به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۵:۴۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ ساعت ۲۳:۱۵
کد مطلب : ۱۴۳۴۰۵

چرا ایران از شناسایی محل سقوط ناتوان است؟

گروه جامعه: یکی از راههای شناسایی نقطه سقوط هواپیماها، استفاده از سامانۀ «emergency locator transmitter» است که بطور اختصار «ELT» نامیده می‌شود. این سامانه به هواپیما وصل شده و با برقراری ارتباط با سیستم ماهواره‌ای، سیگنال ارسال می‌کند.
چرا ایران از شناسایی محل سقوط ناتوان است؟
علیرضا منظری، نماینده اسبق ایران در ایکائو اعلام کرد که باید شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشوری توضیح دهند که چرا این سیستم در هواپیمای مسیر تهران-یاسوج کار نکرده است؟
به گفتۀ او شرکتی که خدمات ELT ارائه می‌دهد، یک مؤسسه‌ای بین‌المللی مستقر در فرانسه است که یک ماهواره تجسس و نجات را به فضا پرتاب کرده است. این ماهواره در فضا می‌چرخد و شرکت‌های هواپیمایی عضو این مؤسسه با پرداخت آبونمان، از داده‌های این ماهواره استفاده می‌کنند. هر زمانی که سانحه‌ای برای هواپیمایی رخ دهد و یا ضربه‌ای مهلک به آن وارد می‌شود، این سیستم از هواپیما سیگنال می‌دهد و آن ماهواره این سیگنال‌ها را دریافت می‌کند؛ نظیر تلفن همراه که امکان ردیابی محل فرد از طریق سیگنال آن موبایل و سیستم مرکزی وجود دارد. 

باید توجه داشت که ELT ‌جزو الزامات هواپیما نیست و هر شرکتی می‌تواند آن را فعال یا غیرفعال کند.
به گفتۀ منظری باید مشخص شود که چرا این سیستم در هواپیمای مسیر تهران-یاسوج کار نکرده است؟ به نظر می‌رسد یا ELT هواپیمای آسمان فعال بوده ولی پس از سانحه غیرفعال شده است، یا آنکه اصلاً این هواپیما مجهز به ELT نبوده است. برخی معتقدند که شرکت هواپیمایی آسمان، آبونمان لازم را برای دریافت این خدمات به شرکت ارائه‌دهندۀ آن پرداخت نکرده است.

همچنین ممکن است به دلیل شرایط تحریم امکان پرداخت آبونمان برای هواپیمایی آسمان فراهم نبوده باشد، بویژه آنکه عمده سهام این شرکت بین‌المللی متعلق به یک شرکت آمریکایی است. این احتمال نیز وجود دارد که ELT سیگنال بدهد و ماهواره تجسس و نجات هم این سیگنال‌ها را دریافت کند که باید این موضوع از طریق شرکت خدمات دهندۀ آن پیگیری شود. مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی می‌توانند با مؤسسه مذکور ارتباط برقرار کنند و اگر آن مؤسسه سیگنالی دریافت کرده است، داده‌های آن را دریافت کنند.

محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این پرسش که "چرا سیستم ELT هواپیما خاموش بوده است؟" گفت: «یکی از موضوعات مبهم این سانحه خاموش بودن این سیستم است. اگر این سیستم روشن بود در همان ساعات ابتدای سانحه مکان سقوط هواپیما مشخص می‌شد باید این موضوع توضیح داده شود که چرا سیستم ELT هواپیما روشن نبوده است.»
برچسب ها: سقوط هواپيما