به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۲ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۱۴۳۴۴۹
خوشرو:

برجام نمونه‌ای از دیپلماسی صبورانه بود

گروه سیاسی: سفیر و نماینده دائم کشورمان در اجلاس کمیته منشور ملل متحد به بیان مواضع کشورمان در زمینه موضوعات مرتبط به صلح و امنیت بین‌المللی و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات پرداخت.
برجام نمونه‌ای از دیپلماسی صبورانه بود
غلامعلی خوشرو گفت که از زمان تاسیس سازمان ملل متحد همواره موضوع حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و  توسل به زور از نگرانی‌های اصلی  جامعه بین‌المللی بوده است و اقدام برخی از کشورها در توسل غیر قانونی به زور یا تهدید به زور، نقض قواعد  آمره بین‌المللی و منشور ملل متحد بوده و  مشروعیت سازمان ملل را به خطر انداخته است.

خوشرو در خصوص اعمال تحریم‌های شورای امنیت گفت که این تحریم ها تنها باید به عنوان آخرین چاره  و در صورت وجود تهدید واقعی به صلح و یا نقض صلح و در صورت وجود شواهد روشن وضع شوند و اعمال آنها نباید بر اساس اطلاعات غلط یا  حدس و گمان باشد.

وی تصریح کرد: آن دسته از  تحریم‌های شورای امنیت که ناشی از انگیزه یا نفوذ سیاسی برخی از اعضای دائم شورای امنیت باشد غیرقانونی و نامشروع هستند. همچنین  شورای امنیت به هنگام وضع تحریم‌ها نباید از اختیارات و صلاحیت‌های در نظر گرفته شده در منشور ملل متحد و یا قواعد حقوق بین‌الملل تعدی نماید.

خوشرو با انتقاد از تحریم‌های یک جانبه گرایانه، چنین اقداماتی را به لحاظ اخلاقی غلط و غیر قابل توجیه برشمرد که  به نوبه خود قواعد حقوق بین‌الملل را به چالش طلبیده و حق توسعه کشورها و قواعد حقوق بشری را نقض کرده است.

وی گفت باعث تاسف است که چنین اقدامات غیر قانونی عموما توسط یک دولت آغاز شده است. ظاهرا این دولت  به اعمال تحریم معتاد شده و تحریم را به عنوان ابزار سیاست خارجی در پیگیری منافع خود محسوب می کند.

نماینده کشورمان با استقبال از تصمیم کمیته منشور در زمینه بحث و بررسی ابزارهای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات وفق ماده 33 منشور ملل متحد، برجام را به عنوان نمونه موفق مذاکراتی،  معرفی کرد و اضافه کرد برجام نمونه‌ای از دیپلماسی صبورانه بود که می‌تواند الگویی برای مذاکره موفق به شمار رود.

وی شرایط و الزامات منجر به توافق را احترام متقابل، موضع مذاکراتی برابر، تمایل طرفین برای نیل به نتیجه‌ای بر اساس منافع مشترک، کنار گذاشتن اختلافات و تمرکز برای یافتن راهکارهای مورد توافق معرفی کرد.

وی گفت که مهمترین و کلیدی‌ترین عامل موفقیت در این مذاکره دو ساله آن بود که طرفین هدف مذاکراتی را  به گونه‌ای تعریف کردند که  امکان دست‌یابی به یک توافق عملی بود. با این وجود وی گفت که این توافق برای هیچ یک از طرفین ، توافق ایده‌آلی نبود.

خوشرو همچنین اجرای  با حسن نیت مفاد توافق را از اصول بنیادین حقوق بین‌الملل برشمرد و تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در تمام مراحل مذاکرات برجام  و در مرحله اجرای آن حسن نیت خود را نشان داده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: برجام