به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۳ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۱۴۳۵۶۵

آخرین آمار تعداد بیکاران در کشور

گروه اقتصادی: ضرورت شناسایی مشاغل جدید خانگی، اعلام نرخ بیکاری پاییز، مخالفت با واریز منابع درمانی تامین اجتماعی به خزانه و آخرین آمار تعداد بیکاران در کشور و فراهم شدن مقدمات تاسیس مدارس تعاونی از مهمترین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری بود.
آخرین آمار تعداد بیکاران در کشور
این هفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ضرورت شناسایی مشاغل جدید خانگی و  بازنگری در آیین‌نامه‌ها و قوانین و مقررات مربوط به مشاغل خانگی تاکید کرد. علی ربیعی در نشست ستاد ساماندهی مشاغل خانگی گفت که باید به سمت بهبود فضای کسب و کار در کسب و کارهای خانگی برویم و موانع صدور مجوزها را برطرف کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده دست کم ۵۰ هزار نفر در بخش اشتغال خانگی مشغول به کار شوند.
به گفته ربیعی زمانی مشاغل خانگی جزو مشاغل کاذب محسوب می‌شد، در حالی که امروز نوع نگاه و گفتمان این دسته کسب و کارها تغییر کرده و مشاغل خرد و خانگی بیش از پیش اهمیت یافته است.

اعلام آخرین آمار بیکاری در کشور یکی دیگر از  خبرهای این هفته بود. آنطور که سیدمحمدصادق الحسینی - اقتصاددان - گفته بر اساس آخرین آمار منتشر شده بیش از سه میلیون و ۳۶۶ هزار بیکار در کشور وجود دارد که امروز به طور حتم رقم آن بیشتر است.

وی گفت: روند بیکاری با شرایطی که جمعیت فعال ما با اقتصاد کشور دارد، به گونه‌ای است که در سال ۱۴۰۰ تعداد بیکاران به پنج میلیون نفر و در سال ۱۴۰۶ به شش میلیون و ۳۵۰ هزار نفر با در نظر گرفتن روند فعلی بازار کار خواهد رسید.

به گفته وی در شرایطی که با نرخ بالای بیکاری در دهه‌های آینده مواجه خواهیم بود می‌توان به سمت ایجاد اشتغال ناقص خصوصا در مناطق محروم و کم برخوردار رفت و یارانه‌ها را به اشتغال خرد و ناقص تبدیل کرد. این اقتصاددان همچنین گفت که سهم بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال از ۲۴ درصد در سال ۱۳۸۴ به ۱۸ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده و به طور حتم در سال ۱۳۹۶  کمتر از این رقم خواهد بود.

الحسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه در بخش کشاورزی و صنعت، امکان ایجاد پتانسیل نیست تنها حوزه‌ خدمات می‌ماند به نحوی که طی سالهای گذشته ۷۵ درصد اشتغال کشور در بخش خدمات شکل گرفته است.

فراهم شدن مقدمات تاسیس مدارس تعاونی در کشور خبر دیگری بود که از سوی معاون وزیر تعاون اعلام شد. سیدحمید کلانتری با اشاره به برنامه‌ریزی برای تشکیل مدارس تعاونی گفت: هدف از ایجاد مدارس تعاونی، افزایش مشارکت و روحیه کار جمعی است که درنهایت منتج به یک حرکت اجتماعی متناسب با نیازهای روز آموزشی می‌شود. در مدارس تعاونی، همه اعضاء در فعالیت‌ها مشترک هستند و این اشتراک در قالب تمام کارکنان پرسنل آموزشی از جمله معلمان و مدیران قابل مشاهده است.

او با تاکید بر اینکه فعالیت‌های اقتصادی در قالب تعاونی‌ها، روحیه کار جمعی و گروهی را تقویت می‌کند، استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان در برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی را یکی از ویژگی‌های مدارس تعاونی برشمرد و گفت: اگر مدارس تعاونی به شکل هدفمند توسعه یابند، به ارتقای بهره‌وری آموزشی کمک خواهند کرد. معاون امور تعاونی‌های وزارت کار همچنین گفت که فعالیت تعاونی‌های آموزشی در مناطق محروم به توسعه فعالیت‌های آموزشی در این مناطق کمک می‌کند.

در هفته‌ای که گذشت مرکز آمار ایران نرخ بیکاری پاییز را ۱۱.۹ اعلام کرد که نسبت به فصل قبل، ۰.۹ درصد کاهش داشته است. براساس طرح آمارگیری نیروی کار که مرکز آمار ایران منتشر کرده نرخ بیکاری افراد ۱۰ ساله و بیشتر ۱۱.۹ درصد از جمعیت فعال کشور را تشکیل می‌دهد.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله حاکی از آن است که ۲۵ درصد از جمعیت فعال ۱۵ تا ۲۹ ساله بیکار بودند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نیز نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۵۰.۱ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۲.۶ درصد و کشاورزی با ۱۷.۲ درصد قرار دارد.

صدور ۵۹ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی از دیگر خبرهایی بود که این هفته انتشار یافت. به گفته رییس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی تاکنون ۵۹ هزار و ۵۰۰ فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده که از این میزان ۳۲ هزار پرونده به بانک‌های عامل ارسال شده و ۱۴ هزار فقره نیز تسهیلات مربوطه را دریافت کرده‌اند.
امامداری افزود: از مجموع ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده برای مشاغل خانگی، ۶۰۰۰ میلیارد ریال آن تاکنون ابلاغ شده و ۱۰ درصد از تسهیلات اشتغال روستایی نیز به مشاغل خرد و خانگی اختصاص یافته است.

وی همچنین با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی، گفت: سقف وام و تسهیلات برای مشاغل خانگی قبلا به ازای هر نفر پنج میلیون تومان بود که اکنون به ۲۰ میلیون تومان رسیده است.
اعتراض کارگران در مخالفت با واریز منابع درمان تامین اجتماعی به خزانه کشور رویداد دیگر این هفته بود. این هفته جمعی از کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی و نمایندگان آنها در اعتراض به بند "ز" تبصره ۷ بودجه سال ۱۳۹۷ مجلس در برابر شورای نگهبان حضور یافتند و عدم تایید و حذف مصوبه مذکور را خواستار شدند.

بند "ز" تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ از واریز سهم درمان سازمان تامین اجتماعی به خزانه کشور حکایت دارد که کارگران و بازنشستگان خواستار حذف این مصوبه توسط شورای نگهبان شده‌اند. به گفته نمایندگان کارگران با تصویب این مصوبه و واریز منابع درمان تامین اجتماعی به خزانه کشور، تامین اجتماعی عملا استقلال خود را از دست داده و پاسخ به هرگونه نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و یا بهره‌مندی از مزایای بازنشستگی با مشکل مواجه خواهد شد.
 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بیکاری