11:22

گروه جامعه: معاون سازمان فضایی کشور اعلام کرد که برای یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از کشورهای اروپایی و چین درخواست شده است که اگر ماهواره‌هایشان تصویری را رصد کردند سریعاً به ایران اطلاع دهند.


مجتبی سرادقی اعلام کرد: «تصاویر و ساعت دقیق سقوط هواپیما را نداشتیم، اما به ماهواره‌های برخی کشورها سفارش داده‌ایم که اگر از منطقه سقوط رد شدند به ما اطلاع دهند تا بتوانیم اطلاع رسانی صحیح را انجام دهیم.» بنا بر اعلام دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی، جستجوها از ساعت ۵ بامداد دوشنبه از سر گرفته شده است.محل سقوط این هواپیما منطقه‌ای کوهستانی در ۱۴ مایلی شهر یاسوج و در نزدیکی رشته کوه بلند دنا گزارش شده و هم اکنون علاوه بر پهپادها و هلی‌کوپترها، حدود ۲۰۰ کوهنورد نیز در سه نقطۀ مشخص شده در این منطقه مشغول جستجو برای یافتن لاشه هواپیما هستند.


محل دقیق سقوط هواپیما مشخص نیست و به همین دلیل جستجوها بر اساس گفته‌های شاهدان محلی به پیش می‌رود. بنا بر گزارش ایرنا به نقل از جلال پوران فرد، رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد «۱۰۰ قله در این منطقۀ کوهستانی برای جستجو وجود دارد». فرمانده پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: «تردد در محور گردنه بیژن برای تسهیل در کار امدادی به منظور یافتن محل وقوع برخورد هواپیمای سانحه دیده در مسیر پروازی تهران - یاسوج برای کلیه وسایل نقلیه شخصی و عمومی به جز نیروهای امدادی ممنوع است. این تدابیر برای تسریع در امداد رسانی و عملیات جستجو اندیشیده شده است.»

رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد نیز از حضور ۸۰ نفر از نیروهای امداد این مرکز در محل وقوع حادثه خبر داده است. بدی شرایط آب و هوا عملیات جستجو را کند کرده، باد زیاد مانع حرکت درست بالگردهاست و بنا بر اعلام اورژانس کشور، بدتر شدن شرایط جوی در منطقه در پی بارش‌ها و مه غلیظ، فعالیت بالگردها را به تدریج مشکل‌تر می‌کند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته محدوده جغرافیایی هواپیمای سقوط کرده مشخص شده و بررسی‌ها به سمت نزدیک شدن به محل سقوط این هواپیما ادامه دارد.
رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این خبر گفت: متاسفانه با وجود تمام پیگیری‌هایی که در طول ساعات گذشته انجام شده هنوز هیچ یک از تیم‌های تجسس نتوانسته‌اند محل دقیق سقوط هواپیما را شناسایی کنند. از این‌رو فعالیت تمام تیم‌های حاضر در منطقه ادامه دارد و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن دسترسی به لاشه این هواپیما به وجود بیاید. وی درباره‌ وضعیت آب و هوایی منطقه نیز اظهار کرد: هرچند اوضاع صبح امروز قدری از شرایطی که روز گذشته با آن روبه‌رو بودیم بهتر است، اما همچنان مشکلات آب و هوایی ادامه دارد و از این‌رو کار جست‌وجو قدری با دشواری پیگیری می‌شود. در این رابطه بنا شده تیم‌های جست‌وجوی هوایی حاضر در منطقه گزارشی به ما ارائه کند که آیا امکان فعالیت آنها وجود دارد یا همچنان باید کار به شکل زمینی دنبال شود.

محسن مومنی، مدیر عامل هلال احمر اصفهان از اعزام بالگرد به منطقه پادنا برای پیدا کردن لاشه هواپیمای تهران - یاسوج خبر داد و گفت: هم اکنون بیشترین تمرکز ما در روستای نقل است زیرا احتمال وجود لاشه در این منطقه از سوی کارشناسان اعلام شده است. البته گشت زنی و آغاز جست و جو از پنج و نیم صبح شروع شده است و ۷۵ تیم دراین راستا به منطقه اعزام شدند.این گروه ها متشکل از نجاتگر و تیم کوهستان بوده اند؛ هرچند بالگرد برای جست و جو اعزام شده است اما در برخی مناطق به دلیل شرایط جوی امکان پرواز وجود ندارد.

