به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۲ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۱۴۳۴۹۰
مدیر کل مرکز امور جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی:

فقط لایروبی ناجی خلیج گرگان است

گروه جامعه: مدیر کل مرکز امور جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کاهش تراز دریای خزر و رسوب‌گذاری را مهمترین عوامل خشکی خلیج گرگان دانست و گفت: اگر لایروبی خلیج گرگان انجام نشود؛ خیلی طول نمی‌کشد که این منطقه به طور کامل خشک شود.
فقط لایروبی ناجی خلیج گرگان است
بهزاد لایقی با اشاره به روند کاهش تراز دریای خزر از سال ۷۴ تاکنون، اظهار کرد: در این بازه زمانی در برخی مواقع شاهد افزایش تراز دریای خزر بودیم اما تراز این دریاچه در کل روند کاهشی داشته است. وی با بیان اینکه کمترین تراز دریای خزر در سال ۱۳۵۷ ثبت شده است، گفت: در شرایط حاضر تنها یک متر مانده تا به کمترین ترازی که در ۵۰ سال گذشته تجربه کردیم؛ برسیم و اگر به آن عدد برسیم ممکن است حتی بنادر حاشیه دریای خزر دچار مشکل شوند.

مدیر کل مرکز امور جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی در مورد دلایل خشکی خلیج گرگان و تالاب میانکاله اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل در وضعیت کم‌آبی خلیج گرگان، کاهش تراز آبی دریای خزر است که به طور طبیعی اتفاق می‌افتد و خیلی امکان مقابله با آن وجود ندارد البته یک موافقت‌نامه همکاری با کشورهای حاشیه خزر منعقد کرده‌ایم که به امضای وزرا و روسای جمهور و مجالس پنج کشور حاشیه خزر رسیده است. اصلی‌ترین کار این مجموعه پایش و پیش‌بینی نوسانات آب دریای خزر است.

آورد رسوبی از رودخانه‌های محلی عامل مهم در خشکی خلیج گرگان

لایقی همچنین با بیان اینکه عامل مهم دیگر در خشکی و کم‌آبی خلیج گرگان، آورد رسوبی از رودخانه‌های اطراف این خلیج است، تصریح کرد: رسوبات رودخانه‌های محلی وارد خلیج گرگان شده و این خلیج را دچار مشکل کرده است که همین وضعیت برای بندر انزلی نیز وجود دارد چون نقطه ورود رودخانه‌های محلی به دریا هستند؛ با چنین مشکلی مواجه می‌شوند.

این نماینده سازمان هواشناسی در کمیته ملی احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله تاکید کرد: اگر رسوب‌های شکل گرفته در خلیج گرگان، لایروبی نشود به تدریج باعث کم‌عمقی و در نهایت از بین رفتن خلیج می‌شود. وی در مورد مخالفت‌ سازمان حفاظت محیط زیست با لایروبی خلیج گرگان گفت: بعد از لایروبی، رسوب‌ها نباید در هر نقطه‌ای از دریا تخلیه شوند، واضح است که اگر رسوبات در عمق ۲۰ یا ۳۰ متری دریا تخلیه شود؛ مشکلی جابه‌جایی مجدد رسوبات پیش نمی‌آید و این موضوع به نحوه عملیات لایروبی برمی‌گردد.

تخریب جنگل‌ها رسوبات خلیج گرگان را تشدید کرده است

مدیر کل مرکز امور جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه رسوبات خلیج گرگان بیش از حد معمول افزایش یافته است، اظهار کرد: آنچه باعث تشدید رسوبگذاری‌ها شده؛ تخریب جنگل‌های بالادست خلیج گرگان است چراکه با وقوع بارش و طغیان رودخانه‌ها رسوب بیش از حد معمول وارد رودخانه‌ها و خلیج گرگان شده است. لایقی با بیان اینکه در شرایط حاضر دو راهکار برای مقابله با خشکی خلیج گرگان داریم، گفت: اول اینکه در عرصه‌های بالاتر از خلیج و رودخانه‌ها حفاظت کافی صورت گیرد و از تخریب دامنه کوه‌ها و جنگل‌ها جلوگیری شود. راهکار دوم لایروبی رودخانه‌ها و خلیج گرگان است که حتما باید انجام شود.  

وی تاکید کرد: آورد رسوبی از رودخانه‌ها موضوعی است که حتما باید به آن پرداخته شود و لایروبی اقدامی است که می‌توان برای برداشت این رسوبات انجام داد و این کار در نقاط مختلف جهان انجام می‌شود. این اظهارات مدیر کل مرکز امور جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی در شرایطی مطرح می‌شود که سازمان محیط زیست بارها اعلام کرده که لایروبی باعث احیای خلیج گرکان و تالاب میانکاله نمی‌شود. شهرام فداکار- مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست - نیز در مورد لایروبی خلیج گرگان به ایسنا گفته بود: اگر هدف از لایروبی، رساندن آب به خلیج گرگان است، هیچ اتفاق مثبتی در وضعیت خلیج در نتیجه لایروبی رخ نمی‌دهد و تراز خلیج با لایروبی بالا نمی‌آید. به همین علت کمیته تخصصی معتقد است که لایروبی هیچ فایده‌ای ندارد و صرفا عمق کانال دسترسی دریای خزر به خلیج گرگان عمیق‌تر می‌شود و قایق‌ها می‌توانند راحت‌تر تردد کنند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: خلیج گرگان