 آخرین چک هواپیمای ATR چه زمانی انجام شد؟

اظهارات «عشایری» مدیرکل آموزش و بهسازی نیروی انسانی شرکت هواپیمایی آسمان:
پرواز هواپیمای "ای تی آر" تهران - یاسوج تاخیر نداشته و رأس ساعت مقرر یعنی 7 و 55 دقیقه پرواز کرده است ، هر حادثه هواپیمایی تا زمانی که FTR­ یا CDR هواپیما خوانده و پیاده نشود هیچ مقامی در هیچ رده ای مجاز به تشخیص یا پیش بینی علت حادثه نیست.
حجت الله فولاد خلبان هواپیمای حادثه دیده پرواز تهران - یاسوج در زمینه پرواز با هواپیمای ای تی آر ( ATR ) با تجربه ترین در کشورمان و معلم منتخب سازمان هواپیمایی کشوری بود. وی 17 هزار و 700 ساعت پرواز با هواپیمای ATR را در کارنامه خود دارد بنابراین وی و همچنین کمک خلبان، مشکلی نداشتند.

چک های هواپیما هم به طور کامل انجام شده بود، مرکز کنترل، این هواپیما را در مسیر تا 14 مایلی فرودگاه یاسوج بر روی رادار داشت. سال ساخت این هواپیما سال 1993 است ، شرکت هواپیمایی آسمان 6 فروند هواپیمای "ای تی آر" دارد که موتورها و ملخ آن ساخت کانادا، ابزار دقیق و سیستم داخلی آن ساخت آمریکا و خود هواپیما ساخت فرانسه و ساخت همان کارخانه ای است که هواپیمای ایرباس را می سازد.

برای چندین سال، هواپیمای " ای تی آر" پرواز تهران - یاسوج که از روی رادار محو شد، به علت تحریم و نبود قطعه زمین گیر بود و مدت ها بود که قطعه ای نداشتیم که این هواپیما کار کند. عشایری با اشاره به اینکه به محض آنکه پس از برجام ، کمی توانستیم قطعه تهیه کنیم این هواپیما فعال شد، اضافه کرد: این هواپیما اورهال نشده و هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به اورهال نیست بلکه ما چک ها را انجام می دهیم.

برخی چک ها به نام چک A هر 500 ساعت و برخی چک ها به نام چک c، هر 5 هزار ساعت انجام می شود و این هواپیما در چک C بوده است.  این هواپیما از آخرین چک C ، حدود 800 ساعت پرواز کرده و حدود 4 هزارو 200 ساعت دیگر می توانست پرواز کند. آخرین چک این هواپیما در اکتبر سال 2017 میلادی یعنی حدود 6 تا 7 ماه پیش بوده است.هر دو موتور این هواپیما یکی در سوئد و یکی در فرانسه، چک و تعمیر اساسی شد و تاکنون این هواپیما 28 هزار و 857 ساعت پرواز داشته است و مجموع پروازهای ART شرکت آسمان تاکنون 166 هزار ساعت بوده است.

سقف پرواز هواپیمای " ای تی آر: 25 هزار پاست و در مسیر تهران - یاسوج تا 15 هزار و 500 پا هواپیما می تواند ارتفاع کم کند و هواپیمای ما در این مسیر معمولاً در 19 هزار یا 20 هزار پا پرواز می کند و در برخی اوقات به علت وجود ابر تا ارتفاع 25 هزار پا هم پرواز می کند. هواپیمای " ای تی آر" از جمله هواپیماهای بسیار پیشرفته و مدرن است، این هواپیما مجهز به E LT بوده و استانداردهای لازم موقعیت یاب را داشته است. به علت تحریم ها مشکلاتی داریم امّا محال است که هواپیمایی را که دچار مشکل است به خط پرواز بیاوریم.
هواپیمای ای تی آر پرواز تهران - یاسوج اشکالی نداشت، بسیاری از کشورها خواهان خرید هواپیماهایATR ما هستند با اینکه عمر سنّی آن ها زیاد است .

* صبح روز گذشته هواپیمای ATR۷۲ شرکت آسمان با بیش از ۶۰ سرنشین فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد اما به دلایل نامعلوم حوالی سمیرم استان اصفهان از رادار خارج شد. هرچند سقوط هواپیما تقریبا اصلی‌ترین گزینه تخمین‌ها و بررسی‌ها به حساب می‌آید، اما هنوز با گذشت حدود ۲۴ ساعت تیم‌های تجسس امکان پیدا کردن لاشه این هواپیما را پیدا نکرده‌اند. طبق دستور رییس جمهوری، عباس آخوندی – وزیر راه و شهرسازی – مسئول پیگیری این سانحه شده و به دنبال آن ستاد بحران وزارت راه و شهرسازی از روز گذشته کار خود را آغاز کرده است. پس از سقوط هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ در حوالی فرودگاه مهرآباد این دومین سقوط ثبت شده در زمان وزارت عباس آخوندی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به‌شمار می‌رود.


کد مطلب: 143382

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/143382/تلاش-یافتن-لاشه-هواپیما-كوه-ها-ادامه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir